Världscupen 2025-2026

Masqueradee

Trådstartare
Nu är det dags, världscupspremiär!
Vad tror vi? Några favorit-tippade?

Kan inleda med en första störning: att det alltid ska vara så svårt att hitta start- och resultatlistor!

Vad kallas det här bettet?
1760881106516.webp

Har inte följt världscupen på några år men tänker nu göra ett försök.
Tittar i efterhand då jag oftast gör annat under de ljusa timmarna. Synd att det inte gick bra för svenskarna idag, men kul med lite familjer i omhoppningen.

Har inte kollat på så många sändningar, och har därför inte skrivit något men... Alltså varför tillåts den här gubbj'veln fortsätta rida? ALLA fel beror ju 100% på hans usla ridning, och så väljer han att utgå genom en tvär sväng och sedan detta:

1768390527422.webp

Vad vill ha åstadkomma egentligen?

Jag stör mig mest på hur äckligt smal Millfield Colette är fortfarande och alla eeh, fantasifulla? betslingar man ser och gapande munnar.

Har inte kollat på så många sändningar, och har därför inte skrivit något men... Alltså varför tillåts den här gubbj'veln fortsätta rida? ALLA fel beror ju 100% på hans usla ridning, och så väljer han att utgå genom en tvär sväng och sedan detta:

Visa bifogad fil 179931
Vad vill ha åstadkomma egentligen?
Han rider ju verkligen sämre och sämre också :( Kan ju inte ens svänga på ett bra sätt under ritten längre.

Det finns så många som inte har på denna nivån att göra alls. Nej, hästarna älskar honom inte trots han rider som han gör!!

Han rider ju verkligen sämre och sämre också :( Kan ju inte ens svänga på ett bra sätt under ritten längre.
Jag var tvungen att kolla (hittade bara klipp från 2025 och äldre dock) och det är nog något av det värsta sågandet jag har sett plus att det enda som verkar hålla honom kvar i sadeln är hans stenhårda grepp om tyglarna. Jag vill inte veta hur den stackars munnen ser ut 😭

Jag stör mig mest på hur äckligt smal Millfield Colette är fortfarande och alla eeh, fantasifulla? betslingar man ser och gapande munnar.
Tack för att du skriver det! Börjar undra om jag som är galen här.
Jag känner fortfarande frustration över att FEI la ner min anmälan med hänvisning till att hästen gick igenom besiktningen på plats. Det är sjukt att hästen ett år senare ser i princip lika illa ut trots att huvudveterinären på Gbg skrev till mig citat "...Jag förstår din oro! Jag lovar att jag och FEI kommer att ha extra noga uppsikt över de här hästarna...". Hen var dessutom veterinär på EM i somras där hästen startade igen (såg visserligen liiite bättre åt då, men avvek fortfarande). Hästen har dessutom innan London i december startat 34 starter på 140-160 nivå på åtta månader varav 17 st 160, dvs i genomsnitt mer än en start i veckan och då hunnit åka hela Europa runt samt till Kanada på den tiden. Hästen är helt fantastisk (!!) men alltså, HUR kan detta vara hästvälfärd?
GYVF8FG.png

shzNnrp.png

Tack för att du skriver det! Börjar undra om jag som är galen här.
Jag känner fortfarande frustration över att FEI la ner min anmälan med hänvisning till att hästen gick igenom besiktningen på plats. Det är sjukt att hästen ett år senare ser i princip lika illa ut trots att huvudveterinären på Gbg skrev till mig citat "...Jag förstår din oro! Jag lovar att jag och FEI kommer att ha extra noga uppsikt över de här hästarna...". Hen var dessutom veterinär på EM i somras där hästen startade igen (såg visserligen liiite bättre åt då, men avvek fortfarande). Hästen har dessutom innan London i december startat 34 starter på 140-160 nivå på åtta månader varav 17 st 160, dvs i genomsnitt mer än en start i veckan och då hunnit åka hela Europa runt samt till Kanada på den tiden. Hästen är helt fantastisk (!!) men alltså, HUR kan detta vara hästvälfärd?
GYVF8FG.png

shzNnrp.png
Pengarna styr.
Ingenting annat.

Få ryttare i världseliten älskar hästar (hur mycket de än påstår det). De är bara intresserade av pengar och av att tävla.

Hästen är ett tävlingsredskap (som spjut för spjutkastaren) ingenting annat.

En gång i tiden tror jag att de flesta toppryttarna älskade hästar. Sen tog pengarna och tävlingarna över.

Pengarna styr.
Ingenting annat.

Få ryttare i världseliten älskar hästar (hur mycket de än påstår det). De är bara intresserade av pengar och av att tävla.

Hästen är ett tävlingsredskap (som spjut för spjutkastaren) ingenting annat.

En gång i tiden tror jag att de flesta toppryttarna älskade hästar. Sen tog pengarna och tävlingarna över.
Det där tycker jag är en onödig generalisering, jag håller med dig om att pengarna styr, det är ett yrke för fler idag än det var förr men att därifrån ta resonemanget till att ingen ryttare i världseliten älskar hästar är onödigt och dessutom osant.
Det är heller inte ett yrke någon väljer för att tjäna pengar för det finns många fler betydligt mer lukrativa branscher att pyssla med isåfall.
Förutom det så skulle jag säga att hästarna behandlades ännu sämre "en gång i tiden".

Det där tycker jag är en onödig generalisering, jag håller med dig om att pengarna styr, det är ett yrke för fler idag än det var förr men att därifrån ta resonemanget till att ingen ryttare i världseliten älskar hästar är onödigt och dessutom osant.
Det är heller inte ett yrke någon väljer för att tjäna pengar för det finns många fler betydligt mer lukrativa branscher att pyssla med isåfall.
Förutom det så skulle jag säga att hästarna behandlades ännu sämre "en gång i tiden".
Helt rätt (tyvärr) att hästarna nog många gånger behandlats ännu sämre förr.

Ja, du har nog helt rätt i att man inte ska dra alla över en kam.

Men, jag börjar mer och mer anse att man bör förbjuda all tävling om pengar med djur.

Det är alltid pengarna som styr - alltid.

Liknande trådar

• Tävlingsmål 2026
  • Hur lång tid från anmälan till Equipe?
  • För jag ens (igen)
  • Bukefalos bokbingo 1 februari till 31 juli 2026

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

• Intuitivt ätande
  • Roliga saker som barn säger

Hund

Katt, Andra Djur

• Vad för kattras passar mig och sambon?
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

• Annonsera Mera VIII
  • Dressyrsnackis 20
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka