Vart åka på en weekend? Tips önskas!

nickan1

Trådstartare
Jag och mannen är sugna på att åka på en weekend. Södra sverige är rätt välutforskat av oss och nu är vi sugna på att se något nytt. Man kan väl säga att från Skåne och upp till Strömstad går helt bort för där har vi varit så mycket att vi är lite trötta på det, Göteborg är rätt flitigt besök det med. Uppsala har vi varit i mycket då vi har släktingar där så det går också bort.

Kriterier är att vi ska slippa köra bil så det ska gå att ta sig dit med tåg helst. Gärna någon mellanstor stad med lite olika boenden att välja på (dock ej Stockholm min man trivs inte i så stora städer) med några trevliga utflyktsmål inom rimligt avstånd. Ej för långt upp i landet, upp till Eskilstuna, Västerås (den breddgraden) är väl okej men inte så mycket längre med tanke på att det bara är tre dagar. Vill kunna koppla av, besöka något trevligt och äta gott helt enkelt.
 
Jag tycker Västerås är mysig stad. Steam hotel är fint med spa eller äventyrsbad om man hellre vill det. Tycker Norrköping var mysigt att gå runt i, men vet inte riktigt vad som finns att se, men Kolmården är ju värt ett besök.
 
Men om Skåne till Strömstad går bort och allt norr om Västerås likaså så finns det inte så mycket kvar av Sverige?

Men det finns kanske nåt trevligt spa? Eller hotell i fin natur.
 
Tycker Norrköping var mysigt att gå runt i, men vet inte riktigt vad som finns att se, men Kolmården är ju värt ett besök.
Industrilandskapet! Många restauranger, många små prång, massa vattenfall och vackra miljöer, Arbetets museum med tillhörande butik som ligger i Strykjärnet, huset som ligger mitt i strömmen, likaså stadsmuseumet som ligger på 30 meters avstånd som också har en butik. Luncha i strykjärnet ovanpå arbetets museum, fika på mysigt café bredvid butiken på bottenplan eller i någon av alla restauranger i Knäppingsborg. I industrilandskapet ligger också visualiseringscenterC med en Dom där filmer visas ( http://visualiseringscenter.se/ ) - det är inte svårt att tillbringa en heldag i industrilandskapet. Citykärnan ligger i anslutning till industrilandskapet med massa affärer och restauranger.
Sen finns ju hällristningarna ute vid Himmelstalundsfältet. Absolut bästa hotellet i stan är The Lamp hotel där inte helt sällan många kändisar bor, i en fantastisk miljö i gamla stan.
 
Tack @honung och @starcraft för tips ska kolla in både Norrköping och Västerås då! Det är möjligt att det inte blir så mycket kvar av Sverige med den snäva gränsen @Lingon men nu känner vi inte för att ta oss så mycket längre än så för en weekend och då får vi inte så många alternativ men har ju ändå fått bra tips på två bra städer att kolla in.
 
Jag och mannen är sugna på att åka på en weekend. Södra sverige är rätt välutforskat av oss och nu är vi sugna på att se något nytt. Man kan väl säga att från Skåne och upp till Strömstad går helt bort för där har vi varit så mycket att vi är lite trötta på det, Göteborg är rätt flitigt besök det med. Uppsala har vi varit i mycket då vi har släktingar där så det går också bort.

Kriterier är att vi ska slippa köra bil så det ska gå att ta sig dit med tåg helst. Gärna någon mellanstor stad med lite olika boenden att välja på (dock ej Stockholm min man trivs inte i så stora städer) med några trevliga utflyktsmål inom rimligt avstånd. Ej för långt upp i landet, upp till Eskilstuna, Västerås (den breddgraden) är väl okej men inte så mycket längre med tanke på att det bara är tre dagar. Vill kunna koppla av, besöka något trevligt och äta gott helt enkelt.
Ta en kielkryssning.
 
Jag vill åka till prag eller Malta, men det är osäkert om jag kommer iväg. beror på om jag får sällskap.
 
Jag och mannen är sugna på att åka på en weekend. Södra sverige är rätt välutforskat av oss och nu är vi sugna på att se något nytt. Man kan väl säga att från Skåne och upp till Strömstad går helt bort för där har vi varit så mycket att vi är lite trötta på det, Göteborg är rätt flitigt besök det med. Uppsala har vi varit i mycket då vi har släktingar där så det går också bort.

Kriterier är att vi ska slippa köra bil så det ska gå att ta sig dit med tåg helst. Gärna någon mellanstor stad med lite olika boenden att välja på (dock ej Stockholm min man trivs inte i så stora städer) med några trevliga utflyktsmål inom rimligt avstånd. Ej för långt upp i landet, upp till Eskilstuna, Västerås (den breddgraden) är väl okej men inte så mycket längre med tanke på att det bara är tre dagar. Vill kunna koppla av, besöka något trevligt och äta gott helt enkelt.
Jag håller med om att ni ska åka hit till Västerås och bo på Steam Hotel. Boka relaxen på Kokpunkten (äventyrsbad som är granne med Steam), där kan ni bl a bada i en varm pool som sitter högt uppe utanpå fasaden. Ät finmiddag på Frank, eller på Bra Hak om ni gillar burgare. Dock måste man vara ute i ganska god tid med bokningen för att få plats hos både Steam och Frank. Om ni vill bo en natt under vattnet i Mälaren, så finns Utter Inn.
 
Jag håller med om att ni ska åka hit till Västerås och bo på Steam Hotel. Boka relaxen på Kokpunkten (äventyrsbad som är granne med Steam), där kan ni bl a bada i en varm pool som sitter högt uppe utanpå fasaden. Ät finmiddag på Frank, eller på Bra Hak om ni gillar burgare. Dock måste man vara ute i ganska god tid med bokningen för att få plats hos både Steam och Frank. Om ni vill bo en natt under vattnet i Mälaren, så finns Utter Inn.

Tack för tips! Ska kolla in detta, relaxen låter härlig och utter inn låter spännande!
 
Karlskrona är en vacker stad. Dock lite knepig att ta sig till beroende på vart man reser ifrån.

Beroende på när ni planerar er weekend (årstid) är Karlsborg en vacker plats, inte så stor, men på sommaren finns det en hel del att göra (tur i fästningen, slussarna vid Göta kanal, en tur på Vättern). Karlsborg har flera små mysiga hotell (B&B) tyvärr ingen tågstation, men med tåg till Skövde och sen buss gör det lättillgängligt.

Köpenhamn kanske är ett alternativ annars :)
 
Senast ändrad:
Om ni kan tänka er att ta er liiite längre norrut än Västerås vill jag tipsa om Sala! Det finns en fantastisk Alpackagård strax utanför där man kan bo, eller Sätra Brunn om man är sugen på spa. Sen tar man såklart en guidad tur i Sala silvergruva :)
 
Jag tipsar om Linköping, en trevlig stad med mycket historia om man är intresserad av sånt. Gamla hus och vatten och domkyrkan och sånt som kan vara intressant. Nöjen har jag tyvärr dålig koll på, har bara varit där på rockklubb.
 
Tack för tips @G-uldlock @Idas @Görel . Tror att Karlskrona blir lite för meckigt att ta sig till för bara tre dagar för oss annars lät det trevligt! Ska kolla vidare på övriga tips! Snart kommer jag att få svårt att välja:) Fast då kan man ju spara tipsen till kommande resor!
 
Har kollat runt på de olika alternativen nu och Norrköping är det vi blev mest sugna på. Kollade på hotell också The lamp hotel verkar jättefint men lite mer än vad vi vill lägga i kostnad på två nätter. Kollade även på The president som låg lite lägre i pris. Har du någon uppfattning om det hotellet @honung eller om det finns någon annan som kanske har bott där?
 
Har kollat runt på de olika alternativen nu och Norrköping är det vi blev mest sugna på. Kollade på hotell också The lamp hotel verkar jättefint men lite mer än vad vi vill lägga i kostnad på två nätter. Kollade även på The president som låg lite lägre i pris. Har du någon uppfattning om det hotellet @honung eller om det finns någon annan som kanske har bott där?
Good choice! En mycket god vän till mig startade och drev det hotellet under många år. Jättefint hotell, ligger bra till centralt och på gångavstånd till det mesta, ligger i samma kvarter som ikoniska Broadway Café där Eldkvarn brukade repa, ligger granne med maffiga Östgötateatern där Rocky Horror Show går just nu ( http://www.ostgotateatern.se/pa-scen/164 ). Hotellet mitt i ett krogkvarter så det brukar vara liv och rörelse runtom. Ett annat bra hotell är också Grand Hotel som ligger bara några kvarter ifrån.
 
@nickan1 En annan sak jag glömde tillägga ang hotellet President (och Grand Hotel): De ligger på synavstånd från Centralstationen/Resecentrum om ni kommer med tåg eller buss. Så inga långa vandringar för att hitta dit!
 
Jag säger Karlstad!

Massor att se och uppleva i stan, men man kan göra små utflykter tex till Skage Fyr ute på Hammarös söderspets där Vänern ser ut som havet vid västkusten. Är man intresserad av konst är väl Sandgrund och Lars Lerins konstanta utställning någonting att se. Vill man ha shopping är hela centrala Karlstad ett stort bilfritt område med endast gågator i centrum. Sätt er och ta en glass vid något av kaféerna som ligger vid Klarälven, eller gå ner till Inre Hamn och käka lunch på Ankdammen och bara njut av att vara lediga. Paddla kanot i stan, med eller utan guide ifall ni är där den tiden på året. Ta en tur på Löfbergs Lilas rosteri eller gå på en av Färjestads hemmamatcher i hockey.

Finns en mängd fina hotell, men även mer prisvärda mindre boenden.
 
Tack @honung för dina tips och kul att höra att hotellet är bra! Gångavstånd från tåget är ju väldigt skönt och praktiskt med! Nu såg jag att SJ inte släppt biljetter än på de datumen vi vill åka på grund av att det planeras banarbete och det är ju alltid klart oroande

@Ramona jag får spara tipset till kommande resor det låter trevligt med Karlstad!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp