Variera träningen vid värdelöst underlag

Krick1

Trådstartare
Jag har den senaste tiden insett att jag hatar att ha häst vintertid...:grin: mörkt, kallt, halt och lerigt (just nu är det lerigt och isigt samtidigt...)
Till saken hör att jag har en häst med kissing spines så jag vill väldigt gärna variera hans träning/motion så att han inte har ryttare på ryggen varje dag. Innan det blev så dåligt underlag på ridbanan och i skogen så longerade jag över bommar och promenerade "off road" i skogen som variation. Förutom att dressyrpass i ridhuset och uteritter.
Men nu är ridbanan is och skogen full av stora lerpölar. I ridhuset får man longera/tömköra om det är ok för de andra som rider samtidigt och det inte är lektion. Men eftersom min häst ofta är pigg, både vid ridning och longering, och kan bralla runt en del i början vill jag helst inte göra det bland andra. Både för att det inte ska hända något och för att inte störa dem för mycket. Så longera i ridhuset kan bli lite knepigt om jag inte gör det sena helgkvällar eller så.
Så jag behöver lite idéer på vad jag kan hitta på istället?
Ge mig ut i skogen med pannlampa och försöka undvika de blötaste och lerigaste bitarna är en grej, men hur kan jag arbeta hästen avsuttet mer?
Han är en häst med mycket energi så han behöver röra på sig och arbeta.
Går i skogshage 8-16 med en kompis varje dag, tyvärr är hans kompis ganska osocial men är det enda hagsällskapet som finns just nu och det är bättre än att han går själv.
 
Uhh jobbig situation.
Jag har ingen erfarenhet av kissing spines men generellt undrar jag vad skillnaden på kuperad hage och promenad i skog är.
Hur länge är promenaden?

Annars känns det som om du kan låta hästen stå och sen aktivera den på dina lediga dagar så du kan variera tiderna mer tex..

Men de kanske är omöjligt pga sjukdomen?
 
Jag har den senaste tiden insett att jag hatar att ha häst vintertid...:grin: mörkt, kallt, halt och lerigt (just nu är det lerigt och isigt samtidigt...)
Till saken hör att jag har en häst med kissing spines så jag vill väldigt gärna variera hans träning/motion så att han inte har ryttare på ryggen varje dag. Innan det blev så dåligt underlag på ridbanan och i skogen så longerade jag över bommar och promenerade "off road" i skogen som variation. Förutom att dressyrpass i ridhuset och uteritter.
Men nu är ridbanan is och skogen full av stora lerpölar. I ridhuset får man longera/tömköra om det är ok för de andra som rider samtidigt och det inte är lektion. Men eftersom min häst ofta är pigg, både vid ridning och longering, och kan bralla runt en del i början vill jag helst inte göra det bland andra. Både för att det inte ska hända något och för att inte störa dem för mycket. Så longera i ridhuset kan bli lite knepigt om jag inte gör det sena helgkvällar eller så.
Så jag behöver lite idéer på vad jag kan hitta på istället?
Ge mig ut i skogen med pannlampa och försöka undvika de blötaste och lerigaste bitarna är en grej, men hur kan jag arbeta hästen avsuttet mer?
Han är en häst med mycket energi så han behöver röra på sig och arbeta.
Går i skogshage 8-16 med en kompis varje dag, tyvärr är hans kompis ganska osocial men är det enda hagsällskapet som finns just nu och det är bättre än att han går själv.
Jag tömkör min rygghäst på grusvägarna men det är kanske din för pigg för? Satans lera och is och blötsnö som kommer från sidan :crazy:
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Angånge att variera underlag. Hur mycket brukar ni variera? Mitt sto är väldigt nervig och har ingen möjlighet att rida ut med...
Svar
7
· Visningar
1 414
Senast: Freazer
·
Träning ...har min annars så snälla häst fått. Vi här nere i söder får ju inte nån bra vinter, utan det är väldigt av och på, lera och is, regn...
Svar
6
· Visningar
936
Senast: Hipphopp
·
T
Hästvård Nu behöver jag alla bukares hjälp med att lista ut vad min häst har tagit sig till! För några veckor sedan började hästen jag köpte i...
Svar
19
· Visningar
1 624
Senast: Ellyne
·
M
Hästvård Känns bara som det är problem med hästen nu... Han har blivit riden väldigt sporadiskt i ett år o nu har jag försökt sätta igång han...
Svar
7
· Visningar
1 068
Senast: M-Meduza
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp