variera bett

froggy

Trådstartare
Min häst gillar varken rakt metal bett med fasta ringar eller två-delar metall bett med fasta ringar.

Hästen gapar som sjutton med rakt bett i munnen och försöker hela tiden lägga tungan över bettet.... Och med det två-delade bettet blir hästen knepig i munnen och stark (vilket hästen inte är annars).

Jag rider alltså bara på ett tre-delat bett med fasta bettringar nu, vilket hästen trivs jätte bra med. Bettet är ett bridong bett så det är ganska smalt. Dock vill jag ju kunna variera bett. Har ni förslag på bett som jag kan variera med? Har ju på tidigare hästar alltid varierat mellan rakt, 2delat och 3delat men nu funkar ju inte det.

Har ett sidepull som jag ska testa. Men känns inte alltid så säkert när man rider ut kanske... Hackamore kanske jag kan prova oxå... Men finns det inget mer??

Vill gärna ha ett snällt bett eftersom att hästen är känslig och mjuk i mun o kropp.
 
Sv: variera bett

En del hästar som inte trivs med rakt bett funkar bra med novabett, alltså ett gummi/silicon bett som är rörligt. Funkar absolut inte på alla hästar.
Nova%20bett%20125.jpg
Var noga med att kolla munnen och bettet ordentligt om du väljer detta. Om bettet blir minsta lilla skadat så kan det ge fula skavsår. En del hästar får skavsår av materialet och skavsår av friktionen. Så se upp med det!

Annars finns ju Bombers tvådelade som "låser sig" och blir som en rakt. Det blir ju lite mer böjt än ett rakt, men ger inte knäppeffekten som ett tvådelat.
tvadelat-bett-lockup-bombers.jpg


Finns också EE bett som är tredelade men de är utformat för att ge tungfrihet
Ser ut såhär:
8695515-origpic-9da209.jpg

Ger lite annat tryck än vanligt tredelat.

Finns ju massor av olika bett, men jag tycker precis som du att det är svårt att hitta bett som inte ger någon form av hävstångseffekt. De är oftast ganska lika varandra, men ibland kan en liten skillnda vara nog.
 
Sv: variera bett

Jag har en häst som verkar likna din, väldigt bett känslig.. men han fick en spark på käken när han var unghäst, vilket gjorde att övertanden försvann, blev eller är bara rötterna kvar, och där fasntar såklart foderrester, vilket gör att han då och då blir inflamerad och öm i gommen..

Hackamore rider Jag med hemma, på tävling/träning har Jag ett tunt tredelat som han inte får ont av,, Jag har t.o.m med köpt ett dyrt Bombers bett, ett rakt ganska smalt, men tyvärr är det happy tounge modellen, åh den bågen känner han av..

BDW: Vi är ofta hos veterinären och tömmer hans tandficka, så ingen behöver bry sig om det här inne på Buke,han sköts ordenligt.Och ev kommer rötterna att opereras bort, fast det blir aktuellt först när rötterna är helt döda tydligen. ;)..

Det Jag menar med detta inlägg är, H*n kanske är känslig av bett pga av (tand)värk?
 
Sv: variera bett

Du får väl börja med att fundera på vad som orsakar obehaget. Ett rakt bett trycker mest på tungan och inte så mycket på lanerna. Det tvådelade ger tvärtom mer tryck på lanerna och kan dessutom trycka upp i gommen om hästen är låg i munnen. Det tredelade har jämnare tryck tunga/laner och det verkar vara det som fungerar bäst.
Novabett som föreslagits har jag inte testat men det borde funka annars tycker jag att waterfordbett är värt attt testa. Det är väldigt snällt och så rörligt att de ej kan bita sig fast i det. Det har också ett jämnt tryck tunga/laner.
 
Sv: variera bett

Du får väl börja med att fundera på vad som orsakar obehaget. Ett rakt bett trycker mest på tungan och inte så mycket på lanerna. Det tvådelade ger tvärtom mer tryck på lanerna och kan dessutom trycka upp i gommen om hästen är låg i munnen. Det tredelade har jämnare tryck tunga/laner och det verkar vara det som fungerar bäst.
Novabett som föreslagits har jag inte testat men det borde funka annars tycker jag att waterfordbett är värt attt testa. Det är väldigt snällt och så rörligt att de ej kan bita sig fast i det. Det har också ett jämnt tryck tunga/laner.

Jo, absolut. Första gången jag provade det raka bettet började hästens tunga bli nästan blå!! Bettet tryckte antagligen på tungan och fick väl dåligt med blod cirkulation..!! Så det bettet ryker. Antar att hästens mun inte är utformad för raka bett. Jag tror att det kvittar om de är syntet eller metal.
 

Liknande trådar

Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
1 968
Senast: villhöver
·
Utrustning Jag är vilse i bettdjungeln... Fullblodet går på PeeWee-bett, hon har även haft ett 3 delat fullcheek nångång samt testat 3 delat...
Svar
18
· Visningar
1 070
Senast: tuaphua
·
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 101
Senast: Fazeem
·
Utrustning Kan vi inte ha en bettråd där vi kan diskutera olika bett? Jag tycker det är kul med olika bett och deras inverkan och gillar att testa...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
4 993
Senast: Gimlan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Lösa hundar
  • Kön kattungar 4st

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp