Varmkompost

Minett

Trådstartare
Vi ska skaffa varmkompost och nu vill jag gärna ha tips från er som redan har en! Vad tycker ni är bra resp dåligt med den ni har?

Just nu lutar det åt Biokub, som jag läst mycket positivt om Biokub så om någon har den vore det extra intressant!
 
Jag har biokub. Den fungerar bra och framför allt tycker jag den är snygg. Estetiskt förstår jag mig inte på de "runda" modellerna. Enda nackdelen jag kan komma på med biokub är att flugor lägger ägg i fukten mellan toppbrädorna på våren och att det så småningom kryllar av larver där. Så jag har brukat borsta av äggen med en grankotte eller liknande. Nu använder jag dock inte varmkompostering längre eftersom jag i vintras började testa bokashi, där avfallet fermenteras istället för att komposteras. På det sättet behålls mycket större andel av näringen och bokashi bidrar inte till växthuseffekten vilket kompostering gör.
 
Vi ska skaffa varmkompost och nu vill jag gärna ha tips från er som redan har en! Vad tycker ni är bra resp dåligt med den ni har?

Just nu lutar det åt Biokub, som jag läst mycket positivt om Biokub så om någon har den vore det extra intressant!

Jag har en mully, den fungerar och var hyfsad lätt att sätta ihop, inte så dyr heller. Gillar dock inte den lösa bottenplattan, värdelöst skadedjursmässigt. Jag har tejpat fast min men det är ju nemas problemas för mössen att gnaga igenom.

Kommer behöva köpa en till och då lär jag testa biokub, mest pga bottenplattan i mully.
 
Vi har biokub och tycker att den funkar bra. Eller rättare sagt så har vi två stycken att växla mellan, för att låta komposten vila när den ena har blivit full. Nångång när den andra börjar bli full så gräver vi ur den ena, och på så sätt så blir det lite smidigare för oss... Dom kallaste dagarna på vintern så klarar inte komposten att hålla värmen, men det gjorde den inte heller när vi hade "tombolamodellen" (Jora). Vi fick även en biokub-"skruv" på köpet till den ena biokuben för att röra om med, men den skruven har vi inte begripit oss på så den använder vi inte. Tycker att vanlig spade funkar mycket bättre att gräva runt komposten med. Har inte haft några flugägg i vår biokub, däremot stora fina skalbaggelarver och jättefina kopparormar som gillar att värma sig där ibland. :love:
 

Liknande trådar

Relationer När jag sökte hittade jag bara en jäättegammal tråd, men jag tror att jag sett att vi är några som går i bröllopstankar nu?! Vore kul...
Svar
17
· Visningar
940
Senast: skiesabove
·
Mat Jag skulle vilja bjuda någon på middag. Men jag vet inte hur man gör eller hur lyckat det är med tanke på att jag varken är bra på...
2 3
Svar
55
· Visningar
3 156
Kultur Jag och min partner funderar på vad vi vill göra på semestern i sommar, sannolikt kring v. 30. Typ en weekend. Han har aldrig varit...
Svar
18
· Visningar
540
Senast: Ramona
·
  • Låst
Juridik & Ekonomi Min ekonomi har ju varit uppe för debatt här. Ja jag har haft skuldsanering Den ska enligt mina papper vara klar i höst, men användare...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
11 229
Senast: Bubbla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Uppdateringstråd 29
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp