Vart är dressyren på väg?

Sv: Vart är dressyren på väg?

Desert Rose skrev:
I den ögonblick när hästens kropp är rätat ut behöver ryttaren inte längre att göra mycket

Precis: det är verkligen nästan allt. När du har jobbat med hästen så att den är lika mjuk i båda sidor och är rak, så är det bara att bestämma vartåt den ska. Rakställdheten är allt.
 
Sv: Re: Vart är dressyren på väg?

**BORTTAGEN** skrev:
ja, det här ser ju bra ut?? :confused:
http://www.wbstallions.com/wb/swana/hishorse/GASPARI.GIF
Hängmatterygg och genomtrampad framkota! :crazy:
Nåt att sträva efter tycker du? :confused:
Förövrigt kan jag hålla med i mycket av ditt resonemang ang. dagens dressyr.
Det jag undrar över är bara: när tusan ska man få börja tävla, vara nybörjare osv? Man kan ju knappast födas som en fullfjädrad ryttare?
Håller dock med om att attityden är viktig i sammanhangen!

Nirak

Jag håller vekligen med... att de däe är något att sträva etfter...sen kan man ju inte säga att en 8-åring som rider ett Tex russ(klankar inte ned russet nu men det är en ponny som ha VILJA och är väldigt ENVIS) att dom inte alltid går i form, de är inte de viktigast när man börjar rida/tävla dressyr de viktigaste är att ryttaren är mjuk och tänker på vägarna.så hästen behöver inte gå i form eller tugga på bettet. De tittar inte domaren lika mycket på om man rider tex L:C L:B då är det sitsen mjukheten och hur vägarna rids.
 
Sv: Vart är dressyren på väg?

*lånar*

Alltså... Inte för att det här har så himla mycket med tråden att göra som sådan, det är bara en fundering från min sida.

Jag KAN verkligen inte komma på någon som jag känner eller brukar se på tävlingar som rider såå dåligt!? Jag ser inte rollkur, hästar som går extremt bakom hand, sporrar i magen... Jag antar att jag är lyckligt lottad eller blind.

Och min tränare torde vara näst intill unik, med tanke på att hon uppfyller alla de kriterier som Gunvor efterspråkar. (Iof är hon det, hon är ju bäst :love: ).
 
Sv: Vart är dressyren på väg?

Hej alle!

De er icke en hangmatterygg, de svinger for passagen.
Den hest har arabiskt blod i sine adrer, darfor blir vinkelen i becken annerlunda. De er en meget fin passage.
Den bil det kallas piaff i inlagget ovan er icke piaff, men de har di sikert reden sett.
Vi har ett battre avel nu, sa hesterne borde rides snyggere jamfort med de 40-50 ar siden de taler om. Da var rytteriet meget mere strikt och metodisk. De hade bare inte alltid de baste haster. Efter kriget fick di avle med de brukshasterfor korning de fanns och tog in fullbod for foradlingen. Ocksa araberhester avledes in i de store stuterier.
Problemet vi har nu er, det vi skall fa det att hende sa kvickt!
Utbildingen gar for fort! De unge rytter har icke leart sig den disciplin de fanns forr. De militariske utbildingen (jeg har den selv) krevde de av rytterne det de kravde avalle andre militarer OCH det var meget, meget hardere forr!!!.

Hilsen fra en dansk med dalig svensk, unskyld!
 
Sv: Vart är dressyren på väg?

Unskyld en gang mer!
Nu farstar ni inte vad jeg syfter til. Jeg er icke god till dette.
Min svar var till Gunvor och den inlagg der inhold bileder pa piaff, trav Gaspari mm.

Hilsen en gang mer!
 
Sv: Vart är dressyren på väg?

Om jag inte har alldeles fel för mig har vissa av dessa bilder blivit helt missförstådda. För det första, bilden av Gaspari föreställer mig veterligt Gaspari i PASSAGE, inte i trav. Och för det andra, bilden där det står Piaff föreställer inte en häst som utför piaff, utan en hingst som hette Piaff och var en känd dressyrhäst på sin tid.
 
Sv: Re: Vart är dressyren på väg?

Gunvor skrev:
Kolla sitsen.
Klassiskt exempel på hur folk gärna sitter numera.
Och sitter dom inte så, så är dom alldeles för framåtlutade
Ännu ett exempel på hur det lätt ser ut numera. Hästen bakom hand, på bogarna och en ryttare som bara rider med händerna.

"Äldre ridning"
Piaff
Trav Gaspari

Något att eftersträva
Mitten

Denna bild av Henri St Cyr på Juli skall i alla tider stå som en förebild för det riktiga och vackra alla kunniga tala om - men som så få idag inser och utför. /Dag Nätterqvist

För de första så har den gammla ridningen också många svagheter som de med samlingen i piaff och passage,
de bilder som du visar upp tycker jag inte att hasböjninger är ens något att gämföra med dagens topphästar.
för det andra kan man inte gämföra bilder på elitryttare från gammla tiden och någon som tränar i nutid, själv vet jag att många mindre hästkunniga red hästarna lågt även förr och ihopkrullade.
Men jag förstår vad du menar att folk tar ut sina hästar för tidigt på tävlingsbanan. Ridsporten utvecklas och alla tycker inte lika :smirk:
 
Sv: Vart är dressyren på väg?

Kaji skrev:
Om jag inte har alldeles fel för mig har vissa av dessa bilder blivit helt missförstådda. För det första, bilden av Gaspari föreställer mig veterligt Gaspari i PASSAGE, inte i trav. Och för det andra, bilden där det står Piaff föreställer inte en häst som utför piaff, utan en hingst som hette Piaff och var en känd dressyrhäst på sin tid.

Där det står trav så utför hingsten Elektron en ökad trav jag tror nog inte att det är passage iallafall ;) Däremot brevid där det står Gaspari så utför han en passage.
 
Sv: Vart är dressyren på väg?

Nu tillhör jag de där som var ute med ett "sprätthöns" i februari.
Det var vår första tävling någonsin, hon var helt orutinerad och är extremt tittig så nej, vi var inget representativt ekipage för dressyr för fem öre...

Men jag vet många inklusive mig själv som inte har några som helst problem med att åka ut med våra hästar för att få rida ett program och få en avstämning gentemot träningen.
Tycker dressyren har gått otroligt framåt precis som andra har påpekat. Har också sett gamla inspelningar och undrat över vad som pågår inne på banan. Allt utvecklas ju titta tex på gamla inspelningar av Kyra kontra nya, det ser mycket prydligare ut nuföriden.

Det som jag däremot tycker är tråkigt med dressyrens utvecklande är användandet av graman. Man ser otroligt mycket hästar som är "böjda" på fel ställe i nacklinjen och det är väldigt många av dessa hästar som inte orkar bära sig själv och faller isär på de mest intressanta sätt och i rörelser de inte borde.

Så jag tänker from våren och läkt ryggskada återigen åka runt med min sprätthöna och vara icke-representativ för sporten. Någon gång får hon rutin och slappnar av och då kommer hon gå sådär perfekt som hon gör på träningarna när hon är själv i ridhuset och då kanske vi övergår fran att vara icke-representativa till representativa.
Jag tänker inte skämmas för att min häst är stimmig och inte fungerar på en tävlingsplats, jag vet vad hon kan och vet hur det ser ut. Inte tänker jag låsa in mig i ett ridhus bara för att folk har en massa åsikter om vad de tror sig veta om oss - basta!
Jag är inte där för att folk ska tro något om oss, jag är där för att få reda på vad domaren anser.

Sedan tänker jag fortsätta träna för min goa tränare som låter hästen komma på egen hand och som inte ser gramantygeln som den ultimata lösningen på alla problem. Har faktiskt bara användt det hjälpmedlet på egen hand för att få extra stöd i handen i samband med avsaktning från galopp till trav/skritt. Men med tanke på hur mycket hoppning min häst utför med fodervärden så lär hon ha tillräckligt med muskler i rumpan för att sätta under sig utan extra hjälp

Apo
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 256
Senast: Nepenthe
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har inte haft den minsta tid att sätta mig ner och skriva om förra veckans ridlektioner, då mitt schema har varit fullspäckat varje...
Svar
0
· Visningar
845
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 527
Senast: __sofia__
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Så var fyra dagars ridkurs avklarad. Och det var väl den mest självförtroendesänkande ridaktivitet jag har gjort på länge. Till och med...
Svar
0
· Visningar
1 069
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp