Bukefalos 28 år!

Varmskoning ?

Y

yellowbananaseller

Satt och läste lite om hästars fötter och så på aftonbladet.se/ridsport och läste om hur viktigt det var att vi tog hand om hästens fötter. Läste då även om varmskoning och att det sägs vara bättre än kallskoning (att kallskoning i Tyskland exempelvis ses som "slarvjobb"). Hur gör ni ? Varmskor ni eller kallskor ni ? Vad funkar bäst ? Skulle gärna vilja veta mer om detta. Vad är fördelarna resp. nackdelarna med detta ?
 
Sv: Varmskoning ?

Jag bor ju i England och här varmskos de flesta hästar (vet inte varför, av tradition antagligen?). Mina två varmskos och jag ser iaf inga problem med det - ingen skillnad gentemot kallskoning enligt mig. Lättare att rikta skon för hovis, antar jag? Men det ser lite otäckt ut innan man har vant sig, det ryker och osar, hästarna verkar inte ha några problem med det dock.
 
Sv: Varmskoning ?

Min hovslagare varmskor. Han gjorde inte det i början, så jag har lite att jämföra med. Jag tycker att skon sitter på bättre, skon lixom formar sig lite efter hoven och hoven lite efter skon.
Vi har heller inte haft några större problem med tappskor efter att han börjat med varmskoning.

Vad som är väldigt viktigt om man vill ha hästen varmskodd är att stå ett mycket väl ventilerat rum, gången måste vara väl rengjord och inga andra hästar i närheten. I det stall jag stod i skodde hovslagaren i stallgången med samtilga dörrar öppna och hästarna som hade boxarna i den avdelningen, fick inte vara inne.
Det ryker nämligen av bara hel...e och stinker bränt hår. Men fortfarande rekommenderar jag det!

Min häst är en ganska lugn kille, det tog honom två omskoningar för att lugnt stå kvar fast det osade illa. Det gäller nog att hästen har ett bra förtroende för hovslagaren.
 
Sv: Varmskoning ?

En liten fråga bara...ser ni någon skillnad i hur ofta ni får sko när ni varmskor jämtemot om ni kallskor?
Jag hade min förra häst kallskodd, men varmskodde i 1 år...han kunde gå max 7 veckor med kallskoning, medans när han varmskodde så kunde han gå 10 veckor utan att det syntes!!!
Han hade förövrigt samma mat mm så det spelade inte in...men dom säger ju att ju friskare en hov är ju snabbare växer den...
En liten tanke bara...annars älskar jag varmskoning, då det ger bättre formbarhet efter hoven!!!
 
Sv: Varmskoning ?

Jag har jobbat på dressyr stall i New york och där hade vi världens trevligaste hovslagare som kom och skodde hästarna.

Han körde med varmskoning. ja som många har sagt, se till att det är väl ventilerat för det luktar och blir som en dimma i hela stallet!!

Vi lät hästarna stå vid utgången och sen satte på en BAUTA fläkt på ca 1m i diametar som blåste ut luften.

Det som hovslagaren sa var bra med varmskoning var att man liksom stoppar hoven från att växa när man bränner den.

För hoven är ju uppbyggd av små små hårstrån som man bränner och ja, stoppar det.

Men om det är bättre eller sämre det vet jag inte. Jag tycker att det känns som att vanlig skoning sliter mer på hovarna och att med varmskoning så passar skon bättre på hoven.
 
Sv: Varmskoning ?

Man stoppar inte någon utväxt över huvudtaget. När man varmskor bränner man bara någon tiondel av 1 mm, så väldigt lite. Hoven växer faktiskt uppifrån och neråt. När de lägger på den varma skon ser de exakt om skon ligger an över allt på hoven, man får en sko som passar perfekt på hoven. Tycker själv att skorna sitter mycket bättre efter varmskoning.
 
Sv: Varmskoning ?

Vår hovslangare varmskor. Förut kallskodde han.
Han sägar att man, när man "bränner", tar bort de så fickor av luft som nästan alltid finns kvar när man kallskor. Alltså små innåtbuktningar tas bort. Dessutom sitter skorna, om möjligt med vår hovslagare, ännu bättre:bow:
 
Sv: Varmskoning ?

vi har två olika hovslagare till våra hästar, då den ena är 76 år gammal och inte alltid orkar sko.

den gamla mannen varmskor alltid och de skorna sitter alltid hur bra som helst. min har haft en tappsko på 3 år med den hovslagaren.

den yngre hovslagaren kallskor, och de skorna sitter inte alls lika bra.. jag tror min häst har haft 2 tappskor det senaste året med honom.

sen sitter skorna mycket längre/bättre när de blir varmskodda..
 
Sv: Varmskoning ?

Exakt så säger min hovslagare också!

Min häst som tappade tre skor i veckan med kallskoning tappar numera en sko/månad med varmskoning och tappisarna blir färre och färre!:love:
 
Sv: Varmskoning ?

Exakt så säger min hovslagare också!

Min häst som tappade tre skor i veckan med kallskoning tappar numera en sko/månad med varmskoning och tappisarna blir färre och färre!:love:


Jag brukar skoja och säga att endast den som inte kan verka en hov plan samt rikta en sko helt plan kallt gör klokt i att varmsko då det inte krävs så stor presition med dom momente utan dom oplana delarna "smälter samman". Ha ha nu tyckte jag att jag va skit kulig. *Sorry*

Jag tycker det är fel när man påstår sig utföra varmskoning i Sverige. Personligen skulle jag tycka att ordet varm anläggning vore mer passande.

För att nu förklara varför jag anser det ordet mer korrekt är att jag i alla fall aldrig sett en äkta varmskoning utförd från ngn kollega som så att säga varmskor.. Mig veterligt så verkar dom hoven kallt med verktyg, därefter värmer dom upp och grovriktar den varma skon. gör en varm anläggning (bränning) mot hovens bärrand för att sedan se kontrollera vilken del av bärranden som inte har blivit bränd. Den icke brända delen av bärranden är allstå inte plant verkad utan är mer verkad än den delen av bärranden som är bränd. Sedan tar dom fram den kalla raspen och raspar bort den brända delen av bärranden för att göra en ny varm anläggning. Förr eller senare så kommer hela bärranden uppvisa en bränd svart bärrand och då är det plant. Därefter kyler man ner skon i en hink med kallt vatten för att oftast an ngn oförklarlig anledning åter raspa bärranden och slutligen så på den numera kalla skon.

Jag har i Holland bl.a. sett äkta varmskoning och det kallar jag för varmskoning. Man tar helt enkelt bara och renskär sula och stråle, verkar det verktyg gör man absolut inte utan man hettar upp den nya skon så den glöder och sedan anlägger man den på hoven med tryck under minst ett par minuter. Man verkar helt enkelt bort allt gammalt dött horn genom att bränna bort det, kyler skon bara så lite som möjligt innan man slår dit den. Det kallar jag för varmskoning!!

Som ni säker förstår så varmskor inte jag mer än när det är ett måste. ETT måste är det när man skall göra en ergonomisk korrekt tåriktning. Det är helt omöjligt att genomföra på kallt järn.

Att anse att varmskoning innebär färre tappskor anser jag som ren myt så vida man nu kan kallsko korrekt eller som jag, va begåvad med en enorm tur.
Jag har ca 200 skodda hästar vilket betyder 800 skodda hovar och sedan den 1:a Augusti fram tills i dag har jag haft 15 tappskor och jag är inte känd för att sko med obalanserade skor (läs för små skor, inga utlägg) däremot är jag alltid väldigt själkritisk på hovens planhet,skons planhet samt viktigast av allt, korrekta nitar.

En mkt god kollega till mig (som för övrig skor med varm anläggning) lärde mig för många år sedan att en av dom största orsakerna till tappskor är slarv med nitningen så vida det övriga arbetet är korrekt utfört. Han är extemt noga med perfekta nitar för att eliminera antal tappskor men så är han ju smålänning oxå.

Slutligen: TVÅ saker som gör att jag försöker undvika varmskoning eller varm anläggning i största möjliga mån är.

1. 90 % av alla stall utifrån Branskyddsmyndigheten uppfyller inte dom krav som ställs för heta arbeten samt att jag har inte tid att sitta brandvakt två timmar efter avslutat arbete vilket är ett av kraven. Likväl finns det ingen försäkring som en hovis kan teckna utifrån om man orsakar att hela stallet brinner ner utan då får man ett skadestånds anspråk på sig som man aldrig kommer kunna klara av att reda ut.

2. Och detta är enligt mig det absolut viktigaste.

Rök,,,,, ALL RÖK är giftig och canserframkallande både för Hovis, Hästen och övrig personal som befinner sig i stallet. Sedan bidrar ju även denna rök till ytterligare onödig miljöförstöring.

Så Jag röker i stället.
 
Sv: Varmskoning ?

Det är med glädje jag läser dina inlägg Hovis. Du har en skön, nästintill arrogantisk och överlägsen stil som jag gillar - så "Anti-Jante" och "O-svensk". Antar att jag får känna mig besegrad "ytterligare en gång" med ett leende på läpparna. Hatten av till dig!:bow:

Givetvis tror jag också att det det egentligen handlar om är HUR hovslagaren skor - oavsett "varm-" (observera mina situationstecken Hovis) eller kallskoning. Var nog oklar i min framställan. MEN på min häst har det funkat! Jag (PETIGA jag :crazy: ) har haft totalt fyra hovslagare på sex månader innan jag hittat en jag är nöjd med. Denna person varmskor, men som sagt - han kanske bara är fantastisk som yrkesutövare - "bäst" på det HAN kan! Om jag hittat en som kallskodde lika bra hade det inte spelat mig någon roll! Är nu bara så tacksam för min älskade hovis som bara vill både mitt och min hästs bästa. Han är som ett stort leende hela han och petig som få! Just the way I like it! Och skorna sitter där de ska, hipp, hipp HURRA!:banana:
 
Sv: Varmskoning ?

Jag (PETIGA jag :crazy: ) har haft totalt fyra hovslagare på sex månader innan jag hittat en jag är nöjd med.


Hade du gjort tvärtom,, haft sex med fyra hovisar så hade du blivit nöjd på en gång.. :rofl: :p

Jag törs inte skriva mer, du ger mig dåliga vibbar utifrån ngt som jag aldrig kommer uppleva. En "het" skoning som det både glöder och ryker i extas om.:o

P.S. Jag har full förståelse för om detta inlägg raderas fråm Moderatorn. Det blev lite väl "hett"

Ursäkta, jag är både övertrött och ovanligt flamsig i kväll. Kollar ut i mörkret,,,,,,, jaha det är fullmåne i kväll å då förstår jag varför så många användare här lägger in just denna lilla skuttande banan. *ler*:banana:
 
Sv: Varmskoning ?

Jag kommer vara sjukskriven resten av veckan,, mina "varma" kollger kommer ge mig stryk så vida dom inte då är på röken. *gud va kulig jag känner mig i kväll då*
 
Sv: Varmskoning ?

Hahahahaha! Du är rolig du! Omvända meningar, syftningar - ajajaj med en sån uppmärksam man som du får man passa sig! Hade jag inte varit förlovad hade jag med ens frågat om du vill gifta dig med mig:love: ! Hahahaha (igen).
 
Sv: Varmskoning ?

Hade jag inte varit förlovad hade jag med ens frågat om du vill gifta dig med mig:love: ! Hahahaha (igen).

Jag tycker du skall vidareutvecka din förlovning med ett giftemål. Du verkar redan ha hittat den perfekta passformen och risk för tappsko verkar det ju inte heller vara då du har brännt fast det. Ha ha
 
Sv: Varmskoning ?

Jag brukar skoja och säga att endast den som inte kan verka en hov plan samt rikta en sko helt plan kallt gör klokt i att varmsko då det inte krävs så stor presition med dom momente utan dom oplana delarna "smälter samman". Ha ha nu tyckte jag att jag va skit kulig. *Sorry*

Jag tycker det är fel när man påstår sig utföra varmskoning i Sverige. Personligen skulle jag tycka att ordet varm anläggning vore mer passande.

För att nu förklara varför jag anser det ordet mer korrekt är att jag i alla fall aldrig sett en äkta varmskoning utförd från ngn kollega som så att säga varmskor.. Mig veterligt så verkar dom hoven kallt med verktyg, därefter värmer dom upp och grovriktar den varma skon. gör en varm anläggning (bränning) mot hovens bärrand för att sedan se kontrollera vilken del av bärranden som inte har blivit bränd. Den icke brända delen av bärranden är allstå inte plant verkad utan är mer verkad än den delen av bärranden som är bränd. Sedan tar dom fram den kalla raspen och raspar bort den brända delen av bärranden för att göra en ny varm anläggning. Förr eller senare så kommer hela bärranden uppvisa en bränd svart bärrand och då är det plant. Därefter kyler man ner skon i en hink med kallt vatten för att oftast an ngn oförklarlig anledning åter raspa bärranden och slutligen så på den numera kalla skon.

Jag har i Holland bl.a. sett äkta varmskoning och det kallar jag för varmskoning. Man tar helt enkelt bara och renskär sula och stråle, verkar det verktyg gör man absolut inte utan man hettar upp den nya skon så den glöder och sedan anlägger man den på hoven med tryck under minst ett par minuter. Man verkar helt enkelt bort allt gammalt dött horn genom att bränna bort det, kyler skon bara så lite som möjligt innan man slår dit den. Det kallar jag för varmskoning!!

Som ni säker förstår så varmskor inte jag mer än när det är ett måste. ETT måste är det när man skall göra en ergonomisk korrekt tåriktning. Det är helt omöjligt att genomföra på kallt järn.

Att anse att varmskoning innebär färre tappskor anser jag som ren myt så vida man nu kan kallsko korrekt eller som jag, va begåvad med en enorm tur.
Jag har ca 200 skodda hästar vilket betyder 800 skodda hovar och sedan den 1:a Augusti fram tills i dag har jag haft 15 tappskor och jag är inte känd för att sko med obalanserade skor (läs för små skor, inga utlägg) däremot är jag alltid väldigt själkritisk på hovens planhet,skons planhet samt viktigast av allt, korrekta nitar.

En mkt god kollega till mig (som för övrig skor med varm anläggning) lärde mig för många år sedan att en av dom största orsakerna till tappskor är slarv med nitningen så vida det övriga arbetet är korrekt utfört. Han är extemt noga med perfekta nitar för att eliminera antal tappskor men så är han ju smålänning oxå.

Slutligen: TVÅ saker som gör att jag försöker undvika varmskoning eller varm anläggning i största möjliga mån är.

1. 90 % av alla stall utifrån Branskyddsmyndigheten uppfyller inte dom krav som ställs för heta arbeten samt att jag har inte tid att sitta brandvakt två timmar efter avslutat arbete vilket är ett av kraven. Likväl finns det ingen försäkring som en hovis kan teckna utifrån om man orsakar att hela stallet brinner ner utan då får man ett skadestånds anspråk på sig som man aldrig kommer kunna klara av att reda ut.

2. Och detta är enligt mig det absolut viktigaste.

Rök,,,,, ALL RÖK är giftig och canserframkallande både för Hovis, Hästen och övrig personal som befinner sig i stallet. Sedan bidrar ju även denna rök till ytterligare onödig miljöförstöring.

Så Jag röker i stället.

:bow: Så sa min hovis också när vi diskuterade varmskoning sist han var ut. Han menar också att det som kallas varmskoning här, som inte är det, blivit lite "inne" och därför vill många ha det, men han förstår inte vart varmskoningen blir av när man kyler skon innan man lägger på den... Jag har i stort sett aldrig problem med tappskor. (Min hovis kallskor, men det förstod ni kanske...)
 
Sv: Varmskoning ?

*kl*

Mon hovis varmskor och jag kör med mina hästar hem till honom så att han kan göra det i sin smedja. Kan tillägga att båda mina pållar går med tåriktade skor fram då det har minskat tappskor på den ena och förbättrat gången betydligt på den andra.
 

Liknande trådar

Hästvård Varning för långt inlägg, det råkade bli en del. Idag kom hästen in med tre skor och en rejäl bit hov mindre igen, ena fram är det som...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
23 656
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 502
Tjatter Har med stort intresse läst igenom ca de 10 första sidorna på tråden om Särbegåvning, vilket gjorde att några frågor dök upp. Ska läsa...
Svar
3
· Visningar
990
Senast: Gry
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 469
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp