Variera nattuppstallning med utegång?

Silver Girl

Trådstartare
Min häst har under de år (fyra) jag haft honom alltid gått ute dygnet runt på sommaren. Har inte släppt honom på direkt bete så stödfodring har oftast behövts, främst mot slutet av sommaren.
Det jag funderar på är om det fungerar att variera utegång och nattuppstallning under veckorna? Eller blir det för hattigt, bör det vara en längre period om han ska gå ute nattetid?
Är en lugn individ som inte hetsar upp sig i onödan.


Förklaring, behöver ej läsas:

I år hade jag egentligen tänkt att låta honom stå inne på nätterna. Dels för att han behöver äta mer än hagkompisen (ponny) men främst för att han varje sommar tappat skor när han gått ute dygnet runt. Har en hov som växer knasigt pga kronisk lymfangit i det benet och har sämre hovkvalitet här. Detta gör att jag inte vill att han ska gå utan sko på just den hoven, och där sitter de ju sämre, och den har blivit värre sedan förra sommaren. Hovslagare är inte lätt att få tag på akut på sommaren och jag vill inte att vem som helst slår på en sko på den hoven (t ex någon med enbart tappskokompetens).

Problemet är att det hos oss inte ingår service (utsläpp och fodringar) under sommaren när ridskolehästarna är på bete och personalen har semester. Under större delen av sommaren pågår dock ridlägerverksamhet, kurser och andra aktiviteter som gör att man de flesta vardagar kan betala olika personer för utsläpp. Kvällsfodring får man sköta själv, men det funkar ju även om man jobbar.

Helgerna kan jag ju fixa själv, men får då försaka grillkvällar och andra fester för att kunna kvällsfodra och sedan gå upp tidigt för utsläpp dagen efter (har 2 mil till stallet), vilket kanske inte är det roligaste på sommaren, och tänkte därför (enbart för min bekvämlighet) att han kunde gå ute enstaka nätter/helger om vädret är ok.

Ev löser det sig med att vi är några som går ihop och delar på passen, men just nu verkar det svårt när jag frågat runt i stallet.
 
Sv: Variera nattuppstallning med utegång?

Jag tror inte att det är några problem att göra så, jag vet många som tar in hästarna på nätterna om det är dåligt väder och det går ju bra.
 
Sv: Variera nattuppstallning med utegång?

Så länge hästen har hagsällskap de nätter han lämnas ute så borde det funka, om han är lugn till sättet. Men det är ju individuellt vad som går för din häst eller inte så det är nog bara att prova och se. =)
 
Sv: Variera nattuppstallning med utegång?

Jag har precis flyttat till egen gård vilket gör att jag tar in hästarna varje kväll och tar ut dem varje morgon. Men! Någon gång då och då har jag låtit dem vara ute just för att få en sovmorgon eller om jag ska iväg tidigt.
Mina hästar (17 och 24 år) har inte reagerat mer på det än att de inte är så förtjusta i att vara ute dygnet runt så jag möts av lite tjuriga miner när jag kommer ut i hagen nästa gång ;)
 
Sv: Variera nattuppstallning med utegång?

Det ska väl inte vara något problem så länge hästen är ok med det! :)

Vi har våra hästar på utedrift, så de sover ute så mycket som möjligt, men under vintern kommer de nog få sova inne var 3-4 natt för att få av sig täckena, kunna gnugga päls osv.

Tycker det är en superb lösning:)
 
Sv: Variera nattuppstallning med utegång?

Jag har mina på det sättet året runt. Har möjlighet till lösdrit med en bra ligghall. Men jag tar ändå in någon/några nätter i veckan året runt. Vintertid oftast då det är riktigt dåligt väder. Så svaret på din fråga utifrån mina erfarenheter är att det fungerar alldeles utmärkt att variera.
 
Sv: Variera nattuppstallning med utegång?

Jag har hästarna hemma och gör så som du har tänkt jämt på sommarhalvåret. Jag har ingen regelrätt lösdrift men de har ändå så att de kommer undan regn, vind och insekter men är det riktigt dåligt väder så tar jag in dem även på sommaren. Jag vill att de ska kunna ligga torrt och har det regnat mycket så kan de inte det. Regnskyddet är för litet för att jag ska vara säker på att båda kan välja att ligga där. Jag har dessutom två fryslortar så de tycker det är skönt att få komma in och torka upp ordentligt.
För dem är det inga problem att vara ute ibland och inne ibland utan snarare en fördel.
Hade jag däremot tagit in dem vid fint väder så hade jag mötts av sura miner ;)
 

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 135
Senast: super
·
Hästvård Kanaljen har tidigare i sommar trampat av sig en sko och trasat sönder hovväggen. Han fick stå inne till att börja med då han hade...
2
Svar
20
· Visningar
2 319
Senast: a1agnlju
·
Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa valp framåt våren/sommaren 2021 men har en hel del beslutsångest och känner att jag behöver hjälp från er...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
8 165
Senast: Red_Chili
·
Anläggning Hej! Ni som är inackorderade eller har inackorderingar.. Har funderingar kring både prissättning och formulering.. Jag har2 st...
2
Svar
31
· Visningar
2 793

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp