Vargar och sånt

BobberiBoo

Trådstartare
Vet inte om tråden ligger rätt annars får mod gärna flytta den!

Nu har jag haft en sån där skum dröm igen som jag kan få när jag verkligen är aptrött och somnar konstigt på kvällen ( i detta fallet halv sitt-liggande på hunden i soffan :rofl::rofl:)

Men en seriös fråga som jag fick av det jag kom ihåg fick jag trots allt.
Alla ni som bor i vargtäta områden, och med det menar jag områden där varg har attackerat både husdjur och fä, hur gör ni på era promenader antingen med hund/ar eller om ni går själv i skog och mark, är ni beväpnade av något slag?
Jag vet att vargen är/ska vara ett skyggt djurslag men nu har det ju rapporterats en del om hundar som blivit attackerade under promenader och under jakt, och nu menar jag inte att ni skulle springa runt med bössor över axlarna, men har ni en lite grövre pinne med er, eller pepparspray, eller stålhätteskor, en spikklubba/ basebollträ kanske?

Och hur skulle ni göra om ni skulle råka på varg och den blir lite väl närgången, skulle ni släppa hunden och hoppas den klarar sig eller skulle ni försöka försvara den?:confused:

Jag i min naiva enfald sitter ju nere i säkra skåne, där det närmsta jag har kommit varg va den som tydligen sprang runt i Ängelholm ett tag eller dem som fanns på skånes djurpark, och tror att jag skulle börja banka på vargen med ett tillhygge för att försvara min stackars pooch lixom.

Så alla ni Bukare som faktiskt är "drabbade" om man nu kan säga så, hur ligger det till egentligen, upplys en stackars ickevetande medbukare :D
 
Vet inte om tråden ligger rätt annars får mod gärna flytta den!

Nu har jag haft en sån där skum dröm igen som jag kan få när jag verkligen är aptrött och somnar konstigt på kvällen ( i detta fallet halv sitt-liggande på hunden i soffan :rofl::rofl:)

Men en seriös fråga som jag fick av det jag kom ihåg fick jag trots allt.
Alla ni som bor i vargtäta områden, och med det menar jag områden där varg har attackerat både husdjur och fä, hur gör ni på era promenader antingen med hund/ar eller om ni går själv i skog och mark, är ni beväpnade av något slag?
Jag vet att vargen är/ska vara ett skyggt djurslag men nu har det ju rapporterats en del om hundar som blivit attackerade under promenader och under jakt, och nu menar jag inte att ni skulle springa runt med bössor över axlarna, men har ni en lite grövre pinne med er, eller pepparspray, eller stålhätteskor, en spikklubba/ basebollträ kanske?

Och hur skulle ni göra om ni skulle råka på varg och den blir lite väl närgången, skulle ni släppa hunden och hoppas den klarar sig eller skulle ni försöka försvara den?:confused:

Jag i min naiva enfald sitter ju nere i säkra skåne, där det närmsta jag har kommit varg va den som tydligen sprang runt i Ängelholm ett tag eller dem som fanns på skånes djurpark, och tror att jag skulle börja banka på vargen med ett tillhygge för att försvara min stackars pooch lixom.

Så alla ni Bukare som faktiskt är "drabbade" om man nu kan säga så, hur ligger det till egentligen, upplys en stackars ickevetande medbukare :D
Om jag har en hund lös och förlorar kontroll/uppsikt såpass att den kan springa in i en varg (ja, jag är ganska övertygad om att det är vad som krävs i de allra flesta fall) så är det helt och hållet mitt eget fel. Precis som att hunden skulle springa ut på en väg och bli påkörd, det är jag som brister i kontroll/uppsikt och skulle därmed aldrig skylla på bilföraren.

För mig är det lite samma sak, där scenario två är betydligt högre risk.
 
För mig är det lite samma sak, där scenario två är betydligt högre risk.

Jamen vad bra då är jag ju inte ensam om den tanken iaf. Här där jag bor vid vackra söderåsen har jag större problem med att råka på svin på mina promenader och där kan jag ärligt säga att jag nog tyvärr får hoppas på att hunden har tillräckligt med vett att springa långt långt iväg för jag skulle pysa upp i närmsta träd.
 
Om jag har en hund lös och förlorar kontroll/uppsikt såpass att den kan springa in i en varg (ja, jag är ganska övertygad om att det är vad som krävs i de allra flesta fall) så är det helt och hållet mitt eget fel. Precis som att hunden skulle springa ut på en väg och bli påkörd, det är jag som brister i kontroll/uppsikt och skulle därmed aldrig skylla på bilföraren.

För mig är det lite samma sak, där scenario två är betydligt högre risk.
(Måste tillägga en sak som är ganska utanför tråden. Det vore jättebra om hundägare såg sina hundar eller visste ungefär var de håller till lite oavsett. (Jag trodde nog att man alltid hade hunden inom synhåll vid promenad eller på lina om den var ute helt själv i trädgården) Jag har fått ostpajer uppätna utanför huset på min trappa (hade ställt saker som hinder för tex katt och det är väldigt mycket inne på en gård med häck och allt.) utan att se eller höra en hundägare på mils avstånd, ens när jag andra gången sprang efter hunden. Jag låg mittemellan jättearg och orolig att hunden skulle dö av att äta 500 g smör och ett halvt kilo ost på tio sekunder. Om det hade varit chokladtårta skulle den kanske dött. Så det är faktiskt bättre att se sin hund tror jag, naiva människor kan ställa ut farlig mat på avsvalning inne i sin trädgård.)
 
Jag har mina hästar i vargrevir där vargarna är väldigt oskygga och min förra stallägare säger att när vargen är på tommten så får man gå ut och klappa händerna åt dem för att få dem att flytta på sig. Har tagit över 60st får sista halvåret ifrån granngården till stallet jag hade mina hästar i fram tills nyligen. Så jag rör mig och har med mig min hund i vargrevir även om jag inte själv bor där.

Jag är inte beväpnad, tror inte det behövs, även om de är oskygga och varit framme och morrat på folk så tror jag att är man hotfull mot dem så drar de hellre än tar till kamp.
Jag har minihund, så min tanke är att kommer vargen inom synhåll så plockar jag upp hunden. Men jag har löst det problemet med att hunden inte längre sedan vargarna kom (förra sommaren/hösten) får vara lös på promenader i reviret. Jag har dock hunden lös när vi står stilla/varit i stallet, men då räknar jag med att min hund inte drar iväg ifrån mig, egentligen borde jag inte ens göra det då vargarna i mitt revir är uppe vid hus och även tagit en hund på en stallplan redan.

Jag tror annars som Hedinn att de flesta gånger hund råkar på varg är när de är lösa i skog långt ifrån människa, vilket man som normal hundägare ganska lätt borde kunna undvika.
 
Jag går med hunden lös. Vi har gott om varg här, och jag vet att det är en risk. Hon drar långa turer utom synhåll ibland, och det klart att tanken slår en ibland när hon hittar nåt spännande att spåra... men jag har bestämt mig för att inte låta mig påverkas, jag vet att det kommer ändras om jag själv drabbas men den dagen den sorgen, rent krasst.

Jag har hästar också, uppemot 35-40 st sommartid, och lika många får, så visst har jag en hög risk.

Beväpnad låter lite långsökt... i min familj äger vi ett luftgevär :D.
 
Vi har varg här. För några år sen öppnade sambon dörren för att ropa in gammeltiken (som då var ung) och såg till sin förvåning att hon hoppade runt i lek i snön med en ung varghane!!

Vi lever som vanligt. Har hundarna lösa på gården och i skogen när man får. Dock lämnar vi dem självklart aldrig vind för våg. Men det har inte med varg att göra utan vanlig hänsyn och förnuft.

Skulle jag möta varg hade jag kallat till mig hundarna, kopplat, fört en massa oväsen och vänt på klacken hemmåt.
Hade det behövts hade jag försvarat, om jag rimligt kunnat.
 
Familjen har en fäbod i ett vargrevir i Dalarna. Där promenerar jag och min hund hur som helst i markerna. Jag plockar bär och svamp om det är säsong, och hon springer helt lös och roar sig själv.
Nu har jag ingen jakthund som söker upp och ståndskäller eller nån ouppfostrad sällskapshund som kaxar mot allt och alla, utan en vallhund som tycker det är bara jobbigt om nån ska skälla. Så om vi skulle springa ihop med en varg är jag helt övertygad om att det skulle gå bra.
I bästa fall är jag beväpnad med en kamera.


I en annan del av Sverige har min hund korsat ett 60-90s gammalt vargspår utan att reagera det allra minsta. (Vi kom i bil, vargen korsade vägen - och jag stannade, och vallade henne fram och tillbaka för att checka efter nån slags reaktion.)

Hunden har luktat på en dygnsfärsk björnbaja. Då gjorde hon däremot tydligt klart för mig att den där ville hon inte träffa IRL.

 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp