Varma eller kalla hovar?

R

rosita

Hur ska en frisk hästs underben och hovar kännas.

Man brukar ju säga att nåt är fel om hovarna är varma, men inte ska de väl va iskalla?

Om hästen har tre "ljumna"hovar och en kall, vilka ben eller hovar är då friska?

Om hovarna är kalla, har hästen inte då dålig blodcirkulation ut i hovarna? Ska de vara "ljumna" om de är friska eller?

Tacksam om nån kan hjälpa mig reda ut begreppen.:crazy:
 
Sv: Varma eller kalla hovar?

Oskodda hästar har iaf "varma" hovar (inte för varma dock..) p.g.a. blodcirkulationen. Skodda hovar brukar väl vara kalla för det mesta, om allt är OK (var så länge sedan jag kände på en skodd hov så jag minns inte riktigt :crazy: ). Blodcirkulationen stryps väl lite när man skor hästen eftersom strålen inte får kontakt med marken, I guess.?
 
Senast ändrad:
Sv: Varma eller kalla hovar?

Tack för ditt svar!

Jag som trodde att strålen visst rör vid marken även på skodd häst!

Vill gärna ha lite mer kött på "hovarna", någon:angel:
 
Sv: Varma eller kalla hovar?

håller med tabitha.
En skodd hov är kallare än en oskodd där blodcirkulationen fungerar. Det beror lite på att strålen inte går mot backen, men mest på att hoven inte kan utvidga sig så mkt den behöver för att pumpa blod när en sko sitter fast på hoven.
Dvs frisk oskodd hov med blodcirkulation ljummen.
Hov som har nån typ av inflammation är varm.
Skodd hov är kall.
 
Sv: Varma eller kalla hovar?

Min häst har två skodda och två oskodda hovar. De brukar hålla ungefär samma ljumma temperatur.
 
Sv: Varma eller kalla hovar?

Inlägget är väl inte riktat mot dig... Men men :)

Min häst är skod fram och oskodd bak. Bakhovarna har alltid lite högre temperatur än framhovarna.
Orsaken till det är precis som Christine här över skrev.. Hovmekanismens funktion försämras ju, hoven kan inte utvidga sig på samma sätt vilket gör att blodgenomströmmningen blir sämre, vilket leder till en sänkt temperatur.

Kristin håller med Christine! :p
 
Sv: Varma eller kalla hovar?

Hur ska en frisk hästs underben och hovar kännas.

Man brukar ju säga att nåt är fel om hovarna är varma, men inte ska de väl va iskalla?

Om hästen har tre "ljumna"hovar och en kall, vilka ben eller hovar är då friska?

Om hovarna är kalla, har hästen inte då dålig blodcirkulation ut i hovarna? Ska de vara "ljumna" om de är friska eller?

Tacksam om nån kan hjälpa mig reda ut begreppen.:crazy:


Hej. min hovis har tagit del av forskningsresultat ang. detta. Hoppas jag klarar av att förklara vad han sagt till mig.

1. Hästens cirkulation i hovarna och det nedre benet på en stillastående häst är olika beroende på
vilket eller vika ben den belastar sin övriga kroppsvikt med. Ingen häst klarar av att i friskt tillstånd ha exakt samma värme,cirkulation i alla fyra benen samtidigt då hjärtat inte har kapacitet till den genomblödningen som skulle krävas.

2. Tillfälligt iskalla hovar eller nedre ben kan tyda på att hästen för tillfället behöver återge en större cirkulation i en helt annan kroppsdel, typ vid skada, muskelproblem,antydan till kolik mm.

3. konstant varma hovar och nedre ben tyder på att ngt inte står rätt till, vid skodd hov antingen för hårt verkad,sömtryck eller sömstick eller att skon är illa anpassad och ger punkt tryck eller sultryck.

4. konstant varma hovar eller nedre ben på en oskodd hov tyder på att hovens skyddande sul och vägghorn är så nedslitet att det inte längre är skyddande och därmed startar en process med påbörjad sul läderinflamation som senara kan leda till belastningsfång.

5. Visst ska det finnas cirkulation i hovarna och det nedre benet och ju mer hästen rör på sig ju mer naturlig cirkulation kommer att cirkulera, vid vila stillastående så avtar ju all cirkulation skodd eller oskodd så vida den är korekt skodd eller korekt verkad. I övriga fall så kommer cirkulationen inte avta vilket kommer påfresta främst hästen hjärta på ett onaturligt sätt.

Ursäkta om det blev lite rörigt:crazy:
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 696
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Hej 💁🏼‍♀️ Min häst har dåliga hovar så tänkte börja ge biotin och se om det hjälper. Frågan är bara vilken man ska välja? Nu vet man ju...
Svar
4
· Visningar
628
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 681
Senast: Stereo
·
Hästhantering I måndags skoddes min häst, han fick då snösulor. Samma kväll märker jag att han är spänd och markerar på VF. Vid förra skoningen fick...
Svar
13
· Visningar
1 717
Senast: Meglio
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp