Bukefalos 28 år!

Varmt ben?

Centaur

Trådstartare
Hur gör ni om ni upptäcker att hästen är varmare i ett ben än i dom andra? Inte halt, öm eller svullen, bara lite varm. Rider ni på som vanligt? Lindar? Liniment? Kyler? Låter hästen vila? Skrittar? :confused:
 
Om det beror på en ev. ansträngning dagen innan eller om jag vet att de har "sladdat" omkring i hagen,så tar jag ett lugnare pass med skritt och trav för att känna efter hur de känns.
Men en hel del ggr kan det också bero på hur de har stått och sovit i boxen,dvs avlastat ena benet osv.Och då rider jag "som vanligt" om jag inte kan hitta nån egentlig anledning.Och kollar noga efteråt,om det fortfarande är en värmestegring i samma ben och mer än i det andra/de andra,ja då börjar jag dra öronen åt mig.
 
Min veterinär sa till mig då jag hade en liknande fråga att det bara är att acceptera att hästarna är varmare i något ben ibland - det behöver inte betyda något. Naturligtvis måstre man ha koll så att det inte ständigt är samma ben, samma ställe på benet och att det inte ömmar eller blir svullet, eller att hästen blir halt.

/s
 
Kollar om det har något sår, kollar hoven. Hittar jag inget så avvaktar jag - jag är nämligen hypokondrisk å mina hästars vägnar, så med största sannolikhet är det varma borta dagen efter. Det är inte ens säkert att det fanns där från början... :crazy:
 
Rider på som vanligt, kanske lite lugnare och är extra uppmärksam på om man känner orenheter i gångarterna. Rätt svårt att känna igen sen efter ridningen då hela hästen är varm. Men om inget verkar fel efter ridningen samt att det är borta dagen efter så är det nog ingenting!

Tex om benen är lite lätt tjocka, tex efter foderbyte eller om de har gått med snöstyltor i hagen under dagen så brukar de ju gå ner när man rider. Fast det var lite utanför ämnet kanske...
 
Om det bara är värme, ingen svullnad alls, så rider jag som vanligt. Har varit med om det flera ggr att ett eller flera ben kan vara varma och resten iskalla. Men efter ridturen eller senare på dagen är alla lika varma/kalla igen.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst visade sig vara oren i traven förra tisdagen för en vecka sedan. Dagen efter var hon halt. Lät henne vila, och var i kontakt...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 494
Senast: co-SMAD4
·
Hästvård Hejsan, Min häst tror jag har sträckt sig men behöver lite rådgivning. Hon stog i en väldigt isig hage (vi har spärrat av den delen när...
2
Svar
20
· Visningar
1 269
Senast: Oknytt
·
Hästvård Nojja är bara förnamnet, testar att slänga iväg en tråd här för att försöka bli lite klokare 🙈 Herr häst hade hagrejs idag på...
Svar
8
· Visningar
819
Senast: jemeni
·
Hästvård Ridskolan har en cob med en väldig udda hudåkomma som enligt veterinärär autoimmun. Hon är extremt känslig i huden på benen och hon får...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 851

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp