varigt sår

boccia

Trådstartare
För 11 dagar sedan var vi till veterinären med vår katt, då hon hade fått ett sår som gett en varböld. Katten sederades då, och såret rengjordes, samt att vi fick smärtlindrande/antiinflammatoriska tabletter (tolfedine) på recept att ge i 4 dagar.

Efter ett par dagar såg det jättefint ut, all svullnad var borta, inget kladd från såret, och det började läka jättefint. Idag kom bakslaget, precis när jag var beredd att blåsa faran över för den här gången... Såret har åter börjat vara sig, grå/brunt geggigt var, blodblandat. Är det någon idé att försöka behandla själv (med desinficerande) eller ska man kontakta veterinär direkt igen för att spola ur bölden en gång till? Kan man ge en till kur med tabletterna?
 
Sv: varigt sår

Fick ni ingen antibiotika? Jag skulle råda dig att kontakta veterinär. Behövs antibiotika lär väl veterinären skriva ut det utan att ytterligare ett besök behövs.
 
Sv: varigt sår

Vet ansåg att ingen antibiotika behövdes, det jag skulle göra var att tvätta med des. om det blev kladdigt (vilket det inte blev, var jättefint fram tills igår)

Tvättade av det ordentligt igårkväll, och själva såret ser jättefint ut, men jag misstänker att det ligger någon skit kvar inne i sårfickorna... Ska se ifall jag får tag i vet idag igen, och höra vad hon säger. Katten är iaf pigg och glad, och bryr sig inte nämnvärt att jag håller på med såret. Alltid något positivt
 
Sv: varigt sår

Såna dära sår/bölder är knepiga. Lätt att de sluter sig och fortsätter vara där inne.

Mitt tips är att hålla det öppet och tvätta varje dag/ se till att det inte sluter sig utan läker innifrån.

Hoppas det går bra!
 
Sv: varigt sår

Varit i kontakt med vet, som tyckte jag skulle avvakta och bara se till att tvätta rent med desinficerande och se till att eventuell sårgegga kan komma ut (dvs, hålla det öppet), precis som jag gjort tidigare.

Igårkväll när jag tvättade så klämde jag runt om från alla håll, och fick ut pyttelite klar vätska bara, blandat med lite blod. Katten ligger och kurrar hela tiden, sålänge jag inte kommer åt på själva såret, så det är nog inte så besvärande för henne.
 
Sv: varigt sår

Jag skriver alltid ut antibiotika åt böldkatter annars kommer bölden nästan alltid tillbaka om inte djurägaren är extremt duktig på att hålla bölden öppen o spola igenom den(tvätta utanpå har ingen effekt).
PL
 

Liknande trådar

Hästvård Hejsan allihopa, jag hoppas jag kan få lite tips och råd ang regnskållor. Min häst, Arab 23 år, svårt att hålla hullet och ganska...
Svar
1
· Visningar
1 081
Senast: Beeboppe
·
Hundhälsa För snart två år sedan fick Ivan ett irriterad öga med svullet ögonlock. Han hade ett litet, litet sår på ögonlocket, men blev...
Svar
18
· Visningar
6 945
Katthälsa Hej! Jag är ny här på forumet men tänkte att det kanske finns några kunniga och erfarna kattmänniskor här! Min katt kom in för 5...
Svar
4
· Visningar
3 531
Senast: Jenka
·
E
Hästvård Idag hälsade jag på min häst som står hos en vän i väntan på försäljning. Jag fann henne i hagen ståendes, hon brukar annars komma fram...
Svar
15
· Visningar
2 871
Senast: Tarantino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp