Bukefalos 28 år!

varmblodstravare

S

Siljaa

Har precis fått hem en varmblodstravare. Han är varken tränad eller tävlad i trav så att det nämns.. Nu är det så att han är väldigt känslig o nervös och därför till frågan, hur tycker ni att jag på bästa sätt ska hantera honom för o få honom trygg och stabil i sitt nya hem? något tips? :)
eller ja med tanke på överskriften kan jag väl istället säga varmblodsvalack!
 
Sv: varmblodstravare

Jo det vet jag :).. Tänkte om det fanns något annat jag kunde tänka på?
 
Sv: varmblodstravare

Nu vet jag inte hur pass erfaren du är? men mitt bästa tips är att när han gjort sig hemmastad så utsätt honom för så mycket "läskiga" saker som möjligt, vardagliga saker som man kan stöta på i vardagen tex en brevlåda som stängs, bil som startar, dörr som slår igen m.m. jag tränar mkt med ett särskilt ljud ( man gör en puss mun men suger in luft så de blir ett ljud) först brukar hästarna reagera på det men gör man det i läskiga situationer så till sist lär hästen sig att ljudet inte är farligt och lyssnar på en istf att koncentrera sig på läskiga saker.Hoppas det kan vara till nån hjälp kram Frida
 
Sv: varmblodstravare

var väldigt, lugn i din hantering med hästen, träna mycket Nh för att skapa trygghet med din häst, gör allt lugnt, och träna väldigt sakta, pressa honom inte olika saker utan visa honom att du e "ledare" och att han kna vara trygg och lita på dig!
en bra omgivning e också viktigt och bra häst kompisar!!! hoppas d går bra
 

Liknande trådar

Ridning Hej! (det kanske är fel tråd men hoppas att det är ok) Min dotter har vid två tillfällen denna termin ramlat av en häst som har...
Svar
17
· Visningar
1 035
Senast: mamman
·
Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 274
Senast: Mabuse
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
3 091
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 992
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp