Varmvattenbalja kostar ca??

Plantan

Trådstartare
Elpriser och varmvattenbalja

Vad kostar elen till en vattenbalja?

Baljan är på 60 liter, från Willab. Säg att det är ca 7 grader kallt hela tiden.

Vad blir priset ungefär per dygn (i kronor)?

(Gör det skillnad om jag fyller hela eller halva med vatten?)
 

Bifogade filer

  • Screenshot_20221214-141106_Chrome.jpg
    Screenshot_20221214-141106_Chrome.jpg
    106,4 KB · Visningar: 78
Senast ändrad:
Vår stallägare hade räknat på min balja från Willab. Jag har en 45 liter. Den har bara 100 effekt.
De räknade med att den skulle kosta ca 500 kr/månad med det elpris vi hade i helgen som var. Skulle säga att du kan minska ner kostnaden med att klä in den med någonting så den blir bättre isolerad. Jag har även ett lock på nattetid för att minska värmeutstrålningen.
 
Vår stallägare hade räknat på min balja från Willab. Jag har en 45 liter. Den har bara 100 effekt.
De räknade med att den skulle kosta ca 500 kr/månad med det elpris vi hade i helgen som var. Skulle säga att du kan minska ner kostnaden med att klä in den med någonting så den blir bättre isolerad. Jag har även ett lock på nattetid för att minska värmeutstrålningen.
Mina bekanta har såna och dom räknar åxå på ca 500kr/månad. Hink räknar dom på ca 127kr/månad
 
Har en Termobar 80 och en Eco 65, räknar nu ca 300kr/ månad styck för dem. De har termostat så de värmer inte hela tiden. Bor i elområde 1.
 
Kan inte svara för priset men sånna har väl värmeslingor i hela hinken så för att få bäst effekt så är det bäst att alltid ha den full för annars så värmer man bara luften
 
Elpriser och varmvattenbalja

Vad kostar elen till en vattenbalja?

Baljan är på 60 liter, från Willab. Säg att det är ca 7 grader kallt hela tiden.

Vad blir priset ungefär per dygn (i kronor)?

(Gör det skillnad om jag fyller hela eller halva med vatten?)
För att räkna ut exakt vad det skulle kosta för dig med ditt elpris så räknar du watt på baljan x antal timmar per dygn den är i gång. Dela den summan med 1000 då får du kvh och ta det x ditt elpris. Då får du pris per dygn.
 
Granngårdens Isobar 60 liter

Effekt: 110W
Energiåtgång: ca. 2,7kWh / dag (enligt hemsidan)

Så cirka 81kWh per månad. Verkar stämma hyfsat med hur mycket min elförbrukning går upp vintertid.

Så förra året kostade den mig typ 100kr i månaden inkl nätavgift. Vad den kostar i år vill jag inte tänka på 😂.
 
Men Hjälp! Hur nånga hästar har du? Vad har det kostat tidigare år, har du nån aning? Det är ju inte klokt!
 
Beror på elpris.
Men upp till 3,12kW/dygn så med spotpriset i norra Sverige just nu a 14kr/kW så typ 44kr för ett dygn 😬
Elpriser och varmvattenbalja

Vad kostar elen till en vattenbalja?

Baljan är på 60 liter, från Willab. Säg att det är ca 7 grader kallt hela tiden.

Vad blir priset ungefär per dygn (i kronor)?

(Gör det skillnad om jag fyller hela eller halva med vatten?)
 
Vi har inte vår inkopplad men står i hagen. Räcker att slå i varmvatten en gång per dygn sen håller den sig hela dagen hästarna är ute. Möjligen en lite isskorpa ibland på eftermiddagen om det varit 15-18 minus grader ute vilket vi haft nu. Har inte sätt någon anledning till att koppla in den ännu då hästarna ändå går in på nätterna 🫣
 
Men Hjälp! Hur nånga hästar har du? Vad har det kostat tidigare år, har du nån aning? Det är ju inte klokt!
Om frågan var till mig? Så har vi 4 hästar på lösdrift.
Ingen aning om vad den kostar i vanliga fall men nu räknade jag på att elpriset är ca 571 öre/kWh, det är genomsnittspriset under senaste dygnet och det är ju jättemycket🫣.
Jag hade missat räkna inkl moms förra vändan och hade lite fel på endel siffror 🫣😂

Har jag räknat rätt såhär? Det är ju orimligt.

5,8 kw / dygn. X 571 öre/kWh. = 3 311,8 det är väl 33,11kr/dygn.

33,11 x 30 = 993,3 kr/ månad om elpriset ligger stadigt 🤓 förhoppningsvis har det inte varit såhär dyrt hela december.
 
Om frågan var till mig? Så har vi 4 hästar på lösdrift.
Ingen aning om vad den kostar i vanliga fall men nu räknade jag på att elpriset är ca 571 öre/kWh, det är genomsnittspriset under senaste dygnet och det är ju jättemycket🫣.
Jag hade missat räkna inkl moms förra vändan och hade lite fel på endel siffror 🫣😂

Har jag räknat rätt såhär? Det är ju orimligt.

5,8 kw / dygn. X 571 öre/kWh. = 3 311,8 det är väl 33,11kr/dygn.

33,11 x 30 = 993,3 kr/ månad om elpriset ligger stadigt 🤓 förhoppningsvis har det inte varit såhär dyrt hela december.
Jag har en 120 l-balja som är igång dygnet runt för mina hästar på lösdrift. Jag gjorde en snabbuträkning häromdagen och fick fram att min drar ca 4 kWh per dygn, dvs ca 122 kWh per månad. 122 kWh x 5 kr = 610 kr + nätavgift

Så om din drar lite mer så är det nog ingen orimlig beräkning.
 
Jag har en 120 l-balja som är igång dygnet runt för mina hästar på lösdrift. Jag gjorde en snabbuträkning häromdagen och fick fram att min drar ca 4 kWh per dygn, dvs ca 122 kWh per månad. 122 kWh x 5 kr = 610 kr + nätavgift

Så om din drar lite mer så är det nog ingen orimlig beräkning.
Ja det är sanslöst dyrt 🤑
 
Jag har ett antal baljor både på 60 liter och på 140 liter. Kan inte säga att direkt märker av att det kostar/höjer elräkningen. Men jag har kopplat alla med termostat så dom går inte igång förrän temperaturen ute sjunker ner mot nollan.
 
@mysboll
Bor du i en vedeldad badtunna? 😉
Eller i en pytteliten lägenhet med centralvärme? Och vad har du för elkostnader per månad jämfört med förra året?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 797
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Har en 18 månaders okastrerad hanhund. Fullt frisk och kry, älskar lek och bus (och dofta efter tikar), en fullt normal unghund helt...
Svar
14
· Visningar
1 076
Senast: iNTOHiMO
·
Katthälsa Hej, Vi har en 10-månaders katt som sista två månaderna ungefär har börjat kräkas lite mer regelbundet och vi har svårt att klura ut...
Svar
12
· Visningar
1 083
Senast: Sassy
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 501
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp