Vart åka på weekend?

Jag tycker ju London är ungefär världens bästa stad så jag rekommenderar London :) Lätt att ta sig runt, massor att se och göra för alla åldrar, lätt att ta sig till och från flygplatsen osv. Jag var nog lite äldre än din dotter första gången jag var där, men jag blev iallafall störtkär direkt.
 
Har ni hotelltips på de platser ni tipsat om?
Googlar runt men tycker det är svårt att välja boende eftersom jag inte vet verklig standard eller lokalisering utifrån vad som anses ett bra läge.
 
Har ni hotelltips på de platser ni tipsat om?
Googlar runt men tycker det är svårt att välja boende eftersom jag inte vet verklig standard eller lokalisering utifrån vad som anses ett bra läge.

Jag har inga konkreta hotelltips i London, men däremot gillar jag framförallt Kensington och närliggande områden. Tycker det är lite lagom "på sidan om". Sist bodde jag t.ex. i Earls Court, på en väldigt lugn gata men bara ett par minuter från "huvudgatan" med mataffär, några restauranger, någon souvenirbutik och såklart tunnelbanetstation.
Eftersom jag gillar att bo lite utanför "mitt i" så tycker jag bredvid/ovanför Hyde Park och Regents Park är ganska bra mått på var det är lagom att bo. Marylebone t.ex. är väldigt fint och nära allt, men lite "för mycket mitt i" för mig. Jag gillar känslan av att vara som i en egen liten stad i staden :)
 
Faller väl dock både på ”storstad” och ”lätt att ta sig runt”, eftersom det i regel krävs bil om man vill se mer än Reykjavik. ;)
I Reykjavik finns åtminstone två större och ett otal mindre företag som anordnar utflykter - allt från litet plan till Grönland till ridturer, Blå Lagunen eller gejsrarna. Man kan även få hjälp av hotellen. Enkelt, trevligt men inte alltför billigt
 
Funderar på en weekendresa till storstad i augusti med blivande 10-åringen. Men vart?

Tankar:
Typ max 3-4 timmars resväg.
Lätt att ta sig runt och till flygplatsen.
Inom Sverige är inte aktuellt.
Hur fungerar det med att jag åker själv med barnet då vi båda föräldrar har vårdnaden? Behövs intyg på att hon får åka själv med mig?
Bra Wifi är nödvändigt (på boendet) men det finns väl överallt numera..?

(Paris, Dublin, Köpenhamn, Bratislava, Budapest, en kort sväng i Berlin är besökta men går givetvis att besöka igen).

London lockar och även Amsterdam.
Rom/Milano/Barcelona/Madrid men orkar man turista i värmen där neråt?
Polen, Lettland och ditåt lockar inte.
Maken föreslog en vecka på Kreta/Mallorca men vette katten om jag orkar ännu mer värme..
Jag säger Barcelona där finns mycket att se och en härlig strand, det kan vara skönt att kunna svalka sig i havet under semestern även fast man är i en storstad.
 
Kolla in Utrech! Där kan hon fortsätta lära sig cykla, alla cyklar där, cykelvägar överallt och otroligt lite biltrafik. Inte så stor kanske, men tillräckligt för en helg.

Wien!

Barcelona!

Men å andra sidan så är väl hela Europa lika varmt nu?

Rom kom jag precis hemifrån, fantastiskt, men lite stort och hektiskt för en helg med en 10åring kanske, Florens?
 
Har ni hotelltips på de platser ni tipsat om?
Googlar runt men tycker det är svårt att välja boende eftersom jag inte vet verklig standard eller lokalisering utifrån vad som anses ett bra läge.

I Wien rekommenderar jag Hotel Mailberger Hof.
Centralt beläget men det är en liten promenad till tunnelbanan, två olika linjer finns på ca 10 min promenad. Mycket trevligt och prisvärt hotell!
 
Prag och bo på en av båtarna (Botel) som ligger i floden :)
 
Bokat hotell i London :)
Men har bokat 2 hotell. En billigare variant och en dyrare. Hur mycket mer vill man ge för lite bättre standard?
Vad innebär billigare standard i London? Att rummen är mindre såg jag med något annat att tänka på?
Billigare ligger i Kensington/Chelsea och det dyrare i City of London.

Fråga om flygbolag. Vem vill man åka dit med? Flygplats kvittar, same same eller?
 
Bokat hotell i London :)
Men har bokat 2 hotell. En billigare variant och en dyrare. Hur mycket mer vill man ge för lite bättre standard?
Vad innebär billigare standard i London? Att rummen är mindre såg jag med något annat att tänka på?
Billigare ligger i Kensington/Chelsea och det dyrare i City of London.

Fråga om flygbolag. Vem vill man åka dit med? Flygplats kvittar, same same eller?

Jag skulle mycket hellre bo i Kensington än City of London, men det beror väl lite på hur ni vill bo och vad ni planerar att göra också.
Billigare är... Billigt ;) Vet inte HUR billigt "billigt" är för dig, men jag har bott billigt och då har det varit små rum (helt ok för mig), liten reception, dålig frukost, dragiga fönster, obekväma och lite såna grejer. Å andra sidan är mitt favorithotell också billigt med lägre standard, men SÅ mysigt!
Jag tycker det funkar att bo på billigare hotell, men det hänger väl lite på vilken standard man vill ha.

Vilket flygbolag spelar nog ingen större roll. Undvik Ryanair bara, skulle jag säga. Norwegian är jag mycket mer nöjd med som budgetbolag :)
 
  • Gilla
Reactions: MM
Bokat hotell i London :)
Men har bokat 2 hotell. En billigare variant och en dyrare. Hur mycket mer vill man ge för lite bättre standard?
Vad innebär billigare standard i London? Att rummen är mindre såg jag med något annat att tänka på?
Billigare ligger i Kensington/Chelsea och det dyrare i City of London.

Fråga om flygbolag. Vem vill man åka dit med? Flygplats kvittar, same same eller?
Hotellstandarden i England är inte att lita på. Ett 3-stjärnigt hotell kan vara rätt sunkigt.

Heathrow är billigare att åka ifrån för du kan åka tunnelbana in till London.
Gatwick är väl näst enklast.
 
  • Gilla
Reactions: MM
Jag skulle mycket hellre bo i Kensington än City of London, men det beror väl lite på hur ni vill bo och vad ni planerar att göra också.
Billigare är... Billigt ;) Vet inte HUR billigt "billigt" är för dig, men jag har bott billigt och då har det varit små rum (helt ok för mig), liten reception, dålig frukost, dragiga fönster, obekväma och lite såna grejer. Å andra sidan är mitt favorithotell också billigt med lägre standard, men SÅ mysigt!
Jag tycker det funkar att bo på billigare hotell, men det hänger väl lite på vilken standard man vill ha.

Vilket flygbolag spelar nog ingen större roll. Undvik Ryanair bara, skulle jag säga. Norwegian är jag mycket mer nöjd med som budgetbolag :)

Hur billigt är billigt för dig då? :p
Det billiga går på 2700 kr för 3 nätter med frukost för 2 pers.
 
Hotellstandarden i England är inte att lita på. Ett 3-stjärnigt hotell kan vara rätt sunkigt.

Heathrow är billigare att åka ifrån för du kan åka tunnelbana in till London.
Gatwick är väl näst enklast.

Hur kommer man in till stan från Gatwick? :)
 
Jag tror London blir jättebra, det skulle vara även mitt första förslag för en weekend med en tioåring - även om det finns många andra europeiska städer som jag gillar minst lika mycket.

Sen skulle jag inte grubbla så mycket över hotellstandarden. Ni lär väl vara ute på stan mesta tiden, och klara er med rätt små boendekrav. Helt och rent, rimligt tyst, toa+dusch på rummet, där lägger jag själv ribban. Inte ens hotellfrukost har jag som skallkrav privat i London, där det finns ungefär hur många andra frukostmöjligheter som helst.

Till/från Gatwick är enkelt och det finns många alternativ. https://www.gatwickairport.com/to-and-from/
 
Bokat hotell i London :)
Men har bokat 2 hotell. En billigare variant och en dyrare. Hur mycket mer vill man ge för lite bättre standard?
Vad innebär billigare standard i London? Att rummen är mindre såg jag med något annat att tänka på?
Billigare ligger i Kensington/Chelsea och det dyrare i City of London.

Fråga om flygbolag. Vem vill man åka dit med? Flygplats kvittar, same same eller?

Haller med om tidigare - aker ni over en helg ar the City ganska dod da det ar har alla kostymer jobbar - forutom typ St Pauls och Towern finns det inte sa mycket har, ganska odslig atmosfar pa helgen. Kensington/Chelsea har massor med ganska trakiga budgethotel, men som saker mer an gor jobbet!
Det finns massor med stallen att ata ute pa som sakert ar trevligare och battre mat an hotellfrukosten, men det beror val lite pa hur du vill spendera pengarna.

Jag flyger alltid Norwegian till Gatwick, billigast och smidigast for dit jag behover ta mig, men pa en sa kort flygtur ar bolagen typ same same.
Tycker inte om Heathrow, tar en halv evighet att ta sig nagonstans pa Piccadilly, men det ar saklart bara en smasak.
Till Gatwick gar det som sagt bade Gatwick Express till Victoria, men ocksa regulartag (nationalrail.co.uk) till Victoria, Blackfriars och London Bridge.

Lycka till, hoppas ni har en kul weekend!
 
  • Gilla
Reactions: MM
Bokade ett hotell i Paddington med. Ska bara bestämma mig nu också :p
Kommer nog avboka det dyrare då jag hellre lägger pengarna på mat, shopping, museum m.m. :)

Det i Kensington är hundralappen billigare än Paddington så det hänger på vilket som har bäst läge att ta sig till sevärdigheterna (dom vanliga - Buckingham Palace, Big Ben m.m.)?
Vi behöver säng, toa och dusch, sen klarar vi oss. Frukost finns ju på stan även om jag ser att barnet får i sig en smörgås innan vi börjar dagen men finns det något i närheten så är det ju lugnt.

Sån där hoppa på hoppa av buss, är det något att ha?
 
Bokade ett hotell i Paddington med. Ska bara bestämma mig nu också :p
Kommer nog avboka det dyrare då jag hellre lägger pengarna på mat, shopping, museum m.m. :)

Det i Kensington är hundralappen billigare än Paddington så det hänger på vilket som har bäst läge att ta sig till sevärdigheterna (dom vanliga - Buckingham Palace, Big Ben m.m.)?
Vi behöver säng, toa och dusch, sen klarar vi oss. Frukost finns ju på stan även om jag ser att barnet får i sig en smörgås innan vi börjar dagen men finns det något i närheten så är det ju lugnt.

Sån där hoppa på hoppa av buss, är det något att ha?
Om du vill kan du PM vilka hotell det är så kan jag se om jag kan hjälpa dig vad som är lättast transportmässigt.
 
  • Gilla
Reactions: MM

Liknande trådar

Äldre Sitter och planerar en liten tripp till London med mannen min. Var vill man bo om man ska ha nära till "allt"? Eller finns det...
Svar
2
· Visningar
533
Senast: Cattis_E
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp