Solhäst

Trådstartare
Hej! Vi köpte en häst förra veckan och när han veterinär besiktigades så hade han en lite galla på vänster bak men det skulle inte påverkat något efter ha frågat 3 veterinärer. Efter ridning ska det ju vara normalt att de är lite varm på alla hovar men efter ett tag så kan han vara varmare på ena hoven mer än de andra det har varit vänster bak men ibland har höger bak varit varmare . Men denna värme brukar gå ner efter ett tag och då har vi ridit på som vanligt. Är det något man bör oroa sig för ?
Vi har även en till häst och han kan också bli varm på en bakhov till och från men värmen går sedan ner. Ingen utav de visar helta eller att de ska ha ont.
 
Värme i hov kan vara tecken på problem.

men (och jag menar verkligen men

Hoven har blodkärl. När blodgenomströmningen ökar i kroppen (som tex vid träning/motion) så kommer också mer blod till hoven som då kan kännas varm. På vintern (när det är kallt) så kan hästen strypa blodtillförseln i benen/hovarna till viss del och kan på så sätt minska värmeförlusten. Dock kan de inte ha det strypt hela tiden utan de blir varm(are) emellanåt.

Om hästen inte har ont/visar på obehag hade jag inte oroat mig om en varm hov.
 
Det är fullt normalt att värmen varierar i hovarna. Det man bör hålla koll på är om hoven inte blir svalare efter ett tag eller om det alltid är en hov som är varmare än resten.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 297
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Hej, Har en connemara på 8 år, som nyligen blivit behandlad för både hovledsinflammation båda fram, stel SI-led och en knäinflammation...
Svar
3
· Visningar
446
Senast: animalasia
·
Hästvård Den gamla tråden verkar ha dött ut så hoppas det är okej att jag startar en ny! Här kan vi dela med oss av hur det går med våra skadade...
7 8 9
Svar
165
· Visningar
13 236
Senast: Blyger
·
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 145
Senast: Oknytt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp