Varma skor som håller för Norrländska vintrar

ufot

Trådstartare
Efter 12 år i södra Sverige har jag återigen flyttat upp till Norrland. Till vintern behöver jag ett par ordentliga vinterskor till stallet. Jag rider ute hela vintern och här uppe kan det bli över 30 grader kallt. Koldgräns för ridning ligger på omkring -20 grader. Dessutom är jag frusen av mig, så jag behöver ett par riktigt varma skor.

Skorna ska dessutom helst vara så smidiga som möjligt, så att de inte blir klumpiga att rida med. Till vintern ska jag köpa plaststigbyglar och ett par korgar till som jag täcker med fårskinn. Det här med sockar har jag koll på. Har tänkt ha ett par tunna yllesockar närmast foten och ett par tjockare yllesockar utanpå.

Jag funderar på värmesulor, men av vad jag läst mig till "äter" de batterier. Jag är i stallet varje dag 3-4 timmar och det känns varken miljövänligt eller ekonomiskt försvarsbart att byta batterier varje dag. Jag vet att det finns uppladdningsbara batterier, men min erfarenhet är att de inte håller så länge, men de kanske har blivit bättre...

För ett par riktigt bra skor är jag beredd att lägga 1500 kronor ca. Någon som har några tipps på riktigt bra och varma vinterskor?
 
Arbetsskor - hästar = tunga djur, därför stålhätta. Men helt oavsett så har yrkesutbudet blivit riktigt bra. Är gott om folk som jobbar ute hela vintern.
Rymliga, även i framdelen av skon, så lite av stoppning i skon som möjligt och plats för sulor och sockor som går att byta under stallpasset samt även torkar till nästa dag. Kolla även så att botten inne i skon inte är uppbyggd av pappliknande material.

Sen var det det där med barbacka! En gnistrande kall kväll med reflextäcke över knäna. Så fort man kliver av får man hålla sig i rörelse istället.
 
Efter 12 år i södra Sverige har jag återigen flyttat upp till Norrland. Till vintern behöver jag ett par ordentliga vinterskor till stallet. Jag rider ute hela vintern och här uppe kan det bli över 30 grader kallt. Koldgräns för ridning ligger på omkring -20 grader. Dessutom är jag frusen av mig, så jag behöver ett par riktigt varma skor.

Skorna ska dessutom helst vara så smidiga som möjligt, så att de inte blir klumpiga att rida med. Till vintern ska jag köpa plaststigbyglar och ett par korgar till som jag täcker med fårskinn. Det här med sockar har jag koll på. Har tänkt ha ett par tunna yllesockar närmast foten och ett par tjockare yllesockar utanpå.

Jag funderar på värmesulor, men av vad jag läst mig till "äter" de batterier. Jag är i stallet varje dag 3-4 timmar och det känns varken miljövänligt eller ekonomiskt försvarsbart att byta batterier varje dag. Jag vet att det finns uppladdningsbara batterier, men min erfarenhet är att de inte håller så länge, men de kanske har blivit bättre...

För ett par riktigt bra skor är jag beredd att lägga 1500 kronor ca. Någon som har några tipps på riktigt bra och varma vinterskor?

Mina nuvarande elsulor har hållit två år och funkar fortf. De förra höll 2 år. Sen blev det glapp i sladd mellan batteri och sula. Nu har jag batteri i sulan.

För mig finns inga skor som är varma nog vintertid. Elsulor har fan förändrat mitt liv. Haha!
Nej, men jobbar man med hästar måste man hålla sig varm vintertid. Med dessa gör man det trots många h i stallet.
 
Är det bara kallt och torrt så trä sockor, typ stora hellyhansen utanpå skorna. Funkar när man rider man kanske mindre trevligt när man springer i boxarna.

Sen ska man inte glömma att benen sitter på väg till fötterna.
 
Jag gillar muckboots men vet ej om det hjälper tillräckligt mkt för norrlandsvinter. Ska hålla värmen ner till -21c iaf har jag för mig men jag bor ju i skåne ;-)
 
Jag gillar också muckboots men jag har inte testat dem kallare än -15 ca. Annars skulle jag nog satsa på någon form av elsula tror jag. Jag har för mig att det finns varianter med uppladdningsbara batterier.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp