Varning för hundgodis av torkad kyckling (från kina).

Jag jobbar ju i djuraffär och träffar ett antal småhundsägare som mer eller mindre bara ger sådant här kycklingtugg till sina hundar. Vi snackar flera tuggpinnar om dagen till pyttehundar. Oftast är det för att "hunden äter inget annat". När man rekommenderar någonting annat, t ex tjurmuskel, så vill ägarna inte köpa det för att det ser äckligt ut eller luktar äckligt. Det finns till och med de som köper kycklinggodis i storpack och ger som helfoder :banghead:

Detta, i kombination med att den typ utav Fanconi jag känner till är den ärftliga varianten som man gentestar för på Basenji, gör att jag inte tror att vanliga, vettiga hundägare behöver oroa sig så mycket. Har man en pyttehund och ger den fri tillgång till torkat kycklingtugg, då bör man vara orolig. Likaså om man har en hund med njurproblem.

Däremot är det ett reellt problem med allt importerat hundgodis! Precis som det är nämnt i tråden, så är Dogmans tugg inte svenskt. Det är ifrån Asien, precis som alla andra liknande produkter. De enda som har svensk torkat kyckling på marknaden är Emmzo, men de tar djuraffärer sällan in pga dyrt och ganska icke-säljande förpackning.
Ingen utav Pommy's produkter är heller svenska, allt är importerat ifrån någonstans i Europa.
 
Hur är det med bravos torkade grejer? Tänker att du kanske har koll? @Henbane

Har inte jobbat med Bravo på ett tag, men sist så var deras torkade grejer svenska.
Att torkade produkter i lösvikt (typ grisöron, knorrar) är svenska är däremot inte så ovanligt. Det är inte jättemånga kronor dyrare, så det tar djuraffärerna ofta in ändå. Det bästa är ju såklart att fråga i sin djurbutik. :)
 
My Treat ska vara av svenska råvaror. Så här står det på VetZoo:s sida om My Treat:

"Alla My Treats produkter kommer från svenska djur som slaktats i svenska slakterier. De är varmluftstorkade i 72°C, för att sedan frysas ned, detta för att behålla den goda smaken samt undvika tillsatser som exempelvis konserveringsmedel.
My Treat är mycket selektiva vad gäller kvalitén på deras hundgodis och anser att hundar ska ha det bästa"
 
Vi har haft en hund i veckan men akut njursvikt sannolikt efter att ha fått torkad kyckling ifrån Kina :(

Jag ska faktiskt ta och rensa i godisskåpet, jag skulle aldrig förlåta mig själv annars om något hände.
 
Vi har haft en hund i veckan men akut njursvikt sannolikt efter att ha fått torkad kyckling ifrån Kina :(

Jag ska faktiskt ta och rensa i godisskåpet, jag skulle aldrig förlåta mig själv annars om något hände.
Jaha,och där rök även Gissas torkade kycklingfileer från granngården (hittar inget ursprung på dom) hellre safe then sorry!
 
Jag läste också det där och har visserligen inte gett min några kycklingfileer men däremot tuggpinnar med anka runt. Antar att anka och kyckling är lika illa

Tycker det är svårt med tugg. För ett par år sedan låg min inne ett par dagar efter att ha ätit Mushs eget tugg. Vet sa att det va pga märgen och sedan dess vågar jag inte ge den typen av ben alls, han fick kalkonhals vilken han gillade men nu hittar jag det ingenstans. Förra gången jag va hos slaktaren köpte jag grisklövar (färska) som jag delat och fryst in, vet inte om det är bra alternativ? dom vet jag ju iaf exakt vart dom kommer ifrån. Just det där med tugg som varar lite längre men inte är en hel måltid är det jag är ute efter. Fick lite stora kycklingben (alltså fötter) förra året och det va perfekt men det är inget jag kan köpa när som
 
Oj, jag ger Frej ca 2-3 torkade kycklingfilebitar om dagen, det är hans favoritgodis och det enda som duger vid hundmöten :nailbiting: Kanske vi blir tvugna att torka kycklingen själv från och med nu.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp