Varning KVARKA!

KungTulle

Trådstartare
Tänkte bara att jag skulle varna alla bukefalister att det just nu går kvarka i västra och nordvästra Skåne.

Fall har påträffats och stall isolerats i bla Helsingborgstrakten och Flyinge. Glumslöv utanför Landskrona har också fått ett stall isolerat.

Tänk på vart ni reser med era hästar och vilka ni låter springa omkring i era stall. Kanske det är läge att ge kusen en minisemester och skippa den där tävlingen nästa helg eller den där träningen på ridklubben?

Kvarka är ingen rolig sjukdom och den går under smittskyddslagen för djur ( epozootilagen?)

Det här skrevs i aftonbladet idag om kvarka:

Jag citerar:

Kvarka
Kvarka är en akut infektionssjukdom som orsakas av bakterien Streptokoccus Equi. Denna bakterie finns i den normala bakteriefloran hos var femte häst i de övre luftvägarna.Sjukdomen bryter ofta ut efter en tidigare virusinfektion eller vid miljöbyten, transporter etc. Kvarka är mycket smittsamt och oftast är det unghästar som får det.
Kvarka finns nästan i hela världen och är känd sedan länge. Förr trodde man att det var en form av mognadsprocess där unghästarna gjorde sig av med överflödiga vävnadssafter. Mot slutet av 1800-talet kunde man isolera bakterien som orsakar sjukdomen.
Symptomen vid kvarka är att hästen får 40-41 grader hög feber och dålig aptit. Hästen får sedan klara och slemmiga näsflytningar som blir gulaktiga och variga efter två till tre dagar. Den får hosta och kan hosta upp stora var- eller slemklumpar. Lymfkörtlarna under ganascherna och bakom underkäksgrenarna sväller. Från början är de varma, hårda och ömma. Men efter några dagar mjuknar de och öppnar sig. När varet runnit ut ur bölderna brukar svullanderna gå ned och bölderna läka utan problem. En del bölder brister inte utav sig själv utan måste öppnas kirurgiskt.
Om halslymfkörtlarna svullnar får hästen av smärta svårt att svälja. Den kan då få svalgförlamning och svårt att andas. Inkubationstiden för kvarka är fyra till åtta dagar.
Bakterierna kan hålla sig levande upp till ett par veckor utanför den smittade hästen. Den kan på kort avstånd smitta andra hästar och också smitta genom vattenkoppar, hinkar, krubbor, utrustning och människor. En sjuk häst ska isoleras och den kan vara smittbärande upp till tre veckor efter det att den blivit frisk.
Behandlingen består i att hästen får pencillininjektioner i minst en vecka så att infektionen läker. Pencillinet sätts in efter två dagars feber, då har immunsystemet hunnit stimuleras. Följdsjukdomar till kvarka är bland annat stuppipning, kvickdrag, hjärtmuskelskada och allmän blodbrist.
Hästen ska vila i en månad efter sjukdomen. Ska hästen arbeta bör den kontrolleras med EKG innan då hjärtmuskelinflammation inte är ovanligt i samband med kvarka. I Holland har man just tagit fram ett vaccin mot en kvarkabakterie och i framtiden kan man tänka sig att vaccination mot kvarka blir vanlig.

Eva Eternell Hagen


--------------------------------------------------------------------------------


/KT
 
Senast ändrad:
Sv: Varning KVARKA!

Smittoinfo
060104 kl 09.17



Stockholm 2006-01-04

Kvarka
Länsstyrelsen Stockholm: 3/1; Misstanke på Vallentuna Ridcenter Veda. Stallet isolerat. Häst inkommit från Holland före jul.
Länsstyrelsen Östergötland: 27/12; Konstaterat i ett stall Flemma Gård, Vreta kloster. Stallet har erhållit restriktioner.
Länsstyrelsen Västra Götaland: 30/12; Misstanke på häst i Hangelösa/Djupedal. Stallet isolerat.
Länsstyrelsen Stockholm: 30/12; Misstanke i ett stall Lövhagen, Järna. Stallet isolerat.
Länsstyrelsen Stockholm: 30/12; Misstanke på Södertälje Ridskola. Stallet isolerat. Hästar importerade från Tyskland 23/12.
Länsstyrelsen Stockholm: 2/1; Misstanke på häst Lövstaholm, Västerhaninge.
Länsstyrelsen Blekinge: Misstanke i ett stall i Mörrum
Länsstyrelsen Skåne: 29/12; Misstanke i ett stall Kågeröd, Svalövs kommun. Stallet isolerat.
Länsstyrelsen Värmland: 28/12; Konstaterat i ett privatstall Färjestad Ridklubb.
Länsstyrelsen Skåne: 28/12; Misstanke i ett stort stall i Mosslunda, Kristianstads kommun. Nyligen importerad häst. Stallet isolerat.

Virusabort (Centralnervös)
Länsstyrelsen Stockholm: 29/12; En häst (halvblod) med neurologiska symtom som fick avlivas pga dessa. Trollsta, Sorunda.

Stig Hägglund
Veterinäravdelningen
Svenska Travsportens Centralförbund


Smittoinfo 2005-12-21
051221 kl 16.22



Stockholm 2005-12-21

Kvarka
Länsstyrelsen Halland: 19/12; Misstanke på en islandshäst i Anneberg, Kungsbacka kommun. Isolering införd och provtagning utförd.
Länsstyrelsen Stockholm: 14/12; Misstanke på en häst i Skråmstaholm, Upplands-Bro kommun. Tidigare verifierat i stallet i början på oktober.
Länsstyrelsen Västra Götaland: 12/12; Konstaterat i ett stall Rödjan, Sollebrunn. Stallet isolerat från 1/12.
Länsstyrelsen Skåne: 16/12; Misstanke i ett mindre stall Landskrona kommun. Stallet isolerat.
Länsstyrelsen Halland: 12/12; Misstanke på en korsningsponny i Hylte kommun, Lidhult.
Provtagning utförd.

Influensa
Länsstyrelsen Dalarna: 9/12; Svag misstanke på häst hos Jonas Floren, Djura Leksand

Ekvin arterit
Länsstyrelsen Västerbotten: 13/12; Misstanke på en arabhäst i ett privatstall Stöcke, Umeå. Stallet isolerat 11/12.
Övrigt
Länsstyrelsen Värmland: 9/12; Tidigare rapporterad misstanke influensa/kvarka på Färjestad Ridklubb. Provtagningen utföll negativt.

God Jul och Gott Nytt År

Hälsar

Stig Hägglund
Veterinäravdelningen
Svenska Travsportens Centralförbund



*suckar djupt*
 
Sv: Varning KVARKA!

Det är ju flera stall runt Sthlm som har haft/har kvarka och jag tror mycket beror på att folk faktiskt importerar hästar mer och mer nu för tiden.
 
Sv: Varning KVARKA!

Menar du att kvarkasmittan skulle öka bara för att man just importerar? Verkar konstigt tycker jag...

Personligen kommer jag att vaccinera min häst mot kvarka. Har sett några fall av kvarka och vill absolut INTE ha en så sjuk häst. Förutom allt lidande för hästen så tappar man även mycket tränings- och ridtid.
 
Sv: Varning KVARKA!

Menar och menar...Men om man läser smittinfon så har iaf de stall som är smittade i Sthlms-trakten fått nya hästar till stallet från Holland och Tyskland. Förra året var det även ett annat stall i Sthlms-trakten som fick kvarka, troligen från importponnyer.

Det är väl ganska klart att smittrisken ökar med antalet ökade importer och rörlighet mellan stallar?
 
Sv: Varning KVARKA!

Fast vaccinet fungerar väl inte sååå bra. Och sedan behöver man vaccinera ganska ofta (4 ggr per år?).

Ska man göra skillnad verkar det som om kvarkan florerar mer bland ridhästar än tex travare? Ovetenskapligt antagande (jag blir väl rättad snart).
 
Sv: Varning KVARKA!

break_a_leg skrev:
Menar och menar...Men om man läser smittinfon så har iaf de stall som är smittade i Sthlms-trakten fått nya hästar till stallet från Holland och Tyskland. Förra året var det även ett annat stall i Sthlms-trakten som fick kvarka, troligen från importponnyer.

Det är väl ganska klart att smittrisken ökar med antalet ökade importer och rörlighet mellan stallar?
En nyfiken fråga; har man tagit bort karantänkravet för importerade djur? Om det är så kanske det är läge att införa det igen....

//Alice
 
Sv: Varning KVARKA!

Jag tror nog att reglerna har ändrats sedan vi gick med i EU, det finns nog de som vet bättre än vad jag gör. Karantän tror jag inte krävs mellan EU-länder iaf...

Jag vet iaf att vissa travtränare har separata karantänstall på sina gårdar just för att förhindra smittspridning när hästar har varit ute och rest, kanske något för ridhästsidan att ta efter? (Detta är vad jag förstår en helt frivillig åtgärd och inget tvång)
 
Sv: Varning KVARKA!

Lite info om kvarka o vaccin:

Kvarka

Grundvaccinering: Två sprutor med 4 veckors mellanrum.
Booster: Var tredje månad.
Vaccinera inte dräktiga ston eller ston med föl vid sidan.



Kvarkavaccinet är relativt nytt och ännu så länge finns inte så stor erfarenhet av hur vaccinet fungerar. Kvarka är en bakterieinfektion som ger svullna lymfkörtlar framför allt vid ganascherna. Hästen får feber, varigt näsflöde och hosta, och ibland kan bölden spricka och ut rinner var. Normalt tillfrisknar hästen, men ibland kan sjukdomen utvecklas till s k kastad kvarka. Då sprider sig kvarkan till andra organ i kroppen, och läget kan bli allvarligt.

En häst som har haft kvarka är därefter immun mot sjukdomen. Det är ovanligt att de äldre hästarna blir sjuka när ett stall drabbas av kvarkaepidemi, och i så fall brukar de få en lindigare form.

Det går inte att vaccinera en häst som redan är sjuk. Den sjuka hästen behandlas framför allt med penicillin och, om hästen mår dåligt och har hög feber, ges näring och vätska intravenöst.

Kvarka sprids genom direktkontakt, inte genom luften. Finns det ett kvarkasmittat stall i närheten, så gå inte dit!

Det är rätt besvärligt att hålla en häst vaccinerad mot kvarka. Efter de första två sprutorna, som ges med fyra veckors mellanrum, så skall hästen vaccineras var tredje månad. Skydd uppstår efter sex veckor. En del hästar kan få lindrigare symptom vid vaccineringen, som svullnader, vanligt är också feber, till och med rätt hög feber, så var observant på det. En fjärdedel av hästarna får inte ett fullgott skydd trots vaccinering visar prover när antalet antikroppar hos vaccinerade hästar har mätts.

Vaccinationen görs på insidan av överläppen.
 
Sv: Varning KVARKA!

Man grundvaccinerar så här: spruta 1, spruta 2 4 veckor senare och därefter var 3:e månad vid högt smittryck ELLER vid akut utbrott. Om det tillfälligtvis är "lågsäsong" kan man klara sig med att vaccinera var 6:e månad. Skyddet är 75-80%-igt. Räcker för att jag ska vaccinera i alla fall.
 
Sv: Varning KVARKA!

Enligt tillverkaren av kvarkavaccinet är hästen immun 2 veckor efter andra sprutan läste jag nyss.
 
Sv: Varning KVARKA!

Det kanske alltid är mycket kvarka och att man inte hör om det. Men nu känns det som man har läst väldigt mycket om det faktiskt.. :(
Det är kvarka i några stall i sörmland också!
 
Sv: Varning KVARKA!

Nej, isolera flyttade hästar 14 dagar vid flytt skulle lösa många problem. Tyvärr är det inte så många som har plats och möjlighet att göra det, men det skulle göra stor skillnad.
 
Sv: Varning KVARKA!

Tyvärr så är sprutorna väldigt dyra. ca 1000-1500:- styck vad jag har hört.
Hade dom sänkt priset till minst hälften så hade vi "vanliga" ridhästägare oxå haft råd att vaccinera. Jag tävlar väldigt sällan men vill inte ha kvarka.

Jag skulle varit med i en Pay and ride hoppning i Feb som min ryttarförening är inbjuden till. Jag vågar inte pga smittorisken, Nordisen är 17 år iofs fräsch & i bra kondition men min andra häst som är konvalacent sen Juni ifjor är lite krasslig till & från & en kvarkasmitta kommer ha förrödande koncenkvenser på honom. :cry:

Jag vet vart jag har varit & är noga med vem mina hästar träffar men man har hört talas om andra som inte är speciellt noga & vill inte erkänna dom ev. har smitta i sitt stall utan åker ändå.. :mad:
 
Sv: Varning KVARKA!

*tar den sista*

Tycker att det är fantastiskt vilken panik folk får när de ser att det går kvarka i närheten och håller sig undan från stället i fråga.
Visst är det bra men ska man inte alltid tvätta kläder och duscha när man varit i någon annans stall? För mig är det en självklarhet. Sen kan man inte gardera sig mot smitta ändå, räcker att någon rider förbi hagen eller klappar på ens hästar men då har man ändå gjort så mycket man kan.
 
Sv: Varning KVARKA!

Det var ju billigt, jag har hört av andra det kostade över 1000:- sprutan. Kostar det bara ca 100:- dosen så är det aktuellt för min del att vaccinera. Kommer antagligen sluta på ca 250-300:- med vet arvode & utkörningsavgifter. Och det är mer överkomligt.
 
Sv: Varning KVARKA!

Jag håller med dig att man skall byta kläder efter besök i främmande stall samt helst duscha.
Men man behöver inte åka till området där smittan finns om det inte är nödvändigt. Då ökar man på sina egna chanser att få hem kvarka till sina egna hästar.
Men det är upp till var & en att fatta beslut på.

Jag är mer rädd för hästägare som ignorerar ev. symptom på sin häst eller i sitt stall & åker iväg & tävlar ändå utan veterinärkonsultation.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag vet inte om det här är rätt ställe eftersom det inte riktigt handlar om sjukdomen i sig, men jag chansar och hoppas att nån...
Svar
2
· Visningar
703
Senast: BiMi
·
Hästmänniskan Jag har med ny häst i stallet sett fram emot en säsong av träning och tävling men känner just nu att jag knappt tycker det känns roligt...
2
Svar
32
· Visningar
2 470
Senast: nullo-modo
·
Hästmänniskan Ridskolan där jag brukar ta privatlektioner har drabbats av kvarka. Det var en ny häst som kom till ridskolan 14/10 och som 16/10 visade...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 965
Senast: Magiana
·
Hästvård I slutet på december flyttade ett föl hem till oss. I samband med att hon kom hem så började hon visa förkylningssymtom. Hon var ej...
2
Svar
24
· Visningar
5 077
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp