Vårodla i växthus

Jag älskar hortensia :love:
57B153FB-F3B9-4BA2-8087-7996ED99A9FC.jpeg
 
Så här mycket grävarbete krävdes det. :D + att jag ändå fick handgräva om en del i kanterna för att få vinklarna rätt. Tog hjälp med att hyra en minigrävare, det gick rätt smidigt och det var inte det dyraste momentet i bygget. Sedan köpte jag ett lass makadam att fylla igen med och hyrde en "padda" för att jämna till ytan. Och sedan behövdes det ändå ett mer finkornigt lager överst med perfekt mätning så att det skulle vara jämnt, så det grejade jag inte själv utan behövde leja en granne till. Redan där hade det nog gått i vart fall 5000 om jag minns rätt, innan något byggts över marken.

Det var inte direkt den minsta investering jag gjort, min budget för inköp av själva växthusdelarna ökade kraftfullt från det lilla väggväxthus jag först tänkt mecka ihop för sådär 3-4000. Utan nu kostade delarna och glaset (utan mur och underarbete) i mitt fall cirka 50 000 för en storlek på 16, 4 kvm. Och då var det lite "höstrea" ändå. Teglet hade jag ganska mycket själv i förråden, men fick köpa till marktegel och lite komplettering till muren.

Och sedan tillkom att avlöna en byggare - utan möjlighet till rotavdrag för fristående växthus - så det kostade också rejält. Men å andra sidan hade det ju aldrig kommit på plats här annars.

El- och vattenindragning är förberett hos mig och en kamin kommer nog att komma till så småningom men ekonomin har fått återhämta sig lite mer först innan de sista momenten sätts på plats. Som sagt jag är väldigt väldigt tacksam och glad för att ha fått till detta magnifika växthus som ett smycke på gården - men jag hade ändå varit mer glad över ett "fult" växthus än inget växthus alls!

Visa bifogad fil 46720

Ditt växthus är värt varenda öre, vi är helt kära i det :love:

När vi hälsade på när det var färdigt pep jag åt särbon direkt när vi kom på vägen: Åh, titta där är det! :love:
 
När vi hälsade på när det var färdigt pep jag åt särbon direkt när vi kom på vägen: Åh, titta där är det! :love:

Nu nästan två år efter att det kommit på plats så tänker jag fortfarande "Åh! Där står ju det fantastiska växthuset, fi faaan vad det är snyggt! Tänk att det är mitt! :love:" när jag kommer hem från jobbet eller affären. Eller går ut i trädgården. :D
 
Nu nästan två år efter att det kommit på plats så tänker jag fortfarande "Åh! Där står ju det fantastiska växthuset, fi faaan vad det är snyggt! Tänk att det är mitt! :love:" när jag kommer hem från jobbet eller affären. Eller går ut i trädgården. :D

Samma här - lycklig varje dag över mitt. Ser det från köksfönstren. Vi har en liten grävare, det underlättade. Maken är snickare och elektriker (och fotograf) så han fixade allt jobb själv. Det blev ändå dyrt. Men pengar vi räknat in i köpet när vi flyttade dit. För utan växthus ville jag inte vara.

Men jag hade inte räknat med mängden jobb bygget skulle innebära. 🙄
 
Haha, här yvs jag över mina som jag tycker spatiösa 16, 4 kvm, och så får jag material från bygglovsansökan från grannen idag, uppenbarligen planerar de också att bygga ett växthus på mur i rött tegel. Men i deras fall FEMTIOSJU KOMMA TRE kvm. :eek::eek::eek:

Det hade dock sett väldigt konstigt ut i min trädgård med + 57 kvm växthus, så på den platsen är 16, 4 perfekt - men fatta vilka helt sinnessjuka mängder plantor man skulle få plats med!
 
Håller på att förodla småplantor av allt möjligt, som vanligt för att ha i växthuset framöver. Det gör jag inomhus med växtlampor och så. Men nu när jag var ute i växthuset så kändes det rätt varmt där, trots att det bara är några grader ute.

Kan man så grejer i växthuset redan nu, undrar jag - typ krukor med sallad eller annat? Alltså få en extra vårskörd där av någonting? Är det någon av er som testat? Det är ner mot nollan ibland på nätterna, men inne i växthuset borde det inte bli frost i alla fall och vindstilla är det ju.
Jag har kallväxthus men sedan förra året så odlar jag sallad och kålväxter i det på vårvintern. I år blev det bara sallad, pakchoi och persilja. För det var det jag tyckte vi hade mest nytta av förra året. Kålen blev också fin men tog tid på sig att knyta sig så jag fick dras med den inne i växthuset hela sommaren. Dillen åt vi helt enkelt aldrig upp så den skippade jag iår. Bild från maj förra året zon 4.

I år har det precis grott i växthuset nu, då är det mellan 20-30 grader i växthuset på dagarna och ner till minus 7 på nätterna. Funderar på att så lite rädisor med de har ju inte heller något emot kylan och brukar vara snabba upp.
 

Bifogade filer

  • IMG_2770.JPG
    IMG_2770.JPG
    493,9 KB · Visningar: 9

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Huset jag köpte hade inte använts som permanentbostad på de senaste “60+-ish” åren, och hade även stått helt lämnat åt sitt öde under...
2
Svar
26
· Visningar
6 080
Senast: Calmiche
·
Trädgård & Växter Jag plockade in de sista paprikorna från växthuset för en dryg månade sen, för att de skulle få mogna klart inomhus i lugn och ro...
Svar
17
· Visningar
1 665
Senast: ameo
·
Gnägg Sålde min häst som jag haft i 12,5 år i vintras. Han hade stått på ridskolan ett tag där jag tyckte de va inne alldeles för mycket och...
Svar
3
· Visningar
1 513
Senast: Minimys86
·
Övr. Hund Ja, nu har jag tagit ett av de svåraste besluten i mitt liv. Jag skulle bli så otroligt glad om någon orkade läsa/skumma igenom allt...
2
Svar
22
· Visningar
3 648
Senast: Lotus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka
Upp