Bukefalos 28 år!

Varmblod inom barocken?

Polly_Mulle

Trådstartare
Jag har ett varmblod jag har gjort lite av varje med. Hoppat, ridit engelsk dressyr på och tränat western. Men nu ska jag tillbaka till dressyren och är lite sugen på att sniffa in på barocken. Vad sägs det om varmblod där?
Får jag ens komma till en tränare med en travare?
Vore kul att höra era spontana reaktioner och tankar om det hela.
 
Jag rider Akademiskt & har en travare. Inga sura miner & behandlas precis som jag hade en "vanlig" häst. Ingen skillnad mellan raserna.

Finns kanske AR tränare som kanske inte gillar dom. Fråga tränaren o säg att du har en travare, slänger hon luren i örat på dig så var det inte poppis. :D
 
Jag har hittils aldrig träffat på en tränare som brytt sig om att det har varit en travare.

Det brukar vara väldigt varierande med raser på de träningar jag är/har varit på.

så jag har väldigt svårt för att tro att du hittar en tränare som inte gillar det. De finns säkerligen precis som det finns AR tränare som inte gillar halvblod eller någon annan ras.
 
jag har travare jag rider barock på. har bara fått positiva kommentarer!
och varför skulle dom ogilla travare? då förtjanar dom en spark i asen så dom flyger till månen!
:angel:
 
jo, det finns säkert. Har ju blivit "nobbad" både inom dressyr och western för att jag har en travare. En väldigt trevlig sådan MEN med siffror på halsen...
 
jag rider för en AR-tränare så regelbundet jag kan och hon sade förra gången att min häst var vacker när hon äntligen gick bra :D *så stolt att hjärtat vill spricka*

(ps. hon är varmblodstravare)
 
Vi har en varmblodig travare i vårt stall som tränar AR. Han har lite svårare för sig med samling och har sakta byggts upp nu över några år. Han börjar bli jättefin nu! Och han kämpar så himla mkt av sig själv. Jättebussig häst! Ridläraren tränar lika gärna honom som någon annan.
 
Varför inte ta dig till en träning för t.ex. Christina Drangel som fotfolk. Du får säkerligen se en travare där.

Så kan du bestämma för dig själv om du vill rida för henne eller inte. Inte så lätt att få ridplats tror jag, men värt att försöka få det.

T.ex. fio här inne rider för henne så henne kan du kanske fråga om träningar; när de är o.s.v.
 
Har fått uppfattningen att inom AR är faktiskt fler människor positivt inställda till travare och jag tror att det är ett jättebra sätt att få spända och hetsiga ( oftast så efter banan) att mjukna och uppskatta ridning. AR handlar ju mer om gymnastik för hästen och att bygga den rätt medan vanlig tävlingsdressyr mer är ute efter det graciösa steget.
 
NU är just min grabb allt annat än hetsig. Han är uppvuxen på lösdrift och aldrig travtränad så han har ju loite lättare för sig.
Jag är ju intresserad av att lära mig rida min häst så korrekt som möjligt och tror att detta är rätt sätt att gå. Tack för era kommentarer, ska bli spännande att se vad det blir av det hela!
 
nu är jag bara nyfiken.. (kan inte låta blir att vara frågvis :angel: :D )

är det den du tränat western på, o skulle tävla med, som "ska bli ARhäst"? eller hade du fler än en? :)
 
Det är den jag har ridit western på.

Har funderat och filurat en del men nu har jag kommit fram till att western är inte riktigt hans grej, han är ganska högställd och vill inte gå i riktigt så låg form jag jag vill placera en westernhäst i. Dessutom så har han växt ur ytterligare en sadel som är tämligen vid och jag orkar inte tressla och jaga sadlar som aldirg passar på hans korta och breda rygg när jag har bra både hopp och dressyrsadel hemma som passar honom.
Han är otroligt lättlärd så skolningen kommer nog inte bli några större problem. Har ridit honom tre pass i engelsk sadel på rad nu efter dryga året i bara westernträning och han är redan tillbaka i formen och vet vad jag vill.
Vet inte hur långt vi kommer inom AR men jag har inga fantasiföreställningar utan vill lära mig rida korrekt.
Upplevde dessutom inom western att jag inte riktigt fick det bemötandet jag ville ha inom reiningen på travare och som jag var lärd att rida av en utlänsk tränare red man inte på svenska tävlingar och det sveska lockade inte lika mycket. Vi skolar om och ser hur långt vi kommer. Har bara det varmblodet och ett gammalt halvblod.
Fråga på bara, det är fritt fram!
 
Jag har en varmblodstravare som jag rider akademiskt med och har inte upplevt att tränaren skulle tycka att han är sämre än någon av de andra hästarna som är med, det finns även fler travare med både kallblod och varmblod. Det som slog mig första gången jag var iväg och tränade var att det fanns så många olika raser med. Jättekul!! Det visar ju tydligt på att dressyren är till för hästen oavsett ras, det enda är ju att de har olika förutsättningar och man får rätta sig efter deras kapacitet :p och sin egen ibland :crazy: :o :D
 
haha ingen som bryr sig om vilken ras det är bara du gillar den och det funkar :D
i vår lilla grupp har vi

*2 tinkrar
*3 halvblod
*2 ridponnier
*2 araber
*1 isläning
*1 shettis
:D
 
AR är väl en av de få disciplinerna där du är välkommen med travare. Saxar från Markus Holsts hemsida:
"På mina kurser är ryttare och hästar av alla raser och utbildningsnivåer välkomna, även udda raser eller vuxen ryttare på ponny. Inga speciella förkunskaper behövs. Deltagarna skall vara vuxna (minst 16 år), och intresserade av klassisk ridkonst."

/Jane
 
Jag har blivit varmt välkomnad med min gamla travare.
Tror inte du stöter på några problem. Sen att tränaren har åsikter om hästen I SIG får man ju respektera, en del som äger travare är väldigt lättstötta (tja, det är väl alla hästägare kanske?).

%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%%
Min travardam:
http://hem.passagen.se/kanpon/emma0406-65.JPG
 
Snygg häst!
Skulle inte påstå att jag är särskilt lättstött, men jag vill lixom inte känna att jag är nerdömd innan ajg ens hinner visa vad jag och hästen kan och att vi är villiga att lära oss!
 
Min uppfattning är att inom AR anses allmänt att en häst är en häst. Visserligen med olika förutsättningar för ridning, men alla förtjänar utbildning. Förra helgen hade vi en ridkurs utanför Örebro för bara travare, varmblod o kallblod. Mycket kompetent och inspirerande tränare!
/ Miranda
 

Liknande trådar

Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
963
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 207
Senast: iNHALE
·
Ridning Har ridit och tävlat med egen häst i princip hela mitt liv, är en glad amatör som tävlat t.o.m. 135 cm i hoppning och genom åren alltid...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
4 364
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 597
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Prova på trav
  • När fan slutar jag ramla av?
  • Ta föl för första gången!!

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp