Varm i ett ben

Finastearab

Trådstartare
Är så orolig 😥,min ponny har varit varm i höger bak lite från o till,ej svullen och inte halt. Han känns som vanligt att rida,pigg o framåt o skjuter på bra med bakbenen. Har tagit det lugnt med honom i flera dagar pga värmen i benet,bara skrittat o tömkört i skritt. Sedan successivt ökat o ridit mer. I går var benet helt kallt ,ingen värme alls.Så red lite mer,travade o galopperade över bommar.Han kändes fräsch o fin. Kylde alla fyra benen efter. Han var fin i benen efter ridningen. Men i em när jag kom var han ljummen i höger bak igen,och möjligen lite mer gallig än i andra bakbenet..Skrittade honom en liten runda i skogen,pigg o framåt .Svalare i benet efter skrittrundan,Lite lite ljummen möjligen...Hur hade ni gjort? Ska jag låta honom vila ,bara promenera honom och se om det helt försvinner. Boka tid på klinik direkt?
 
Du har fått ned temperaturen en gång. Ta det r lugnt och ge lite mer tid, dvs kanske tre gångerså mycket tid. Träna dig själv istället och gör allt du inte hinner med istället istället som att putsa träns och smörja hovar etc.
 
Tack 💗ja jag försöker ge det mer tid! Bara skritt 1vecka. Sedan känna att benet är kallt flera dagar innan jag försiktigt sätter igång igen.❤️🐴
 
Ibland kan dom vara varm i ett ben utan att det är något fel. Så länge inte hästen är halt eller öm så brukar jag köra eller rida ändå.
 
Tack för svar! Hoppas verkligen inte det är något allvarligt 🥺Vågar inte rida. Han är fortfarande varm på insidan av benet. Minimalt svullen,går knappt att känna... Har böjt upp benet och kännt längs hela senan. Han ömmar o reagerar ej någonting där. Haft på back on track o promenerat, benet svalare efter promenad.
 
Tack för svar! Hoppas verkligen inte det är något allvarligt 🥺Vågar inte rida. Han är fortfarande varm på insidan av benet. Minimalt svullen,går knappt att känna... Har böjt upp benet och kännt längs hela senan. Han ömmar o reagerar ej någonting där. Haft på back on track o promenerat, benet svalare efter promenad.
Jag tycker att du bör kontakta en veterinär och rådgöra. Inte förlita dig på råd från Någon som varken sett/känt över din häst eller som har utbildning eller kunskap i ämnet. Varför vänta och riskera att något förvärras?
 
Klart att jag kommer att kontakta veterinär om han inte är bättre efter helgen! Tänker boka tid på klinik o åka dit snarast om ej bättre.Men som vi alla hästägare blir man ju orolig 🥺och då kan det vara skönt att skriva av sig lite o byta erfarenheter.
 
Klart att jag kommer att kontakta veterinär om han inte är bättre efter helgen! Tänker boka tid på klinik o åka dit snarast om ej bättre.Men som vi alla hästägare blir man ju orolig 🥺och då kan det vara skönt att skriva av sig lite o byta erfarenheter.
Du kan ju boka tid för en genomgång även om det blir bättre nu. Inte alls fel att gå igenom hästen i förebyggande syfte!
 
Du kan ju boka tid för en genomgång även om det blir bättre nu. Inte alls fel att gå igenom hästen i förebyggande syfte!

En bonus är om man kan få en veterinär som har kompletterande kompetens inom t.ex. kiropraktik. När man ändå är där liksom :up:
 
Ja absolut,en genomgång är inte alls fel! Idag var han inte varm alls och ingen svullnad. Har promenerat och han har fått stå med back on track. Fortsätter promenera med honom nu i flera dagar 🐴💗💗
 
Back on track ökar blodcirkulationen och är bra vid svullnad eller om hästen har gallor.
Använde det på min förra häst också och bara upplevt positiva resultat av det.
 
Back on track ökar blodcirkulationen och är bra vid svullnad eller om hästen har gallor.
Använde det på min förra häst också och bara upplevt positiva resultat av det.
Ja back on track är bra. Det är smärtlindrande och tar ner svullnad och just därför ska det aldrig aldrig användas om man inte vet orsaken till smärta/svullnad just eftersom det kan dölja en allvarlig skada som behöver en helt annan typ av behandling än den man tror och därmed ger. Värme ska dessutom aldrig användas på en ny skada, en ny skada ska kylas. När man vet orsaken till svullnad/hälta/smärta kan man i samråd med veterinär använda back on track men att använda det när man inte har en aning om vad orsaken är är förkastligt. Du kan dölja symptomen och skadan kan förvärras avsevärt pga det. Att använda back on track när man inte vet orsaken är som att ge metacam, butta eller annan smärtlindring i medicinform utan att en veterinär först har kollat upp problemet och så gör man inte. Det är att riskera alltför mycket.
 
Ok😳han var inte svullen igår o helt kall.Så tänkte att han fick ha back on track för att förebygga ny svullnad.Men kanske helt fel då🥺
 
Back on track ökar blodcirkulationen och är bra vid svullnad eller om hästen har gallor.
Använde det på min förra häst också och bara upplevt positiva resultat av det.

Jag vet hur back on track fungerar. Om din häst har en skada i benet tex en blödning så ska du inte öka blodcirkulationen. Du vet ju inte vad det är för fel på den. Jag tycker det är himla dumt att sätta på BoT då. Ska man göra ngt så kyler man..
 
Ja back on track är bra. Det är smärtlindrande och tar ner svullnad och just därför ska det aldrig aldrig användas om man inte vet orsaken till smärta/svullnad just eftersom det kan dölja en allvarlig skada som behöver en helt annan typ av behandling än den man tror och därmed ger. Värme ska dessutom aldrig användas på en ny skada, en ny skada ska kylas. När man vet orsaken till svullnad/hälta/smärta kan man i samråd med veterinär använda back on track men att använda det när man inte har en aning om vad orsaken är är förkastligt. Du kan dölja symptomen och skadan kan förvärras avsevärt pga det. Att använda back on track när man inte vet orsaken är som att ge metacam, butta eller annan smärtlindring i medicinform utan att en veterinär först har kollat upp problemet och så gör man inte. Det är att riskera alltför mycket.
Sånt mirakelmedel är väl inte back on track?
Jag har aldrig märkt att det skulle lindra smärta eller dölja någon skada..

Jag har förövrigt blivit rekommenderad back on track av mycket duktiga veterinärer även innan det är tydligt vad som kan vara fel. Efter den akuta fasen är ju oftast ökad cirkulation positivt för läkningen oavsett typ av skada.

Och att likställa effekten av back on track med smärtstillande medicinering känns ju väldigt långsökt.
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 408
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 997
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 077
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 075
Senast: Castellini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp