Vart är dressyren på väg?

G

Gunvor

95% av alla ryttarna rider så gräsligt att de
överhuvudtaget inte borde vara ute på tävlingsbanan. Vorde
det inte en bra idé att kunna rida hästen i form innan man
ger sig ut? Hästar på bogarna, tappade bakkärror och
sprätthöns överallt! Hästarna är till och med för stressade
för att kunna göra en ordentlig piaff, de stressar bara
igenom rörelsen så snabbt som möjligt. Piskande svansar och
hästar som går emot bettet är inte heller direkt ovanligt.
Vad hände med den gamla goda ridningen? Min kära gamla
tränare från 50-talet skulle få slag om han hade levt nu.

:crazy:
 
Jag tycker faktiskt inte det du skriver stämmer. Visst finns det ekipage som ser ut som du beskriver, ofta bland den yttersta eliten, men det börjar komma reaktioner nu. Det har ju börjat debatterats om rollkur och hästens form, varför nästan alla hästar brister i passagen och piaffen. Jag tror det är på rätt väg. Jag är i och för sig inte ute på stor häst tävlingar någonting då jag tävlar ponny, men i alla fall på ponnysidan tycker jag det ser trevligt och lovande ut. Tänk också på att det bästa ekipage sällan kommer över 75%, alltså, dommarna tycker inte ens de är bra.
 
Att "det var bätre förr" har nog sagts av många genom alla tider
 
Det mesta är bättre nu, men dressyrridningen var klart bättre för 40-50 år sedan. :bow:
 
Har vart på några ponnytävlingar, då jag fått skjutsa den
senaste tiden, och det är ingen lovande syn.
Tycker överlag att det förekommer mer bra ridning inom
hästdressyren än ponnydressyren. Men de värsta ekipagen ser
värre ut på hästsidan än på ponnysidan.

Jo, det har börjat uppmärksammas, men tycker inte det
gjorts mycket för att göra något åt problemet.
 
tror faktiskt att det stämmer till en sådär 70% vad du säger. drsessyrridningen var kanske bättre för 40-50 år sedan, men hur ska jag iof kunna vta det eftersom jag föddes för ca ett och ett halvt decenie sedan?
tänk på de positiva duktiga ryttarna med arbetssamma hästar.
 
Det finns många duktiga små ryttare som kämpar med sina hästar
och försöker så gott de kan, och rider riktigt trevligt.
Men dom ser man inte så överdrivet ofta ute på tävlingar.
De ryttare som rider illa däremot är ute vid varenda tillfälle
som ges. :crazy:
 
Får jag fråga en sak? Utan att låta alltför elak?

Anser du dig höra till "de positiva duktiga ryttarna med arbetssamma hästar"?

Det är väl lite där problemet ligger... ALLA anser att de tillhör den skaran och skulle bli väldigt förnärmade om man sa annat.
Mvh/Marie
 
jo det är klart. det jag menade var att alla vet inte hur derssyren såg ut och det förändras, de tär ingen bra förändring, men det finns vissa ryttare som rider bra och inte bar hänger och flänger och sågar ner sina hästar "på tyglen". Det är de ryttarna som inte heller får några bra poäng och då tycker man ju att de borde inse det själva..
 
jag tar itne illa vid och påstod inte att jag tillhörde de positiva och dyktiga ryttarna.
men jag kan däremot säga att jag rider min ungponny efter min tränares råd och det går framåt allt eftersom, jag jobbar på och jobabr min häst med skänkel och ben till eftergift och det viktigaste av allt : Jag försöker.
 
om ALLA nu anser det vet jag inte, varför skriver då inte alla? de som anser sig rida mindre bra är nog medvetna om det och tar inte upp det på disskusion. Eller? :confused:
 
Titta på hur det ser ut i LB, LA, MSV... så ser du varför det ser ut som det gör i även de högre klasserna. Några få rider bra, men största andelen rider verkligen inte alls trevligt, eller har ens hästen i en korrekt form för klassen.

Kanske folk borde rida mer för tränare, BRA tränare, och vara lite mer kritiska till sig själva och sin ridning, och inte klaga på domarna så fort man får lite låga poäng.
 
det är lätt att skylla på andra men innerst inne vet man själv även om man inte vågar erkänna. det finns nog många som tänker så.
 
Jag håller inte med dig, jag tycker nämligen att det är acceptabelt att 10-12 åringar inte rider jätte bra, de är barn. När 15-16 åringar inte rider bra får man nog främst "skylla på" deras tränare. När vuxna människor som ridit i 30 år rider fel, då är det illa.

Men som sagt, jag tycker det ser bättre ut på ponny och juniortävlingar än på seiortävlingar, över lag. Men det beror nog mycket på vilken nivå man tittar på.

Man kan inte bara få alla att ändra sin ridning, man kan inte övertyga alla människor om att de gör fel, eftersom de är lika bergsäkra på att vi gör fel som vi är att de gör fel. Man kan inte vrida om tänkandet i andra människors huvuden. Att uppmärksamma, debattera, diskutera och försöka sprida kunskap är nog det bästa mankan göra.
 
Kolla sitsen.
Klassiskt exempel på hur folk gärna sitter numera.
Och sitter dom inte så, så är dom alldeles för framåtlutade
Ännu ett exempel på hur det lätt ser ut numera. Hästen bakom hand, på bogarna och en ryttare som bara rider med händerna.

"Äldre ridning"
Piaff
Trav Gaspari

Något att eftersträva
Mitten

Denna bild av Henri St Cyr på Juli skall i alla tider stå som en förebild för det riktiga och vackra alla kunniga tala om - men som så få idag inser och utför. /Dag Nätterqvist
 
Att rida bra ska alla kunna göra.
Det handlar om att rida trevligt och käckt och inte ha
en massa bakåtsträvande tankar om saker och ting.
Graman hit, rollkur dit, tappade bakkärror, nosar bakom
hand, pållar på bogen.

En 12-13 SKA kunna rida trevligt!
Sen kan man inte skylla allt på tränarna heller, även om
det till stor del är deras fel.
 
:bow:

Eller försvara sina tränare med kommentarer som "h-n har faktiskt tävlat VM"

Ja, det har Isabell Werth också gjort... :crazy:
 
ja, det här ser ju bra ut?? :confused:
http://www.wbstallions.com/wb/swana/hishorse/GASPARI.GIF
Hängmatterygg och genomtrampad framkota! :crazy:
Nåt att sträva efter tycker du? :confused:
Förövrigt kan jag hålla med i mycket av ditt resonemang ang. dagens dressyr.
Det jag undrar över är bara: när tusan ska man få börja tävla, vara nybörjare osv? Man kan ju knappast födas som en fullfjädrad ryttare?
Håller dock med om att attityden är viktig i sammanhangen!

Nirak
 
Har inte påstått att alla dessa äldre bilder var perfekta,
men skillnaden mot nu och då är att då blev folk upprörda
om det kom in någon på banan och red en dålig ritt. Idag
Idag lägger man märke till om det kommer in någon som rider
halvtrevligt.

Men visst fanns det folk som red dåligt då, men då tyckte
inte "alla andra" att den människan rider trevligt, så som
folk gör nu.

Absolut inte, och i de lägre klasserna ser det oftast
mycket trevligare ut än i de högre.
Det är främst i de högre klasserna den dåliga ridningen
finns, folk som inte är redo för det än.
 
Jag undrade bara över varför du la ut just den bilden som ett exempel när du argumenterade för den "gamla läran"?
Jag är ju iofs. så pass ung att jag inte har sett äldre ekipage IRL, däremot så har jag varit ute på lite tävlingar på senare tiden. Jag tycker att kvaliten är mkt blandad, allt från riktigt bra ritter till riktiga skräckexempel! :crazy: Själv så kan jag glatt erkänna att jag ligger närmare skräckexempel än riktigt bra! :angel: Men som sagt, nån gång ska man vara novis, och förhoppningsvis går utvecklingen framåt.
Det jag ser som det största "problemet" är alla "etablerade" tanter som sitter och rider Medelsvår, St Georges och tycker att de är bäst i världen och inte har nåt mer att lära. Det är oftast där man ser den tristaste ridningen, tycker jag.. Det har liksom kört fast där. Det är attityden som är viktigast, inte hur bra man rider i nuläget utan hur öppen man är för att förändra sin ridning som JAG tycker är viktigast!

Nirak
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Skulle behöva skriva av mig lite. Tycker det är svårt att få råd och förståelse när jag pratar om detta med människor i min närhet, då...
2
Svar
23
· Visningar
5 257
Senast: Nepenthe
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har inte haft den minsta tid att sätta mig ner och skriva om förra veckans ridlektioner, då mitt schema har varit fullspäckat varje...
Svar
0
· Visningar
845
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Varning för väldigt långt inlägg. Jag behöver lite råd och tankar angående hur jag ska göra med mina hästar i framtiden. Jag tar snart...
Svar
14
· Visningar
3 527
Senast: __sofia__
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Så var fyra dagars ridkurs avklarad. Och det var väl den mest självförtroendesänkande ridaktivitet jag har gjort på länge. Till och med...
Svar
0
· Visningar
1 069
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Koppel som släppte
  • Oseriös avel 2023
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp