Bukefalos 28 år!

Varigt sår.

O

otrolig

Igår när jag var och såg till min pålle på betet, fick jag se att min han hade fått ett sår strax intill ganaschen! Sprayade på lila sårspray. Hade inga fler grejer med mig just då. Nu var jag ut igen och det såg alldeles varigt ut! Gjorde rent med jodopax och sprutade på lite mer lila sårspray... Tänkte höra: Är detta bästa sättet att göra rent? Eller finns det något bättre preparat? Jag kollade igenom min förbandslåda hemma och såg att jag hade: lila sårspray, 4-ess sårspray, jodopax, horsewise första hjälpen spray (med tea tree olja). Sistnämnda vet jag inte om man ska använda direkt på infekterade sår??! Är det något av dessa som är bra att använda? Ska jag alltid tvätta med jodopax före jag sprayar på?! Fick även se i förbandslådan att jag hade kvar Streptocillin vet. Salva. Det fick jag till honom en gång av veterinären, när min pålle hade ett sår på benet! Så det borde väl funka till detta såret också?! :confused:
 
Sv: Varigt sår.

Hej Har en häst som har sår då och då och ibland infekteras de.
Jag tycker att du ska fortsätta tvätta med jodopax och gärna om du kan komma åt att köpa horsewise dermo salva funkar bäst tycker jag har provat de flesta preparat. Du kan kanske behöva linda om såret för att flugorna ska låta bli det tvätta det då med jodopax och ta salva på en bomullsrondell linda LÄTT med självhäftande linda (co flexen) lite lagom runt såret. Den salva du har fått av veterinär kan nog med funka prova skadar inte och har du fått det till ett tidigare sår så ska det funka. De lila sprayen tycker jag inte är sådär jättebra funkar bäst på sår som inte är inflamerade utan rena fina sår. Det viktigaste nu är att få bort infektionen och då måste flugorna hållas borta annars lär det inte bli ett roligt sår. Är såret djupt. Har du kolat att det inte sitter nåt i såret. Om du kan, kläm ut om det finns var som står i såret för det måste ut. Hoppas du får lite hjälp av detta Lycka till Marie
 
Sv: Varigt sår.

yrbin skrev:
Hej Har en häst som har sår då och då och ibland infekteras de.
Jag tycker att du ska fortsätta tvätta med jodopax och gärna om du kan komma åt att köpa horsewise dermo salva funkar bäst tycker jag har provat de flesta preparat. Du kan kanske behöva linda om såret för att flugorna ska låta bli det tvätta det då med jodopax och ta salva på en bomullsrondell linda LÄTT med självhäftande linda (co flexen) lite lagom runt såret. Den salva du har fått av veterinär kan nog med funka prova skadar inte och har du fått det till ett tidigare sår så ska det funka. De lila sprayen tycker jag inte är sådär jättebra funkar bäst på sår som inte är inflamerade utan rena fina sår. Det viktigaste nu är att få bort infektionen och då måste flugorna hållas borta annars lär det inte bli ett roligt sår. Är såret djupt. Har du kolat att det inte sitter nåt i såret. Om du kan, kläm ut om det finns var som står i såret för det måste ut. Hoppas du får lite hjälp av detta Lycka till Marie
Menar du verkligen att hon ska linda Co Flex runt hela huvudet på hästen? :eek: :rofl:
 
Sv: Varigt sår.

Jag skulle tvätta ordentligt med typ lactacyd och mycket vatten o rensa såret ordenligt sen sårspray på mot flugorna. Upprepa tills det torkar ut. Jodopaxen ger lätt svallkött på gamla sår.
 
Sv: Varigt sår.

Har aldrig använt receptbelagda salvor och alla sår har läkt lika fort ändå. Men jag kanske bara har haft tur!
 
Sv: Varigt sår.

det är flugorna som gör sk sommarsår. Tvätta m tvål o vatten om det inte varar och sätt på sotacyl. Skyddar mot flugorna.
Är det varigt kan man ha ngn bakteriedödande salva. Kan du få på den flughuva?
Jättebesvärligt med sommarsår. Håller på med ett sparkat ben med sår nu.
Man brukar få se dag för dag hur såret utvecklas.
Men ta tempen på hästen om det ser infekterat ut.
Hoppas det blir bra.
 
Sv: Varigt sår.

Tvätta ordentligt och använd salvan från vet. Den är jätte bra. Det är inte den bästa tiden för sår precis. Lycka till
 

Liknande trådar

Hästvård Tog in hästarna precis och möttes av 2 väldigt blodiga och såriga ben på fuxen. Från knä till kronan på båda frambenen är det fullt av...
2 3
Svar
54
· Visningar
3 950
Senast: Buck
·
Hästvård då hästen lyckades slå upp ett sår i kronranden på ena bak benet igår, ser typ ut som ett lättare balltramp fast sitter på sidan av...
Svar
7
· Visningar
1 194
Senast: MonteRose
·
Hästvård Jag har lite funderingar på de olika desinfektionsmedel som finns, till exempel jodopax, lila sårspray, klorhexidin mm. Jag antar att de...
Svar
9
· Visningar
1 443
Senast: cahs
·
E
Hästvård Idag hälsade jag på min häst som står hos en vän i väntan på försäljning. Jag fann henne i hagen ståendes, hon brukar annars komma fram...
Svar
15
· Visningar
2 876
Senast: Tarantino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp