Fiorano

Trådstartare
Misstänker att jag inte är helt ensam om att bli varslad i dessa dagar. Min chef tog chansen direkt att bli av med mig. Jag har varit sjukskriven hela året pga att arbetsmiljön gjort mig sjuk (facket är inkopplat). Den tjänst jag haft under de två år jag jobbat för denna ag är dock inte påverkad av någon arbetsbrist. Men han har andra tjänster som är påverkade.

Någon som blivit uppsagd så här? Att "din" tjänst faktiskt är kvar? Facket är självfallet inkopplat iom att det finns fler ärenden mot ag. Är mest nyfiken på andras erfarenheter.
 
Vad säger facket om att du är varslad?
Har de som har de tjänster det råder arbetsbrist på längre anställningstid än dig?
Jag har nämligen för mig att om personer med längre anställningstid kan läras upp till din roll kan de eventuellt ha rätt till din tjänst då de har längre LAS-tid..
 
Misstänker att jag inte är helt ensam om att bli varslad i dessa dagar. Min chef tog chansen direkt att bli av med mig. Jag har varit sjukskriven hela året pga att arbetsmiljön gjort mig sjuk (facket är inkopplat). Den tjänst jag haft under de två år jag jobbat för denna ag är dock inte påverkad av någon arbetsbrist. Men han har andra tjänster som är påverkade.

Någon som blivit uppsagd så här? Att "din" tjänst faktiskt är kvar? Facket är självfallet inkopplat iom att det finns fler ärenden mot ag. Är mest nyfiken på andras erfarenheter.

Han verkar ha noll koll, jag hoppas ditt fack är bra för hans beslut ska kosta honom.
 
Vad säger facket om att du är varslad?
Har de som har de tjänster det råder arbetsbrist på längre anställningstid än dig?
Jag har nämligen för mig att om personer med längre anställningstid kan läras upp till din roll kan de eventuellt ha rätt till din tjänst då de har längre LAS-tid..
Facket avvaktar på att ag ska inkomma med papper på vilka han vill säga upp och på vilken grund. Eftersom jag haft kontakt med facket under rätt lång tid så är de helt medvetna om hur han beter sig. De ska således höra av sig när de fått all info för att dubbelkolla med mig så att det stämmer. Kan absolut finnas någon turordning som gäller.

När jag frågade rakt ut om han skulle sagt upp mig om jag inte varit sjukskriven, eftersom min tjänst inte är påverkad, svarade han att "det finns fler tjänster i hans företag till min utbildning". Så jag tror att han helt enkelt försöker dra en rövare att bli av med mig...
 
Jag råkade ut för sånt för nio år sen. Hade ingen facklig anknytning men träffade en advokat som förhandlade åt mig. Fick tre månader plus en månads semester, arbetsbefriad. Började på nytt jobb dagen efter kontraktet skrevs.
Då låter det iaf som han inte kan göra så här. Tyvärr går företaget sådär och värre iom Corona, så vet inte hur mycket pengar jag ens skulle kunna få..
 
Då låter det iaf som han inte kan göra så här. Tyvärr går företaget sådär och värre iom Corona, så vet inte hur mycket pengar jag ens skulle kunna få..
Beroende på hur många som får undantas, börjar de med att säga upp den som varit på företaget kortast tid. Sedan får en ju titta på hur omfördelningen kan ske, behövs tjänsten och någon annan kan läras upp att ersätta den som varit sist in/först ut.

Men facket har ju koll på det där.
 
Idag fick jag ett brev att min uppsägningstid började från 24/3. Innan det ens gjorts förhandling med facket. Så får han inte göra. Har dessutom två månaders uppsägning och tack och lov innebär det bara två veckor utan jobb för sen har jag sommarvik klart from 15/6. Ag har kommit runt LAS genom att varsla två andra som varit anställda längre än mig, men jag är helt säker på att de bara är för syns skull.

Men men. Fortsättning följer.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 188
Senast: Enya
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 939
Senast: Sasse
·
Foder & Strö Trodde vi hade en sådan tråd men jag letade kanske för dåligt eller så kommer den här :D Är nyfiken på hur bukefolkets grovfoderår blev...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 383
Senast: Shixle
·
  • Artikel
Dagbok Vet inte om jag bara haft otur eller om det är något annat tok. De senaste 5 åren har jag varit på 5 olika arbetsplatser. 2018 var jag...
Svar
4
· Visningar
1 702
Senast: Gotthard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Barn och djur
  • Att rensa i kalendern
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Fjordingtråden
  • Löss

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp