Varma hovar= problem, eller???

S

solenbakommolnet

Min lilla fröken har växelvarma hovar. Det vill säga vissa dagar är dem kalla och andra dagar varma. Oftast är det framhovarna det gäller. :eek:

Hon är inte skodd men går heller inte på något direkt hårt underlag. Ok, plogad väg av snö går hon på (när vi är ute, annars är det mjuksnö i hagen) men jag räknar inte riktigt det som hårt :crazy:

Har hon ont i hovarna om dem är varma :confused:

Kan värmen bero på att blodet cirkulerar i hoven :confused:

Är så fundersam. Mycket tacksam för era svar.
:bow: :bow: :bow:
 
precis dom skall ha kroppstemperatur i hovarna för då har du blod cirkulation.men hovarna skall ju inte vara heta utan bara kroppsvarma :)

fortsätt ha dom oskodda detta ger jätte bra cirkulation :p

ha det bra
 
Om du börjar känna på dina egna fötter och händer märker du säkert att du är varmare/kallar olika dagar och då är det ju inte så svårt att förstå att hästar också är det! =)
 
Oskodda hästar får ofta varma hovar utan att det betyder att något är fel. Det beror endast på att blodet cirkulerar bättre i en oskodd hov än i en skodd. Alltså behöver du inte oroa dig!
 
Vet inte om du kollar före eller efter arbete men de blir ju varmare under och efter arbete då blodgenomströmningen ökar.
 
Oskodda hovar är i regel varma, skodda kalla. Men sedan så kan det ju skifta lite, självklart.
 
Men du menar väl inte att skodda hovar är kalla även vid arbete?

Så oskodda hästar har varma hovar även om de inte har rört sig på en stund? (har inte funderat så mycket på detta innan)
 
Nja, nu brukar jag ha lite svårt att känna på min pållas hovar när jag rider eftersom att jag har så korta armar så just undre ridning så kan jag inte uttala mig... ;)
Det jag menar är att blodcirkulationen i hoven hämmas av skon, som i regel dessutom är i järn och därför även kyler hoven.
Ofta säger man ju att hästens hovar ska vara kalla men det är inte så om hästen är oskodd för då är de oftast varma.
 
Ha, ha, jag brukar ofta böja mig ner och känna på hovarna när jag rider! :D Inte...
Ja, men det var ju intressant att det märks så stor skillnad att man till och med kan känna det själv, med oskodda hästar alltså. Har inte träffat så många...
 
Hovarna behöver inte vara ljumna på en oskodd häst, kan variera från dag till dag, bla pga hur mycket de rört sig i hagen.

På min häst varierar det en del men oftast är han rätt sval om tassarna. Tyvärr har vi inte så stora hagar på vintern så de inbjuder ju inte till så mycket rörelse.

Efter arbete blr de varmare om fötterna.

Tycker att ordet ljummen passar bättre än varm.
 
Tack alla för era fina svar :) Då är det som jag trodde, att hovarna blir lite varma eftersom blodet cirkulerar.

Min fröken har aldrig varit skodd och kommer nog inte att bli det heller. Jag överväger starkt det jag läst om barfotaridning :)

Nu är min häst inte inriden ännu och kanske förändras mina tankar på skoning med tiden. Dock tror jag ändå på att låta hovarna vara fria från sömmar :D
 

Liknande trådar

Hästvård Hjälp mig spekulera 🧐 6 januari haltar vår ponny höger fram, misstänkt vrickning. Vi utesluter hovböld, bokar tid på klinik. Tyvärr...
2
Svar
39
· Visningar
5 897
Senast: Ajda
·
Hästvård I början av december förra året visade min häst en mindre hälta på höger fram i endast höger volt på hårt underlag. Inga...
Svar
4
· Visningar
2 141
Senast: Lejd
·
Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
13 050
Senast: Marvin
·
Hästvård Hej! Vi köpte en häst förra veckan och när han veterinär besiktigades så hade han en lite galla på vänster bak men det skulle inte...
Svar
2
· Visningar
1 381
Senast: Angel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Osäker Ponny
  • Häst
  • Överproduktion av hud?

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp