värmeproblem!!!

Fibusen

Trådstartare
min hund har väldigt lätt för att få värmeslag nu när det är varmt! idag går det bra,för nu är det mulet,men för framtida bruk,är det nån som har något tips?? :idea:

han tappar vikt,som jag ser är det största problemet,då han inte äter alls nästan när det är varmt.. :crazy:
vatten får han i sig,så det stillar min oro lite i allafall!
promenader mellan 9-18 är UTESLUTET!!! vilken är oxå tråkit... får lov att skutta upp glatt kl 7 på morgonen och ta en långpromenad när det är sol,sen kan man bara ta han utanför staketet under dagen.. sen blir det långpromenader på kvällen sen igen!

men när börjar det bli farligt om man säger så med att han inte äter..? han får i sig max 1/3 del av maten han ska ha,å då är det absolut max,och det är på morgonen,på dagen och kvällen äter han inget alls...nu när det är mulet och lagom teperatur ute så äter han normalt..

promenaderna är okej,för det funkar för oss att ha det så,men det är ju tråkit att man inte kan ta han med sig om man tex ska gå till kiosken å köpa glass när det är som varmast... :love:

tacksam för svar! :bow: :bow: :bow:

Sv: värmeproblem!!!

Vad är det för ras och ålder på hunden som har det så jobbigt i värmen?

Det är väl ganska normalt att man äter mindre när det är varmt ute?
Jag gör det, min hund gör det. Särskilt nu i början av sommaren, innan man hunnit vänja sig!
Vi tar det helt enkelt lugnare på dagen, och lägger promenaderna på morgon/kväll. Tycker inte det är såå kul att vara ute och traska långpromenader när det är nästan 30 grader varmt. Bättre på morgon/kväll för både mig och hunden tror jag.

han är 2 år och 3 månader,helt frisk,(kollad hos veterinären för en månad sen.) han är en amstaff! det är det som är så konstigt,för han är ju varken gammal eller långhårig...:confused:

Jag tycker inte alls det är något konstigt att han inte orkar och inte äter så mycket nu i värmen...De flesta större hundar lider när det är så varmt ute..det gör min golden också..Han hatar verkligen värmen. Du har ingen anledning att vara orolig..det viktigaste är att du ser att din hund får i sig tillräckligt med vatten så ska du se att han snart blir hungrig och börjar äta som vanligt. Som någon sade innan så äter väl många människor som djur mindre på sommaren när det är sån hetta.

Om ni har honom ute på tomten på dagarna så kan du gärna se till att han håller sig blöt ofta. Min Amstaffvalp gillar inte att bli spolad med vatten, så jag brukar blöta ner honom med en handduk. Då både orkar han och vill vara ute, utan att få värmeslag. Självklart får han även välja själv om han vill vara inne, eller ute i trädgården och där får han välja på sol och skugga som han vill. Oftast så brukar han lägga sig ner i solen, och då är det extra viktigt att jag kyler ner honom lite nu och då och ser till att han alltid har vatten att dricka.

Jag skulle ge hunden mat på natten om han inte vill äta på dagtid under sommaren.

Själv använder jag blom-sprut-flaska. Lite vattenlek först med strålen och sedan vrider jag åt munstucket så han blir duschad med moln av små små vattendroppar, varpå jag klappar om och klappar in vattnet i pälsen :idea:

ja,nu blir det ju så att han har mat dygnet runt,så får han äta när han känner för det..

Sprayar min whippet också med vattenflaska, han tycker det är superskönt.

Min hund är också kinkig i maten när det är varmt ute men jag försöker hålla honom sval och sedan har jag altandörren öppen om jag sitter på altanen så han kan gå ut och in som han vill!

Lycka till i värmen!

Senast ändrad av en moderator:

Våra Hundar vill inte heller äta under dagen.Så de får mat sent på kvällen funkar det också.På dagen kan jag lura i dom lite lätt fil med knäckebröds bitar.Å så får man ju byta vattnet ofta eftersom det blir varmt fort nu.:bump: :idea:

Jag tar en plastbyta som jag häller i köttbullar, pyttipanna, köttfärs eller något annat godis och sedan fyller jag på med vatten och in i frysen. när det har frusit och det är varmt så är det bara ta fram och ge hunden. På så sätt får hunden både vatten och mat i sig!

Blöt tassarna i kallt vatten och kyl ner öronen, det brukar vi göra på våran labbe som avskyr värme och tycker det är alldeles för varmt nu på sommaren :)

sörflickan lisa skrev:
han är 2 år och 3 månader,helt frisk,(kollad hos veterinären för en månad sen.) han är en amstaff! det är det som är så konstigt,för han är ju varken gammal eller långhårig...:confused:
Jag har oxå en Amstaff fast en valp å han har oxå tappat matlusten

eviliny skrev:
Jag tar en plastbyta som jag häller i köttbullar, pyttipanna, köttfärs eller något annat godis och sedan fyller jag på med vatten och in i frysen. när det har frusit och det är varmt så är det bara ta fram och ge hunden. På så sätt får hunden både vatten och mat i sig!
Det gör jag oxå funkar as bra ju

Liten_men_tuff skrev:
Blöt tassarna i kallt vatten och kyl ner öronen, det brukar vi göra på våran labbe som avskyr värme och tycker det är alldeles för varmt nu på sommaren :)

ja,jag brukar blöta ner tassarna,men det hjälper ju inge länge...:(
får jämt lov att spola av han med trädgårdslangen när vi kommer hem,äve om vi bara har varit ute en 10-15 min.. för annars så återhömtar han sig inte alld överhuvudtaget på hela dagen/kvällen..

*till alla*

min hund är oxå helt off när det är varmt. men säker inte värre än ngn annan.
men jag har funderat på en sådan här att ha som han kan ligga på när vi åker snorhett pendeltåg varje dag:
http://www.djurkitet.se/shop/index.php?cat_id=168&catname='

deathworship skrev:
*till alla*

min hund är oxå helt off när det är varmt. men säker inte värre än ngn annan.
men jag har funderat på en sådan här att ha som han kan ligga på när vi åker snorhett pendeltåg varje dag:
http://www.djurkitet.se/shop/index.php?cat_id=168&catname='
men gud så smart, tack så jätte mycket för tipset

Jagh ar resonerat såhär: Det är inte konstigt att Enzo inte har aptit när det är för varmt eftersom han bara ligger hela tiden och inte gör av med någon energi. Jag tyckte det lät vettigt att låta hunden äta sent på kvällen och tidigt på morgonen. Det hade jag gjort om min hund börjat tappa i vikt, annars hade jag inte varit orolig så länge han drack ordentligt.

Men ducha hela hunden innan du går ut så håller han sej sval en stund iallafall :)

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en hund (Terrier Brasileiro tik på ca 2 år) som sedan hon var ca 3 månader uppvisat symptom på allergi... 2
Svar
23
· Visningar
2 768
Senast: Sandora
·
Hundhälsa Jag orkar snart inte längre. Det har till och med gått så långt att jag har ont i magen varje gång hunden ska få sin mat. Mantrat "ska... 2 3
Svar
46
· Visningar
7 107
Senast: Fibusen
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett... 7 8 9
Svar
179
· Visningar
28 660
Senast: lizzie
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela... 2 3
Svar
57
· Visningar
11 856

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka