Bukefalos 28 år!

varmblodstravare akademsik ridkonst

proxyma

Trådstartare
Kan ni inte pressentera era akademiskt/klassiskt ridna varmblod, de skulle va så kul å se, hur långt har ni kommit med era varmblod osv:)
 
Sv: varmblodstravare akademsik ridkonst

ingen? kallblodstravarna är ju vanliga inom de akademiska men inga varmblod? :)
 
Sv: varmblodstravare akademsik ridkonst

Hej! Jag har ett varmblod som jag har börjat rida akademiskt med. Vi har inte kommit så långt trots två års ridning, vi behöver lite tid :D
 
Sv: varmblodstravare akademsik ridkonst

ingen? kallblodstravarna är ju vanliga inom de akademiska men inga varmblod? :)

Det är ju lite skillnad på häst och häst utifrån lämplighet och förutsättningar för dressyrarbete...

Visst finns enstaka. Jag har en "granne" som rider eller ridit akademiskt på sin vbl-travare.
En individ som har mycket svårt för galoppen men som samlar sig bra och är bärig i skritt och trav samt piafferar. Dock som sagt risig galopp.
 
Sv: varmblodstravare akademsik ridkonst

Är inte så aktiv här på forumet längre, men kan visa att min lille herre i alla fall finns :angel:

228680_10150204809202145_3574065_n.jpg
27704_411237677144_6248403_n.jpg


Tränad någorlunda aktivt i några år för tränare, kom så långt som att börja nosa på skolgalopp.
Har nu inte gått för tränare på ett och ett halvt år, men rids fortfarande med "akademiskt" tänk (kraftskapande ridkonst om man ska vara riktigt noga, då jag mest rider enl. Ewa Petterssons (f.d Jälmbrandt) filosofi ;))
Har egentligen inga större svårigheter med något, det som kan ställa till problem i vårt fall är att matte har haft för dåligt med tid över för att försöka satsa mer på honom och tycker nu att han börjar bli lite för gammal (16 år) för att ha några högre mål med utbildningen, utan nöjer oss med att skrutta runt kvar på samma nivå som varit dom senaste åren
 
Sv: varmblodstravare akademsik ridkonst

Jag red väl mot Akademiskt med min gamla travare förr när jag skolade om honom.
Fick mycket gratis dock då han gått som Westernhäst sedan han var 6år gammal, han skickades på special utbildning med osv.
Där han fick tränas i galopppirruetter och sådant med ^^
Jag fick honom när jag va 9år och då var han 11.
Har haft honom i 10år snart och min pålle fyller 21 i år :'D

Så jag fick mycket gratis när jag fick honom eftersom han var musklad osv, så jag hade mycket roligt med honom och det var han som lärde mig allt jag kan idag nästan, hatar visserligen att lägga ut bilder på när jag rider, kan inte påstå att jag rider bra, rider som jag tycker funkar bra med hästen typ x)
Det ända jag hade problem med var höger galopp länge, men tror de va för jag var starkare i vänstern, för han har aldrig haft problem med det innan. Men han skulle fasen i mig alltid ta vänster galopp i högervarvet och det kändes knappt så var svårt att märka när han tog rätt eller fel. x)
Red mycket i grimskaft runt halsen också, jätte roligt, eftersom han var Westerntränad tidigare är han super känslig för hjälperna redan och kunde rida med rumpan i skogen utan problem ^^Nu tränar vi mest trick och sånt skoj, tar en och annan skogstur ibland, men hans högerbakben klarar inte av ordentligt arbete sedan 1år tillbaka.

Några bilder, kan gärna ta lite kritik med, även om bilderna är 2år gamla x)
Han har väldigt svängd rygg, ser ut precis som morfar Tibur i kroppen tycker jag ^^

DSC_0035_zps4afff30e.jpg


DSC_00623_zpsb56e7a1c.jpg


DSC_00822_zps49d5145e.jpg
 
Sv: varmblodstravare akademsik ridkonst

Jag köpte mitt varmblods(travar)sto från banan när hon var 4. Hon hade fått en knäskada som gjorde att hon inte skulle hålla som travhäst något mer så vi köpte henne som promenadhäst till min mamma. När jag ridit in henne visade det sig dock att hästen var för känslig och explosiv för henne så det blev att jag behöll henne och hade henne som häst vid sidan av mina andra hästar.
Vid den tiden red jag western med fokus på reining så hon blev inriden enl westernprinciper och jag tävlade henne även några ggr i bla trail (med placeringar framför quartrar och paintar bla ;) ).
För att göra en lång historia kort så blev travarstoet till slut den enda hästen jag hade kvar och vi började så smått att rida enligt den akademiska principen för några år sedan då jag gillade tänket med att dressyren är till för att bygga upp hästen för att få ett långt och skadefritt ridhästliv. Uppenbarligen har det funkat bra för hon har aldrig haft besvär av sitt knä igen och blir nu 17 år i april. :)

Diagonalsluta i trav

Travers3_zps7327bf03.jpg


Skolhalt (dålig vinkel tyvärr)

olika042_zps947cfc5e.jpg


Galopp

F4_zps427916d5.png


Och en bonusbild :)

2012-12-11085929.jpg
 
Sv: varmblodstravare akademsik ridkonst

Super kul att läsa om er, ja jag red också för att bygga upp hästen på ett hälsosamt sätt kan man säga.
Inget ryckande i tyglarna eller 5kg i varje hand. Jag tränade mer för att han skulle gå så korrekt, enligt mig utan att jag skulle behöva hålla honom kvar där. Alltså han skulle orka gå så utan mitt stöd. Låter kanske konstigt, men de var jätte rolig träning. Han går fortfarande klockrent när jag ber honom nu om vi tar en skogsrunda, men just nu är det bara bus med honom när vi väl är ute, han har en fantastisk kondition och hälsa så, stark som en oxe x)
Allt numer ska gå i 110 knyck, för att jag är ute med honom så sällan, men vill inte överanstränga hans bakben så vi har våra små gnabb om hur fort det ska gå.

Han har tidigare haft det hemskt i livet. Han var travtränad tills han var 6år gammal, men kvalade inte ens för att de som hade honom var idioter.
Han har en knäckt överkäke, kan ta en bild och visa om ni inte förstår hur jag menar.. Men överkäken ligger snett över underkäken och hans tänder är snett slitna. Detta har de inte märkt utan fortsatt träna honom utan att förstå varför han sprungit snett med mest tyngd på höger bak. Antar att det var smärtan i munnen som gjorde att de aldrig fick honom att springa rent, han sprang så pass fort i träningen trotts att han inte sprang rent så därför hade de honom så länge som i 6år. Hemskt. Vi fick honom, han fick äta upp sig och han växte banne mig 6cm när vi fick honom som 6åring.
Men han var inriden på 2 månader och gick sedan med i vår turridning efter det. Helt otroligt smart och sammarbetsvillig häst :)
 
Sv: varmblodstravare akademsik ridkonst

Tycker inte alls det låter konstigt! En självbärig häst har alltid varit målet för mig (och är ju så även inom både western och AR även om det kanske inte alltid praktiseras ;) ). Sen får man ju hjälpa dom en del i början tills de hittat sin balans och styrka, spec varmblodstravare har ju inte alltid så lätt för sig. Men det blir ju så mycket trevligare ridning om hästen letar efter releasen, eftergiften, när den går där man vill ha den. Och till slut även märker hur mycket lättare det är att bära en ryttare om den går rätt.

Låter som att din häst inte haft det så lätt i livet, så kul med en häst som trots det inte tappat förtroendet för människor och försöker göra rätt trots så många saker emot sig! Hur gammal är han nu?
 
Sv: varmblodstravare akademsik ridkonst

Ja det är jätte härligt, han hade en period i början då han testade ledarskapet på väldigt fula vis, men de släppte fort för att vi gav oss aldrig :)
Nu är han 21år gammal och är pigg som en lärka när jag väl tar ut honom :)
 
Sv: varmblodstravare akademsik ridkonst

Va längesen jag va inne och kollade här, drar upp tråden igen. Hur går de för er gamla som nya
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 521
  • Artikel
Dagbok Nu har jag jobbat på mitt jobb i två månader. Frågan är om jag har lärt mig så mycket som jag borde ha gjort eller för lite? Jag vet...
Svar
1
· Visningar
1 390
Senast: Enya
·
Relationer Hej Då jag inte har någon i min krets att vända mig till kollar jag om det finns någon på buke. Kanske blir ett långt inlägg, så ni...
Svar
11
· Visningar
1 966
Senast: Twihard
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 076
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Livförsäkring
  • Gräs i näshålan?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp