Vargtänder

A

arcalei

Är det någon som vet om det endast är Hingstar och då även valackar som får vargtänder??? Denna upplysning fick jag när jag skulle köpa ett ponny sto blev mycket förvånad.....jag hade aldrig hört det. Men alltid lär man sig något nytt, men jag är fortfarande tveksam..... :confused:
 
Nej, det är icke könsrelaterat

både ston och hingstar kan få dem
 
Då är det säkert sådana där canintänder eller vad det heter som hon menar......tror du det kan vara så?? :rofl:
 
Jo, ston kan ju få det (bevisligen! ;) ), men det är ju vanligast hos hingstar och valacker...

Och tandanlag (vargtänder) kan ju ploppa upp lite varstans nästan.. :smirk: :D Underkäken framför premolarerna, överkäken framför premolarerna (vanligast och där kallas den faktiskt p1).
Hästen har tre incisiver (framtänder), ibland en canine (huggtand), 3-4 premolarer och 3 molarer. Då räknar man en halv käke åt gången, eller vad man ska säga...
 
Alla hästar kan få vargtänder och en majoritet av dem har det.

Hingstar och valackar får sk. Canintänder dessa uppkommer inte på ston (oftast kanske ska tilläggas eftersom naturen inte alltid gör som den ska)
 
Varför skriva att det INTE uppkommer på ston när det faktiskt gör det ibland?

Formulera hellre att det oftast komme rpå hingstar/valacker men kan drabba ston med. Så slipper stoägarna få panik över deras stons konstiga tänder? ;)

/Alexandra - vars förrförra sto hade canintänder =)
 
det var därför jag skrev "hingstbetar"

mitt sto har små betar också :)
 
Inte dig jag menade, utan var riktat till Zaskia. Kul förresten att fler haft ston med betar, inte hör om ngt annat sto som har det =)
 
Precis om ditt stå så har även mitt sto canintänder/hingstbetar, dock är det inte alltförvanligt.

Till trådskrivaren;
Alla hästar kan och de flesta brukar få vargtänder.
 
Wow, en till. Nu är stoet i himlen sen april 01, men när jag fick reda på betarna (pinsamt nog upptäckte jag dem inte själv, jag hade inte ens kollat i munnen på henne de fem år jag haft henne utan låtit de som kan sköta om tänderna. Så flyttade vi och fick ny vet som i en bisats bara konstaterade att "och betar har hon med". Jag blev helt perplex och han fick visa, och de var ju inte ens svåra att se ...oups..) så har jag inte hört NÅGOn med sto som har/hade det =)
 
Jag har då ston både med betar och vargtänder. Jag måste gå ut och kolla om de med vargtänder (borttagna nu) har betar också. Den jag säkert minns har betar, hade inte vargtänder.

Kommer snart tillbaka!
 
hehe, jag har en valack som (om jag minns rätt) inte har varesig betar eller vargtänder. Vargtänder VET jag att han inte har, betar är jag osäker på utan att dubbelkolla i munnen på honom.

Men som sagt, inga vargtänder alls i syne. kanske finns anlag där men de går inte att upptäcka iaf. Vilket passar mig utmärkt ;)
 
ston kan få både vargtänder & betar (även kallade hingsttänder).
Enligt tandläkarn var det vanligt att betarna ramlade bort efter att stona fölat (fråga mig inte varför), så han blev så förvånad när madonna hade sin kvar.
 
Av dom ca 10 talet hingstar/valacker jag haft har endast våran nuvarande ponnyvalackBåde ock. Ingen tidigare har haft varken eller. Inte ens stona. Ponny stackarn har så trångt mellan sina tänder att betten måste vara >8 mm tjocka för att få plats mellan betarna/canintänderna och dom ordinarie tänderna. För att få tävla måste ponnyns bett vara 9 mm eller tjockare. Kanske inte så konstigt att tidigare ryttare inte kunnat rida honom på ett korrekt sätt med bett i munnen. Och ifall någon undrar så är Mylerbetten för tjocka för honom.
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 758
Senast: Stereo
·
Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
915
Senast: linlar1
·
Hästvård Långt inlägg men vill gärna ha synpunkter och idéer då jag börjar tvivla på hur jag själv tänker! Jag har en 4årig häst som går med en...
Svar
3
· Visningar
814
Senast: Roheryn
·
Skola & Jobb Hur skulle ni bemöta en person, ni inte känner, på ett nytt jobb som från dag 1 börjar säga saker ironiskt till er? Började nytt jobb i...
2
Svar
39
· Visningar
3 307
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp