Variera bett / bett m. tungfrihet

walkaway-

Trådstartare
Det talas mycket om att man böra variera bett ofta på sin häst, för att förhindra skador i munnen. Nu när man själv är hästägare så tar man mer hänsyn till detta, man vill ju göra det bästa för sin häst. Jag har en unghäst som är 4 år gammal. Precis nu använder jag ett rakt bett med fasta ringar, och jag tycker att det fungerar bra.

Så, nu till att man bör variera bett.. vilket bör man prova?
Hur fungerar bett med tungfrihet?

Tacksam för svar. :)
 
Sv: Variera bett / bett m. tungfrihet

En ung häst under inridning och/eller tidig utbildning hade jag låtit bli att byta bett på om det man har fungerar bra.

När man väl byter bett så behöver det inte alls vara stora förändringar för att det ska ligga lite annorlunda i munnen och därmed ge omväxling och avlastning.

Jag har fyra bett som jag växlar mellan.
1: Tvådelat låsningsfritt
2. Tredelat med kula
3. Tredelat med droppe
4. Tredelat pelhambett

Sen har jag en del liknande bett på lager också som kommer fram lite då och då bla tredelat i syntet och pelham i syntet.

Lika bra som att byta bett är att byta själva huvudlaget.
Även om de ser ut att vara lika stora så kan små skillnader göra skillnad.
Likadant med nosgrimmor, dom sitter alla lite olika.

Om jag är lat, smart eller prylgalen får andra avgöra men jag har fyra olika kompletta träns att byta med istället för att bara byta bett.
Min häst är väldigt fin i munnen ;)
 
Sv: Variera bett / bett m. tungfrihet

Jag har oftast 2-3 träns "igång", alltså med olika bett och nosgrimmor, och ett bettlöst alternativ, som jag varierar mellan. Min ponny trivs bäst på raka bett så det blir mest varianter av det som vanligt rakt med fasta ringar, rakt sötmalmsbett, rakt med tungfrihet, novabett, det från hööks som är tredelat men inte går att böja osv. Har även tredelade, men de används väldigt sällan på honom.
Jag tänker att även om alla betten är raka, så ligger de inte på exakt samma ställe i munnen. Dels för att de sitter på olika träns, med olika nosgrimmor, och även om jag byter bett på ett träns så har ju betten ofta lite olika stora ringar, så då hamnar det ändå lite annorlunda.
Så tänker jag iallafall.
 
Sv: Variera bett / bett m. tungfrihet

En ung häst under inridning och/eller tidig utbildning hade jag låtit bli att byta bett på om det man har fungerar bra.

När man väl byter bett så behöver det inte alls vara stora förändringar för att det ska ligga lite annorlunda i munnen och därmed ge omväxling och avlastning.

Det låter sunt. Då behöver jag ju inte förhasta mig alltför mycket med detta. Haha, lite prylgalen är du kanske - men det är smart! Jag har två huvudtaget, men de är precis likadana.. får kanske investera i ett nytt träns.
 
Sv: Variera bett / bett m. tungfrihet

Jag tänker att även om alla betten är raka, så ligger de inte på exakt samma ställe i munnen. Dels för att de sitter på olika träns, med olika nosgrimmor, och även om jag byter bett på ett träns så har ju betten ofta lite olika stora ringar, så då hamnar det ändå lite annorlunda.
Så tänker jag iallafall.

Så om jag tycker att hon fungerar bra med rakt bett, så gör jag säkrast i att variera med ett annat rakt, av annat märke? Jag blev lite nyfiken på sötmalmsbettet.
 
Sv: Variera bett / bett m. tungfrihet

Jag varierar bett väldigt mycket, har bland annat:
- Tredelat med lösa ringar
- Tredelat med fasta ringar
- Tvådelat med lösa ringar
- Tvådelat happy mouth bett
- Tredelat happy mouth bett
- Rakt happy mouth bett
- Nova bett
Varierar även med hackamore.

Ja, jag tycker om att variera ;)

Även om hästen fungerar jätte bra på ett rakt bett skulle jag nog vilja variera med ett ledat bett ibland ändå, just för att ändra belastningspunkterna. Kanske inte nu om hästen är så pass ung och det funkar bra, men i alla fall när den blir äldre. :)
 
Sv: Variera bett / bett m. tungfrihet

Ja, du har ju en del att välja på! ;)

Jag har några funderingar.. vad innebär det med hoppa mouth bett? Det är väl en form av tungfrihet (eller tänker jag fel nu), och isåfall.. hur fungerar det? Undrar också vad du menar med ledande bett?
 
Sv: Variera bett / bett m. tungfrihet

Det finns lika många metoder som det finns hästägare. Försök hitta ett bett som passar dig och din häst och rid på det. Variera inte för varierandets skull om hästen fungerar bra. Skaffa en veterinär du litar på och kolla hästen minst en gång per år och se till att veterinären för journal så att vid nästa tillfälle ni kan gå genom om det blivit några förändringar/slitningar mm..

Det beror på hur man rider själv också.


Jag har haft problem med min häst och gjort utredning på klinik och fått flera bett förbjudna, ett par olika bett att variera mellan men framförallt, det snällaste du kan rida på är ett rakt/fast bett och variera med bettlöst vilket jag gjort nu i över ett år och skadorna i hästens mun är nu borta.

Men det betyder ju inte att det är så för alla.

Iofs skulle jag gärna, efter veterinärens förklaring på varför, de bett hon förbjudit för mig, vilja förbjuda för alla som har häst att stoppa i munnen på sina djur. Men man blir så förbannat nedtryckt om man skriver vissa saker här på buke och det klarar jag mig utan.
 
Sv: Variera bett / bett m. tungfrihet

varierar mellan ett rakt tränsbett och ett pelham med liten tungfrihet, tygeln i "tränsbettsringen". Ska nog köpa ett poponcinitränsbett också, efter lovord från kunnig person i min närhet. Har även ett tredelat bett med d-ring. har det ibland vid longering och ibland när jag rider. Tycker inte att han verkar gilla det, men kollar väl nån gång i månaden om det förändrats eftersom "alla" tycker att kan man inte rida sin häst på tredelat tränsbett kan man inte rida alls. Kanske största bullshiten man hört, men provar fortfarande ibland. En dag kanske han går som en klocka på det och då är det väl dumt att inte kolla om han gillar det då och då :)

hackamore/bettlöst alternativ använder jag bara om jag ska skritta ut. tycker inte att jag kommer till bra ridning på det.
 
Sv: Variera bett / bett m. tungfrihet

När jag tränar min häst rider jag med 2-delat mässigbett med fasta ringar och när jag rider ut och ska ex galoppera mycket rider jag med jaktkandar med tungfrihet och ska jag rida ut och mest skritta och trava rider jag med hackamore :p
 
Sv: Variera bett / bett m. tungfrihet

Med ledade bett menar jag alltså två- eller tredelat... kanske uttryckte mig fel.

Menar du happy mouth bett? Det är bett med plast/gummi klädd utsida. Min häst älskar dem.
 
Sv: Variera bett / bett m. tungfrihet

Jag håller med Kallebus, på en unghäst som du hittat ett bett som den trivs bra med bör du vänta innan du ev. börjar variera bett. Sen tycker jag att du ska vänta och diskutera med vet. vid tandbesöket vilka bett du bör variera med.
 
Sv: Variera bett / bett m. tungfrihet

Jag varierar mellan
Sprenger Dynamic RS, tredelat med fasta D-ringar
Trust tredelat, Sweet Iron med fasta D-ringar
Ett tredelat Sweet Iron bett med rörliga ringar
Rakt gummi Baby pelham
 
Sv: Variera bett / bett m. tungfrihet

Jag växlar ofta bett.

Till mina hästar har jag:

* tredelat från Sprenger
* tredelat sötmalm
* rakt tränsbett

sötmalmsbettet har jag bara någon enstaka gång vid lättare arbete. Det tre delade sprenger bettet är det som använts mest och det raka bettet används då och då bara för variationens skull. När vi besökte tandis i höstas så så tandis att pålle hade väldigt fin mun och det fanns inte ett enda spår i munnen som tyder på att han haft bett i munnen så jag antar att det med andra ord betyder att det varit positivt. Tandis sa att det var bra att variera bett.
 

Liknande trådar

Utrustning Så ytligare en bett fråga ;) Hästen trivs på rakt bett så ett sånt ska jag beställa. Men skulle även vilja prova ett 3-delat och se om...
Svar
16
· Visningar
700
Senast: Dopy
·
Mat Som några av er nog redan har förstått har jag lite matfobi och har svårt för mat som KAN vara äcklig på något vis. Jag har ofta noga...
2 3
Svar
42
· Visningar
2 972
Senast: Enya
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 060
Senast: Snurrfian
·
Utrustning Jag ska köpa nytt bett till min ponny då det vi har nu är för litet. Han har 11,5 i fasta ringar men vilken storlek blir det då med lösa...
Svar
5
· Visningar
1 164
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp