varmblod med passgång

marshall

Trådstartare
Vi har ett varmblod (travare alltså) som vi börjat rida in, hon har slutat starta pga av hennes passgång (hon passar nästan hela tiden, både i lugnt och högt tempo). Nu undrar jag om det går att träna bort på något sätt, eller vad gör man åt det? har flera travare, en del har haft tendenser till passgång, men inte långt när så mycket som den här!
 
Sv: varmblod med passgång

Har en islandshäst (5-gångare) med MYCKET grisepass (och även riktig). I början kunde vi skritta och galoppera någorlunda, alla andra gångarter blev grisepass av. Hon passar även i hagen...

Vi har löst det med mycket lösgörande övningar och sånt, då det berodde på att hon var spänd och framtung. Har tränat på volter, öppna, sluta, skänkelvikning, flytta bakdelen, framdels- och bakdelsvändning, ja allt möjligt.
För traven kan det även hjälpa att trava över cavaletti eller ute i skogen över stock och sten. I början var det viktigt att i traven helst stå upp och avlasta ryggen och ge längre tyglar. Allt eftersom hon blev starkare kunde jag samla upp henne mer.
Boots på frambenen försökte vi med alldeles i början, men det funkade inte. Sen när hon blev mjukare i kroppen och gick bättre hjälpte de dock.

Travare har jag ingen erfarenhet alls av - men grisepass är ju alltid grisepass - så det är väl samma övningar oavsett ras:D .

Hoppas dufick lite hjälp iaf!
 
Sv: varmblod med passgång

En del hästar går i passgång pga smärta eller liknande, på tex en sadel som inte passar. Men kan ju även göra det pga att det är bekvämare gångart. Min går i pass, blev en STOR skillnad när jag bytte till bomlöst, men han kan gå i passgång när han är uppstimmad, eller för att komma fram snabbt och få byta muskelgrupper lite
(smidigt vid tex distans!)
Jag har tränat honom med att säga traava och det fungerar!
Har inga problem med det längre alls i dressyren och ute gör det inget om han går lite i passgång någon gång då och då!:)
 
Sv: varmblod med passgång

Grisepass brukar bero på att hästen är spänd. Ofta stel och i en form som inte är avslappnad eller rätt. Kan ju givetvis ha sin bakgrund också i felaktig utrustning eller att hästen "skyddar sig" mot smärta eller kanske försöker fuska från arbetet man ber den om.

Sker det hela tiden? På böjt/rakt spår? I alla gångarter?
 
Sv: varmblod med passgång

Tack för svaren ska ta åt mig av råden! Hon går nästan alltid i passgång, nu är jag ingen ridhäst människa, eftersom det är travhästar som jag har (+ en fjording,) jag vet inte vad ni menar med "grisepass", men hon kan ju använda sig av alla gångarter, det är bara som om hon "struntar" i att flytta benen diagonalt. hon använder sig av passgång i alla gångarter, nästan stillastående, blir hon uppspelt och man får hålla in henne förflyttar hon frambenen mycket högt i stället Jag har mina hästar nästan 95% i lösdrift men hon passar även i hagen har jag sett.
 
Sv: varmblod med passgång

Min travare tog gärna till passgång när hon började ridas...hon hade inga 'ridmuskler' och orkade helt enkelt inte trava annat än korta sträckor...då var det enklare för henne att gå över till pass.
Jag struntade i traven ett bra tag och jobbade enbart i skritt tills hon fått muskler och kunde gå i skaplig form i skritten...först därefter började vi jobba i trav och då blev det betydligt mindre pass :idea:
Nu går hon bara över till passgång ibland om hon känner sig stressad, eller om man jobbat hårt och hon är trött.

Vet inte om detta skulle hjälpa på din häst, men kan vara värt att prova...det kan ju också vara ett sätt att få dem att stressa av lite.
 
Sv: varmblod med passgång

Tack för svaren ska ta åt mig av råden! Hon går nästan alltid i passgång, nu är jag ingen ridhäst människa, eftersom det är travhästar som jag har (+ en fjording,) jag vet inte vad ni menar med "grisepass", men hon kan ju använda sig av alla gångarter, det är bara som om hon "struntar" i att flytta benen diagonalt. hon använder sig av passgång i alla gångarter, nästan stillastående, blir hon uppspelt och man får hålla in henne förflyttar hon frambenen mycket högt i stället Jag har mina hästar nästan 95% i lösdrift men hon passar även i hagen har jag sett.

Grisepass betyder att hästen använder samma sidas ben utav sväv emellan byte av sida. Lägger man in ett sväv blir det flygande pass, som man rider på islandshästar.

Jag skulle tro att ju starkare hon blir som ridhäst (och då blir smidigare och kommer i en avslappnad form) så kommer hon att bli mindre lateral och alltså släppa på passen mer och mer. Men om hon har det så pass naturligt som det verkar så kommer det säkert komma tillbaka när hon blir uppspelt/stressad osv. Det är bara träna på helt enkelt! Lycka till.
 
Sv: varmblod med passgång

Jag har en kompis vars varmblod också blev utslängd från travet pga pass.
Men hon har lärt honom den klockrenaste tölten jag sett! Han töltar bättre än min islänning!
Om du uteslutit smärta hos din häst så kanske det kan vara något att ha i baktanke, men då måste han vara ordentligt lösgjord, annars blir det bara pass! Lycka till!
 
Sv: varmblod med passgång

Kolla först och främst att hästen är frisk, saknar låsningar och spänningar och att utrustningen verkligen passar.

Travhästen jag rider hade också stora problem med grisepass tidigare. Dels för hon var svag och har rätt trist trav, dels för hennes sadel inte passade. Vi har jobbat mkt med skänkelvikningar innan övergångarna till trav. Dvs skänkelvikning, halvhalt, igångsättning, driv på lite extra om hon börjar passa, går hon inte över i trav så ta ner henne i skritt och börja om igen från skänkelvikning. De skänkelvikningarna vi gör då är inte raka som de är normalt, utan böjda.
 
Sv: varmblod med passgång

Vi har ett varmblod (travare alltså) som vi börjat rida in, hon har slutat starta pga av hennes passgång (hon passar nästan hela tiden, både i lugnt och högt tempo). Nu undrar jag om det går att träna bort på något sätt, eller vad gör man åt det? har flera travare, en del har haft tendenser till passgång, men inte långt när så mycket som den här!

Då har du en vbl travare ;)
Min har också ganska lätt för att passa, när han är i dålig form (omusklad), när han spänner sig, och när jag har honom för kort. Du har fått massa bra råd i tråden, så jag önskar dig lycka till! :)
 
Sv: varmblod med passgång

Blev lite full i skratt ikväll när jag var i stallet och red min, vi har en älgko som stryker i skogarna, så idag hade min valack bara en enda växel, och det var passgång.... :D
 
Sv: varmblod med passgång

Först Tack till er alla som svarat!
Men nu blir jag ändå mer confused! Är det inte bara islandshästar som töltar!?
 
Sv: varmblod med passgång

Absolut inte. Saddleseathästar tex tror jag har tölt. Alla travhästar har anlag för tölt och passgång såvitt jag förstått. Hästen jag rider har riktigt fina töltanlag, det märker man när hon är jävligt pigg :angel: Så när/om vi är uppe på piaff,passage nivå kommer vi plocka fram tölten också :D
 
Sv: varmblod med passgång

Först Tack till er alla som svarat!
Men nu blir jag ändå mer confused! Är det inte bara islandshästar som töltar!?

Många hästraser i Amerika har tölt. Har även sett jättemånga travhästar på travet som töltar. Så det är inte alls bara islandshästar.

Såg ett naturprogram för ett par dar sen och upptäckte att även elefanter kan tölta :p !
 
Sv: varmblod med passgång

Alla travhästar har anlag för tölt och passgång såvitt jag förstått.

Antar att det är vamblodstravare?
Hade ju vart kul om man kunde få hästen vi kanske köper på fredag att tölta..XD men det är en kallblodstravare..
 
Sv: varmblod med passgång

Alla travhästar har anlag för tölt och passgång såvitt jag förstått.

Det har dom inte. Rena franska hästar har inga passanlag. Det är jänkarna som avlar fram hästar med pass då de nog har mer passlöp än travlöp i USA. Men det är väldigt skilda stammar på hästarna vad jag har förstått. Amerikanskfödde och elithingsten Zoot Suit som har verkat i Sverige många år ska ha en i närliggande led som var passgångare. Nu när jag kollar i stammen så är det nog modern eller mormor.

Därför många av hans avkommor som har passanlag, likaså Zoogin avkommorna (e.Zoot Suit)
 
Sv: varmblod med passgång

Min kompis hästs bror var en ren passgångare eftersom han aldrig fick lära sig att trava ordentligt (ej startad). Så han var passgångare ända till 12-13 års ålder tills han såldes till en kunnig ryttare som tränade mycket över bommar och lade ner mycket tid på övergångar så han blev stark i de rätta travmusklerna. Sedan efter de travade han klockrent.
 
Sv: varmblod med passgång

Det har dom inte. Rena franska hästar har inga passanlag. Det är jänkarna som avlar fram hästar med pass då de nog har mer passlöp än travlöp i USA. Men det är väldigt skilda stammar på hästarna vad jag har förstått. Amerikanskfödde och elithingsten Zoot Suit som har verkat i Sverige många år ska ha en i närliggande led som var passgångare. Nu när jag kollar i stammen så är det nog modern eller mormor.

Därför många av hans avkommor som har passanlag, likaså Zoogin avkommorna (e.Zoot Suit)

Sedär, alltid får man lära sig nåt nytt :)
 

Liknande trådar

Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
2 570
Senast: iNHALE
·
Ridning Hej! Hur brukar ni tänka kring igångsättning av häst? Hur länge skrittar ni tills ni börjar lägga in trav på schemat? Jag har...
Svar
3
· Visningar
937
Senast: Freazer
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
3 915
Senast: JohannaB
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 227
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp