Irisblomman

Trådstartare
Hej
Min häst lyckades trampa av sig skon under en ridtur. Hon är enormt hovöm och har jättetunna sulor. När vi slog på nu sko med sula under lättade hältan betydligt. Hon är ff varm på hoven och svullen runt karled och lite tjock över kotan. Har boxvilat sedan händelsen i fredags. Vad tror ni kan ha hänt? Ska jag ge henne några dagar till i vila eller ringa veterinär under måndagen?
 
Hej
Min häst lyckades trampa av sig skon under en ridtur. Hon är enormt hovöm och har jättetunna sulor. När vi slog på nu sko med sula under lättade hältan betydligt. Hon är ff varm på hoven och svullen runt karled och lite tjock över kotan. Har boxvilat sedan händelsen i fredags. Vad tror ni kan ha hänt? Ska jag ge henne några dagar till i vila eller ringa veterinär under måndagen?
Hon kan ju mycket väl ha vrickat sig i samband med att hon drog av sig skon, med tanke på att hon är varm och tjock i kotan.
 
Ja min tanke var en vrickning men finns ju även risk för en blödning i hoven av att hon trampat på stenar utan skor. Ger henne några dagar till så får vi se hur det utvecklas.
 
Hon kan ha fått en blödning i hoven eller en hovböld i samband med att skon åkte av. Jag hade kollat upp det med en duktig hovslagare först, och om denne inte hittar något så en veterinär. Det kan ju även vara något "värre", som en senskada eller dyl.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 272
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 150
Hästvård Hej! För fyra veckor sedan var vår ponny svullen på utsidan av skenbenet, höger fram, när vi tog in henne från hagen. Hon var inte halt...
Svar
7
· Visningar
2 132
Senast: Robina
·
Hästvård Hejsan! Idag när jag tog in min tjej för ridning upptäcke jag att hon var lite svullen på höger framben i på kotan. Hon ömmar inte, är...
Svar
5
· Visningar
863
Senast: Mirtai
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp