Bukefalos 28 år!

Vargspår?

Miiip

Trådstartare
Hej!
Igår hittade vi stora tassavtryck på våran tomt. Dom är ca 5-6 cm breda där dom är som bredast, har ett väldigt tydligt tryck i den trampdynan som är störst och ser kilformade ut. Vi har inga så stora hundar här i närheten som skulle kunna ha gjort dom här avtrycken och dom ser inte heller riktigt ut som tassavtryck från hund, dom är lite mer avlånga.
Skulle det kunna vara avtryck av en varg?

Jag vet att varg har synts till ca 7 km härifrån för något år sedan då jag hade hästen uppstallad där. Och sen att dom finns i Ramnäs ca 15 km härifrån. Men att dom skulle vara här känns lite overkligt.
Spåren har följt ett rådjursspår och det var väl därför vi började tro att det var en varg. För vad skulle det annars kunna vara?
Vi har jämfört avtrycket med bilder i böcker och på internet och storleken ser ut att stämma.

Någon som är kunnig om det här? Skulle vara intressant att höra vad ni tror att det är.

Vi har mailat våran "natur-nisse" i tidningen och frågat honom om vad han tror, men därifrån kan man nog inte vänta sej svar förrän på måndag. Så det vore skönt att höra om någon annan kan tippa på att det inte är en varg. För det känns lite obehagligt att ha honom/henne så här när inpå i så fall. Det finns mycket kaniner ute i trädgårdarna och katter som springer lösa. FÅr hoppas på att denne håller sej borta ifrån villorna ifall det nu skulle vara en varg så ingen behöver bli av med kaninen eller katten...För den tar väl i så fall sådana djur om det får chansen?

Tacksam för alla svar som går att få.

/Evelina
 
Ska göra det ikväll. Har inte digitalkamera hemma, men ska hämta en hos pojkvännen ikväll.

Funderar nästan på att "gräva upp" ett av avtrycken ur snön (med snö runt omkring govetvis) och lägga in det i frysen :)
 
5-6 cm tycker jag låter lite lite... Kan iofs vara en liten varg... Mina Labradorer gör lugnt sånna stora tassavtryck, till och med lite större om snön är mjukare.
 
Jag har iofs inte mätt spåret utan gått efter ögonmått, och mitt är kanske inte det bästa.
Har nu hittat superbilder på vargspår via nätet. Och jag är helt bombsäker på att det är en varg. Finns inget annat hunddjur som går sådana spår. En hunds tassavtryck ser inte ut på det sättet. Jag fotar det imorgon så ska ni få se hur det ser ut...
 
dom var tvärsäkra här också att det var vargspår, även erfarna jägare...men det visade sig att det var grannens leonberger som varit ute o spankulerat :rofl: :rofl:

det är VÄLDIGT svårt att vara tvärsäker på vargspår...det kan lika gärna vara en stor hund, eller tösnö....
 
Det som gör mej så säker är att:

- Vi har inga så pass stora hundar här i närheten!
- Vi har haft minusgrader väldans länge nu och spåren har inte förstörts ett dugg pga vädret!

Jag slänger upp några bilder så får ni se vad ni tror.
 
Det står (på engelska) att du har gått över din bandviddsgräns för dagen...så man får inte upp bilderna.
 
Haft fler här ikring som trott de sett vargspår, men det har varit hundspår som det töat i så att de blivit några nummer större. Fast man vet ju aldrig.
 
Min schäertik får jättestora avtryck i snön, så 5-6 cm låter väldigt lite. När jag klappa på vargarna så var tassarna STORA. Jag såg också grymt stora tassavtryck förra vintern, men i sthlm. Det visade sig vara lo. :)

Om sen djuret som gjort dessa spår sprungit så blir avtrycken ännu större.
 
Sorry, jag tycker tassavtrycken ser alldeles för små ut för att komma från varg. Det där är från en inte allt för stor hund! :smirk:
 
En bekant till mig stod faktiskt öga mot öga med en varg! De tassavtrycken var kring 12 cm på längden om jag inte minns helt fel... Minns jag fel så var de ännu större. Det låter rätt så troligt. Jag tror att mina Labradorer gör avtryck på ca 8 cm på bredden. Tur att ingen ser mig när jag sitter här och måttar i luften :D
 
Jo jag insåg att 5-6 centimeter var lite litet...mitt ögonmått är inte det bästa, spåren är betydligt bredare än så.
Lokatt är det inte, dom är från ett hunddjur.

Med tanke på avståndet mellan spåren och hur dom är placerade så har den gått...
 
Spåren är i ca 10-15 centimeter snö och man ser alltså inte riktigt hur stort det är på kort.
Det krävs en STOR hund i så fall för att göra dom spåren. Och några sådana hundar har vi inte i närheten...
 

Liknande trådar

Relationer Om någon listar ut vem jag är så håll det gärna för er själva....(nytt nick) Jag träffade i feb en kille, han 35, jag är 29...
2 3
Svar
46
· Visningar
7 666
Senast: Texaz
·
Övr. Hund Fick, som några av er kanske uppmärksammat, hem en omplacerings hane förra veckan. Allt har varit frid och fröjd hela veckan. En helt...
Svar
7
· Visningar
3 422
Senast: Miiip
·
S
Träning Jag har en D-ponny som jag har haft sen 1 september. Det är en tävlingsponny som har tävlat rätt mkt och han är alltså van att åka...
Svar
8
· Visningar
1 071
Senast: Nagenau
·
F
Träning Martinique & Tea - genom eld & vatten Vi köpte Martinique den 9:e juli 1999. Hon var den första och enda hästen vi åkte och tittade på...
2
Svar
29
· Visningar
2 208
Senast: eldione
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Högtalare
  • Byta nackstöd på bil
  • Vad gör vi? Del CXCVII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Älgflugor
  • Dressyrsnack 17
  • Föl 2020

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp