Vart åka på weekend?

MM

Trådstartare
Funderar på en weekendresa till storstad i augusti med blivande 10-åringen. Men vart?

Tankar:
Typ max 3-4 timmars resväg.
Lätt att ta sig runt och till flygplatsen.
Inom Sverige är inte aktuellt.
Hur fungerar det med att jag åker själv med barnet då vi båda föräldrar har vårdnaden? Behövs intyg på att hon får åka själv med mig?
Bra Wifi är nödvändigt (på boendet) men det finns väl överallt numera..?

(Paris, Dublin, Köpenhamn, Bratislava, Budapest, en kort sväng i Berlin är besökta men går givetvis att besöka igen).

London lockar och även Amsterdam.
Rom/Milano/Barcelona/Madrid men orkar man turista i värmen där neråt?
Polen, Lettland och ditåt lockar inte.
Maken föreslog en vecka på Kreta/Mallorca men vette katten om jag orkar ännu mer värme..
 
Funderar på en weekendresa till storstad i augusti med blivande 10-åringen. Men vart?

Tankar:
Typ max 3-4 timmars resväg.
Lätt att ta sig runt och till flygplatsen.
Inom Sverige är inte aktuellt.
Hur fungerar det med att jag åker själv med barnet då vi båda föräldrar har vårdnaden? Behövs intyg på att hon får åka själv med mig?
Bra Wifi är nödvändigt (på boendet) men det finns väl överallt numera..?

(Paris, Dublin, Köpenhamn, Bratislava, Budapest, en kort sväng i Berlin är besökta men går givetvis att besöka igen).

London lockar och även Amsterdam.
Rom/Milano/Barcelona/Madrid men orkar man turista i värmen där neråt?
Polen, Lettland och ditåt lockar inte.
Maken föreslog en vecka på Kreta/Mallorca men vette katten om jag orkar ännu mer värme..
Jag älskar London så jag svarar London!
 
Jag tycker Amsterdam är trevligt! Man kan hyra cyklar och även promenera eller ta spårvagn. Lite lagom stort och inte för varmt i augusti. Annars gillar jag Prag, Rom och Barcelona (kan dock bli hett i augusti). Berlin och London är ju såklart säkra kort. Fördelen med att åka mer österut är ju att man får mer för pengarna.
 
Jag hade också tänkt föreslå Wien. Där finns en fantastisk cafékultur om man tycker om att fika, Schönbrunn med såväl slottet och dess park som djurparken, man kan åka båt på Donau, det finns intressanta muséer, Spanska ridskolan...
 
  • Gilla
Reactions: MM
Jag gillar Bukarest och Lissabon. O såklart Montenegro. Prag var fint och benkyrkan i Sedlec var intressant, tror det passar barn också.
 
  • Gilla
Reactions: MM
Vad är 10-åringen intresserad av? Jag antar att det styr en del. :) I London finns ju massor som i regel är roligt för en 10-åring och det är extremt enkelt att ta sig runt och tunnelbanan går ända till Heathrow. Det är ju dock en rätt dyr stad.

I Prag, som också nämnts, får man ju lite mer för pengarna. Jag har själv bara varit där i vuxen ålder, men skulle tro att det finns diverse museum och annat som även kan intressera ett barn. Där är inte avstånden så stora heller, så det går i regel att gå överallt. Ingen koll på hur det är med andra färdmedel än taxi till och från flygplatsen, dock. Men det är ju pengar man kan spara in på annat håll, så att säga.
 
  • Gilla
Reactions: MM
Varför inte Prag när du har besökt i stort sätt alla andra centraleuropeiska städer?

Det finns städer jag hellre besöker än Prag (förvisso åkt genom staden och den såg trevlig ut) så därför ligger den inte på topp 5 just nu :)
 
Vad är 10-åringen intresserad av? Jag antar att det styr en del. :) I London finns ju massor som i regel är roligt för en 10-åring och det är extremt enkelt att ta sig runt och tunnelbanan går ända till Heathrow. Det är ju dock en rätt dyr stad.

I Prag, som också nämnts, får man ju lite mer för pengarna. Jag har själv bara varit där i vuxen ålder, men skulle tro att det finns diverse museum och annat som även kan intressera ett barn. Där är inte avstånden så stora heller, så det går i regel att gå överallt. Ingen koll på hur det är med andra färdmedel än taxi till och från flygplatsen, dock. Men det är ju pengar man kan spara in på annat håll, så att säga.

Hon gillar det mesta, men inga kyrkor har hon sagt :p
Men hon är en allätare så det mesta passar och sen hittar vi på lite bara för henne. Går ju googla vad som finns :)
 
Jag var i Amsterdam med mamma och mormor, dock för några år sedan bara. Tycker att det var en mysig stad. Vi åkte en båttur, var på Anne Frank museet och Keukenhof och tittade på alla tulpaner. Fikade massor :angel: och shoppade lite. Beror ju förstås vad man är intresserad av :) Vi åkte tåg från flygplatsen och det var smidigt :)
 
Tack för svaren! Ska läsa på lite om varje resmål och se om något faller oss i smaken. I huvudsak får barnet välja men lite veto tänker jag ha. Annars var hennes förslag Ryssland innan idag för dom skulle tydligen ha fina palats :D Åker hellre och kollar på Versaille igen då :p

Hon har verkligen precis lärt sig cykla efter många om och men så cykel kommer vi inte kunna hyra, så pass säker i trafiken är hon inte ännu, så det är fötterna eller kollektivt som gäller :)
 
Lissabon eller Edinburgh om ni vill hålla er i väst. Bukarest eller Tallin om ni kan tänka er att åka lite mer österut. Såg att du skrev att Baltikum inte var intressant men Tallin överträffade alla mina förväntningar (och fördomar...) när jag var där för något år sedan. Jättefin, lättmanövrerad stad med väl utbyggd och anpassad turism.

(Sen har jag ju mina favoriter i Ljublijana och Sarajevo men gissar att det är lite väl långt ifrån det ni tänkt er.)
 
  • Gilla
Reactions: MM
Tack för svaren! Ska läsa på lite om varje resmål och se om något faller oss i smaken. I huvudsak får barnet välja men lite veto tänker jag ha. Annars var hennes förslag Ryssland innan idag för dom skulle tydligen ha fina palats :D Åker hellre och kollar på Versaille igen då :p

Hon har verkligen precis lärt sig cykla efter många om och men så cykel kommer vi inte kunna hyra, så pass säker i trafiken är hon inte ännu, så det är fötterna eller kollektivt som gäller :)
Åk till Kiev och Tjernobyl 😁
 
Om ni inte vill ha allt för mycket värme så skulle jag rekomendera island, fantastiskt land :love: har bara varit där tre gånger, nu var det några år sedan men har abstinens!!
Faller väl dock både på ”storstad” och ”lätt att ta sig runt”, eftersom det i regel krävs bil om man vill se mer än Reykjavik. ;)
 
Faller väl dock både på ”storstad” och ”lätt att ta sig runt”, eftersom det i regel krävs bil om man vill se mer än Reykjavik. ;)

Jag har inte åkt bil på island, jag har åkt buss :) men jag upplever reykjavik som en storstad, eller snarare att det är hyffsat bra puls trots att staden inte är så stor :) men det finns mycket att se på island och ska man bara åka på weekend tror jag det ”räcker” att åka med turistbussarna alternativt hyra bil någon dag :)
Men ska jag vara ärlig läste jag nog för fort så missade det där med storstad ;)
 

Liknande trådar

Äldre Sitter och planerar en liten tripp till London med mannen min. Var vill man bo om man ska ha nära till "allt"? Eller finns det...
Svar
2
· Visningar
533
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp