Varm i ett ben

Sånt mirakelmedel är väl inte back on track?
Jag har aldrig märkt att det skulle lindra smärta eller dölja någon skada..

Jag har förövrigt blivit rekommenderad back on track av mycket duktiga veterinärer även innan det är tydligt vad som kan vara fel. Efter den akuta fasen är ju oftast ökad cirkulation positivt för läkningen oavsett typ av skada.

Och att likställa effekten av back on track med smärtstillande medicinering känns ju väldigt långsökt.
Mina veterinärer (från en av Sveriges ledande hästkliniker) säger tvärtom - ALDRIG BoT innan man vet vilken typ av skada det är.
 
Mina veterinärer (från en av Sveriges ledande hästkliniker) säger tvärtom - ALDRIG BoT innan man vet vilken typ av skada det är.
Ja de säger förmodligen olika. Och det beror säkert på vilken fas skadan är i och vilka andra tecken som finns.
 
Ja de säger förmodligen olika. Och det beror säkert på vilken fas skadan är i och vilka andra tecken som finns.
Jag tror inte heller att BoT är något "mirakelmedel" och att det egentligen har så stor effekt att det skulle vara någon större fara, men känner ändå att det är onödigt att riskera något alls innan man vet vad för typ av skada man har att "jobba med". :)
 
Jag tror inte heller att BoT är något "mirakelmedel" och att det egentligen har så stor effekt att det skulle vara någon större fara, men känner ändå att det är onödigt att riskera något alls innan man vet vad för typ av skada man har att "jobba med". :)
Det är ju alltid svårt när man inte vet säkert vad som är fel. Som hästägare får man ju göra sitt bästa utifrån tillgänglig information, det gäller ju även tex om hästen ska släppas ut i hage eller hållas stilla mm. Back om track eller ej känns som en liten struntsak i sammanhanget. Tycker jag då.
 
Sånt mirakelmedel är väl inte back on track?
Jag har aldrig märkt att det skulle lindra smärta eller dölja någon skada..

Jag har förövrigt blivit rekommenderad back on track av mycket duktiga veterinärer även innan det är tydligt vad som kan vara fel. Efter den akuta fasen är ju oftast ökad cirkulation positivt för läkningen oavsett typ av skada.

Och att likställa effekten av back on track med smärtstillande medicinering känns ju väldigt långsökt.
Hur bra det fungerar är väldigt individuellt. Efter att ha använt back on track mycket på mig själv vet jag väldigt väl vilken enormt bra smärtlindrande effekt det kan ha (i mitt fall gav det bra mycket bättre smärtstillande effekt än t ex 50 mg voltaren och 1 gram alvedon där voltaren till viss del går att jämföra med metacam, snarare var det i stil med ordentligt med morfin) och jag skulle därför aldrig någonsin riskera att dölja en skada innan hästen är genomgången av veterinär. Eftersom man omöjligt kan veta vilken effekt back on track har på individen så rekommenderar inte tillverkaren att det används innan hästen är kontrollerad av veterinär. Att vissa veterinärer säger annat (kanske av okunskap) ger jag därför inte så mycket för. Att back on track kan hjälpa bra efter den akuta fasen är en helt annan sak än att använda den på en ny skada som inte är undersökt av veterinär.
 
Hur bra det fungerar är väldigt individuellt. Efter att ha använt back on track mycket på mig själv vet jag väldigt väl vilken enormt bra smärtlindrande effekt det kan ha (i mitt fall gav det bra mycket bättre smärtstillande effekt än t ex 50 mg voltaren och 1 gram alvedon där voltaren till viss del går att jämföra med metacam, snarare var det i stil med ordentligt med morfin) och jag skulle därför aldrig någonsin riskera att dölja en skada innan hästen är genomgången av veterinär. Eftersom man omöjligt kan veta vilken effekt back on track har på individen så rekommenderar inte tillverkaren att det används innan hästen är kontrollerad av veterinär. Att vissa veterinärer säger annat (kanske av okunskap) ger jag därför inte så mycket för. Att back on track kan hjälpa bra efter den akuta fasen är en helt annan sak än att använda den på en ny skada som inte är undersökt av veterinär.
Men TS beskriver ju ingen akut skada. En häst som blir varm då och då kan knappast räknas som akut.
Jag har endast uttalat mig om efter den akuta fasen.
 
Men TS beskriver ju ingen akut skada. En häst som blir varm då och då kan knappast räknas som akut.
Jag har endast uttalat mig om efter den akuta fasen.
Hästen har enligt Ts varit varm till och från i några dagar i ett ben. Det ser jag som en ny skada, inte en gammal och ingen veterinär har tittat på skadan. Alltså vet ingen vad som är fel och att då smärtlindra och tro att det är bra igen riskerar att göra skadan värre.
Är så orolig 😥,min ponny har varit varm i höger bak lite från o till,ej svullen och inte halt. Han känns som vanligt att rida,pigg o framåt o skjuter på bra med bakbenen. Har tagit det lugnt med honom i flera dagar pga värmen i benet,bara skrittat o tömkört i skritt. Sedan successivt ökat o ridit mer. I går var benet helt kallt ,ingen värme alls.Så red lite mer,travade o galopperade över bommar.Han kändes fräsch o fin. Kylde alla fyra benen efter. Han var fin i benen efter ridningen. Men i em när jag kom var han ljummen i höger bak igen,och möjligen lite mer gallig än i andra bakbenet..Skrittade honom en liten runda i skogen,pigg o framåt .Svalare i benet efter skrittrundan,Lite lite ljummen möjligen...Hur hade ni gjort? Ska jag låta honom vila ,bara promenera honom och se om det helt försvinner. Boka tid på klinik direkt?
 
Vill bara göra en uppdatering om hur det har gått med min ponny😊 Efter rådgivning med veterinär fick han stå i sjukhage samt skrittas varje dag. Nu har vi varit på klinik där longering ,böjprov samt ultraljud höger bak gjordes. Reaktion vid böjprov var knappt någonting. Hade inte veterinären varit informerad om att det varit en svullnad på benet hade han inte ens tyckt det var en reaktion. Men på ultraljud kunde han se en liten liten blödning och inflammation i strukturerna kring ligament mm. Men gaffelband o sidoligament har helt klarat sig❤️Han fick laserbehandling direkt på plats. Ska fortsätta med laserbehandling hemma i 2 veckor. Ska under denna tid skritta o jogga igång på raka spår. Sedan försiktig igångsättning🐴❤️. Så glad 🥰😍🥰🐴❤️
 

Liknande trådar

Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 227
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 795
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 017
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 043
Senast: Castellini
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Orolig
  • Vilka poddar lyssnar du på?

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp