Variation på underlag

Moa092

Trådstartare
Hej!
Angånge att variera underlag. Hur mycket brukar ni variera? Mitt sto är väldigt nervig och har ingen möjlighet att rida ut med andra då vi har hästarna på egen gård, därav så blir det sällan skogsturer, finns inte heller så mycket skog, dock brukar jag ofta jogga henne på grusvägarna, alltid skritta fram och av på en lång asfalts väg och variera underlaget mellan ridhus, ridbanan och oftast rider vi på gräsbana så länge det är bra underlag, hon har endast varit igång i 1 månad så förhoppningen är att vi om ett tag ska börja kunna ta skogsturer, men i dagsläget känns det riskabelt. Har mycket utevistelse.
varierar jag för lite? Som sagt skrittar vi alltid fram och av på asfalt, så där är ju minst 20 min/dag, sen två dagar på grusvägarna.
1-2 dagar i ridhuset och 2 dagar i paddocken/gräsbana ( oftast gräsbana ) Och sedan en ytligare skritt dag där vi oftast bara skrittar ut lite i skogen, vissa dagar kan hon även tömköras eller longeras.
Vad tycker ni att jag ska ändra på och hur ser erat träningsupplägg ut?
Har ni något schema?
Dela gärna med er av era tips och tankar.
 
@Moa092 ett tips för att lära hästen att gå själv på uteritter är att leda den på vägen bort och sen sitta upp o rida hem. Efter ett tag kortar du ner biten du leder och sitter upp tidigare och tidigare. Till slut sitter du upp hemma och rider hela rundan. När hästen hästen känns trygg med den rundan, då introducerar du en ny runda likadant som du gjorde med den första.
 
Det är jättebra att du varierar underlaget. Hästen behöver även träna på att gå på underlag som är lite ojämnt, det görs med fördel i skritt och där erbjuder ju skogen ofta väldigt bra variation. Går dock lika bra att göra som promenad tillsammans :)
 
@Moa092 ett tips för att lära hästen att gå själv på uteritter är att leda den på vägen bort och sen sitta upp o rida hem. Efter ett tag kortar du ner biten du leder och sitter upp tidigare och tidigare. Till slut sitter du upp hemma och rider hela rundan. När hästen hästen känns trygg med den rundan, då introducerar du en ny runda likadant som du gjorde med den första.
Jag ska nog börja göra så med Platina. Har ju aldrig ridit ut själv på henne. Tömkört ut själv men aldrig ridit.
 
Hej!
Angånge att variera underlag. Hur mycket brukar ni variera? Mitt sto är väldigt nervig och har ingen möjlighet att rida ut med andra då vi har hästarna på egen gård, därav så blir det sällan skogsturer, finns inte heller så mycket skog, dock brukar jag ofta jogga henne på grusvägarna, alltid skritta fram och av på en lång asfalts väg och variera underlaget mellan ridhus, ridbanan och oftast rider vi på gräsbana så länge det är bra underlag, hon har endast varit igång i 1 månad så förhoppningen är att vi om ett tag ska börja kunna ta skogsturer, men i dagsläget känns det riskabelt. Har mycket utevistelse.
varierar jag för lite? Som sagt skrittar vi alltid fram och av på asfalt, så där är ju minst 20 min/dag, sen två dagar på grusvägarna.
1-2 dagar i ridhuset och 2 dagar i paddocken/gräsbana ( oftast gräsbana ) Och sedan en ytligare skritt dag där vi oftast bara skrittar ut lite i skogen, vissa dagar kan hon även tömköras eller longeras.
Vad tycker ni att jag ska ändra på och hur ser erat träningsupplägg ut?
Har ni något schema?
Dela gärna med er av era tips och tankar.
Tycker det låter som om du varierar ganska bra. Förstår att det kan kännas riskabelt om hästen är under igångsättning men det hade nog varit bra om du kunde rida hästen ett helt pass istället för en av de gångerna i ridhus/ridbana. Jag har mest unghästar just nu som rids och de jobbas max 1-2 gr på ridbana/ridhus i veckan. Resten är uteritter. Finns ju mkt man kan göra på uteritter istället för att harva runt på ridbanan fast som ändå är liknande övningar. Jag har också eget stall och rider oftast själv så alla mina hästar får träna på att rida ut själva oavsett ålder. Ibland har jag handhäst också så då blir det iofs lite sällskap.
 

Liknande trådar

Utrustning Är det någon här som har hästar som går barfota och rids/tränas mer regelbundet? (Alltså inte föl/unghästar eller små sällskapsponnyer...
Svar
9
· Visningar
946
Senast: Miingla
·
Hundträning Hej! Jag har en bruksschäfertik på precis ett år. Jag har otroligt svårt att avgöra vad som är "lagom" aktivering för henne. Stamtavlan...
Svar
9
· Visningar
1 567
Senast: a1agnlju
·
Hundhälsa Var lite aktiv här för några år sedan, men sedan har jag bara kikat in då och då. Nu har jag dock bryderier som jag hoppas få tankar...
2
Svar
30
· Visningar
5 298
Senast: Sel
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 079
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp