Vart anmäla ny köpare? (fullblod)

Sv: Vart anmäla ny köpare? (fullblod)

Hej,

förlåt en dum fråga men ska man anmäla även om hästen inte går löp osv? tack :D
 
Sv: Vart anmäla ny köpare? (fullblod)

Är det inte säljaren som ska anmäla ägarbytet?
Jag köpte också ett fullblod för ett tag sedan men säljaren sket i å anmäla ägarbytet så hästen står fortfarande registrerad på honom om man kollar på ATG,s hemsida.
Om man inte ska ha hästen och tävla med spelar det någon roll om ägarbytet anmäls då?

MVH/ Stefan
 
Sv: Vart anmäla ny köpare? (fullblod)

Kan ju upplysa om att man får böta om man anmäler för sent så kolla upp med dom gamla ägarna att dom verkligen gör det. I och för sig spelar det ingen större roll vem som står som ägare om hästen inte ska starta mer ,men skulle förra ägaren hamna i trubbel med kronofogden eller dyligt kan det ju bli problem....
Vad är det för häst du köpt??? *supernyfiken*
 
Sv: Vart anmäla ny köpare? (fullblod)

toughcookie skrev:
Kan ju upplysa om att man får böta om man anmäler för sent så kolla upp med dom gamla ägarna att dom verkligen gör det. I och för sig spelar det ingen större roll vem som står som ägare om hästen inte ska starta mer ,men skulle förra ägaren hamna i trubbel med kronofogden eller dyligt kan det ju bli problem....
Vad är det för häst du köpt??? *supernyfiken*


Tack :D Enligt ATG's hemsida är det förr-förra ägaren dessutom, så han är inte direkt uppdaterad precis....Men han har aldrig startat och är ridhäst sedan han var 3 så det spelar nog ingen roll, men eftersom han finns på nätet blev jag bara lite petig och tyckte att det väl är jag som ska stå som ägare när han nu är min bebis osv - man e ju lite fånig sådär :love:
Han heter Rebel Rouser och eftersom han inte startat verkar det vara få som vet ngt om honom alls, han är 4,5 år nu och har inte stått på täby sedan han såldes som 3 åring utan att som sagt ha startat....- har frågat på galopp forumet tillochmed men ingen har svarat.
 
Sv: Vart anmäla ny köpare? (fullblod)

Vad är det för stam?
 
Sv: Vart anmäla ny köpare? (fullblod)

Jag känner igen namnet men det är mkt möjligt att jag läst det på galopp forumet då! Skulle inte anmäla ägarbytet om det var så länge sen, tror det är 500kr i "försenings avgift". Har han tävlingslicens så kanske du står som ägare där? Så du har ditt namn någonstans iallafall! Hoppas du trivs med ditt fullblod och rekomenderar alla bekanta att oxå skaffa ett =)
 
Sv: Vart anmäla ny köpare? (fullblod)

Ring SGC, och se till att få igenom din ägarbytesanmälan på en gång.
 
Sv: Vart anmäla ny köpare? (fullblod)

När jag köpte fullblod, så var det jag "köpare" som fixade ägarbytet, tyvärr verkar de flesta säljare helt avta sig ansvaret så fort de fått pengarna :o

Jag skickade helt enkelt in en kopia på köpekontraktet (med hästens regnr). Efter ett par veckor så var det ändrat på ATG. :) Gratis! (Blev glatt förvånad då det kostar runt 500kr att omregistrera en travare)
 
Sv: Vart anmäla ny köpare? (fullblod)

När jag köpte fixade förra ägaren bytet föredömligt snabbt! Jag fyllde i en blankett med mina uppgifter och förra ägaren fyllde i sina uppgifter som jag förmodar skickades till STC.

/Jane
 
Sv: Vart anmäla ny köpare? (fullblod)

toughcookie skrev:
Jag känner igen namnet men det är mkt möjligt att jag läst det på galopp forumet då! Skulle inte anmäla ägarbytet om det var så länge sen, tror det är 500kr i "försenings avgift". Har han tävlingslicens så kanske du står som ägare där? Så du har ditt namn någonstans iallafall! Hoppas du trivs med ditt fullblod och rekomenderar alla bekanta att oxå skaffa ett =)


Tack :D Stammen är e.Diaghlyphard u. Delta Downs. Han var tydligen inge bra på banan, hatade startboxarna o sprang inte så snabbt.... Men ha e super som ridhäst - tycker allt e kul och vill jobba jobba! ganska huvud stark dock så det gäller att va lugn och bestämd :)
har ju ett officiellt köpe kontrakt på honom där ju jag står som ägare, så det borde vara tillräckligt eller? det låter som vissa fått igenom ägarbyte till ATG utan kostnad så får gräva lite i det.... tack igen :D
 
Sv: Vart anmäla ny köpare? (fullblod)

AHA!!! Då vet jag varför jag kände igen namnet :idea: red in en åring undan Delta Downs för två år sen.......................
(helbror till din faktiskt :D )
 
Senast ändrad:
Sv: Vart anmäla ny köpare? (fullblod)

toughcookie skrev:
AHA!!! Då vet jag varför jag kände igen namnet :idea: red in en åring undan Delta Downs för två år sen.......................
(helbror till din faktiskt :D )


Vad roligt att någon känner igen honom :love: tack igen!!! :D
 
Sv: Vart anmäla ny köpare? (fullblod)

Jag ska köpa ett fullblod imorgon :)
Där är det förra ägaren som är registrerad till galoppförbundet. När jag köper blir det alltså förrförra om jag inte ändrar.


Men så här står det på galoppsport.se:
Såld utanför galoppsporten
Då hästen är anmäld såld som ridhäst och därefter säljs vidare utanför galoppsporten, kräver inte Galoppförbundet att anmälan om detta görs. Det är dock viktigt att anmäla ston om de senare ska användas till fullblodsavel så att fölet får rätt uppfödare.

Jag skulle gärna anmäla ägarbyte, men jag vill ju inte pröjsa 500 spänn bara för att förrförra ägaren inte brytt sig.
 
Sv: Vart anmäla ny köpare? (fullblod)

Jane_Done skrev:
När jag köpte fixade förra ägaren bytet föredömligt snabbt! Jag fyllde i en blankett med mina uppgifter och förra ägaren fyllde i sina uppgifter som jag förmodar skickades till STC.

/Jane
Detalj; STC bryr sig om trav SG bryr sig om galopp.
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag har köpt lite barnkläder av en tjej på marketplace, det handlar inte om någon jättesumma, men grejerna har inte kommit, tjejen har...
2
Svar
22
· Visningar
2 348
Senast: Renfis
·
Övr. Hund Jag hörde på BBC nyligen att det är problem i brittiska nationalparker pga hundar, med fästing/lopp-medel typ SpotOn, som badar i sjöar...
Svar
15
· Visningar
747
Senast: BornAgain
·
Hästmänniskan Hej! Jag sålde min häst 2017 efter nästan 4 år tsm då jag ramla av rejält och tyvärr blev väldigt rädd. Från att ha tränat tsm och...
Svar
8
· Visningar
801
Senast: Grazing
·
Hemmet Jag har en luftvärmepump som jag har påslagen denna vinter. Den låter illa. Ofta när jag sitter vid datorn som är precis under den, så...
Svar
12
· Visningar
450
Senast: bettysmatte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp