Vårt badrum (uppdatering & bilder)

Voeux

Trådstartare
Jag skrev tidigare en tråd om vårt badrum och vi diskuterade lite kring hur vi kunde fräscha upp det. Sammanfattningsvis så pratade vi om totalrenovering, remaljering, mikrocement eller målning. En del har hänt sedan dess så jag tänkte att ni kunde få en uppdatering och lite bilder!

Vi bestämde oss för att inte göra en totalrenovering. Vi ska enbart bo i lägenheten 2-3 år till, och efter lite diskussion med entreprenadfolk på mitt jobb så verkar det vara en onödig investering rent ekonomiskt. Vi har dessutom andra stora utgifter framöver, samt ett prioriterat sparande så vi skippar det. Då gick vi vidare till alternativen med mikrocement och remaljering, vi fick godkännande av föreningen men vi fick också information om att badrummet per idag är 28 år gammalt. Det är alltså inte så väldans många år kvar på badrummets livslängd, och det känns då dumt att snygga till fasaden så pass mycket när det ändå måste rivas inom en inte allt för lång framtid.

Så då lämnades vi kvar med alternativet att bara låta det vara, eller göra det "good enough" under de åren vi ska bo här. Så vi valde helt enkelt att snygga till det lite! Vi började i helgen och planerar att vara klara inom närmsta månaden, så jag tänkte att ni kunde få en uppdatering här nedan på hur det blir :) Hittills måste jag säga att det ser väldigt lovande ut, och vem vet, förhoppningsvis fortsätter det så och kanske kan inspirera andra till att en liten snabb-renovering kan vara en helt okej lösning om det är en handfull år man har som tidsperspektiv.
 
Jag kan börja med att berätta om kaklet, som vi valt allt måla. Vi pratade med en bekant som målade för 3 år sedan, även på golvet, och det har hållit fint. Vi har dock läst att golvet snabbt slits, plus att vi ska göra en stamspolning i början av 2021 så vi har valt att enbart måla väggarna. Vi började med att skruva bort skåp, ett gammalt handtag som funnits kvar sedan det en gång i tiden stod ett badbar där, samt en hållare till duschmunstycket. Sedan har vi spacklat igen hålen två vändor. Vi har skrubbat kaklet, och rengjort fogarna med T-Röd och en tandborste. Vi tänkte även "rugga" ytan lite med sandpapper, men tyckte inte att nåt hände så vi la ner den idén.

På morgonen innan vi skulle handla färg så läste jag på om kakelfärgen, och blev lite svettig. Hälften av recensenterna skrev att färgen var superbra och att resultatet blev jättefint. Hälften skrev att den var rinnig, och samtidigt tjock, omöjlig att måla med och blev bubblig. Att resultatet har blivit hemskt och att de ångrade sig 😅 Ni som läste min tråd i våras om randiga väggar förstår min skräck för svårarbetad färg. Men så skrev en recensent att färgen är super för dig som har "extremt mycket tid och tålamod". Tydligen måste man måla extremt tunna lager, och den måste torka 24 h mellan varje lager. Vi räknar med 4-5 lager för att få det riktigt bra så det är bara att ta ett djupt andetag och låta det ta sin tid. Nu har vi målat 2 lager och det ser riktigt lovande ut. Färgen känns inte som färg, utan när den torkat så känns den nästan som.. glas. Eller ja, kakel då, typ! Den har även en tätande effekt. Såhär såg badrummet ut innan vi drog igång:

3FB60032-EDF5-4E6D-B6B7-60066C5CE739.jpeg
 
Sedan taket då, som är gipsplattor. Vi visste inte om vi skulle köpa nya gipsplattor som är fräschare, eller om de går att måla. Eftersom dessa är enklare att byta ut om nåt inte skulle bli bra så tänkte vi att vi chansar. Enligt personalen i färgbutiken ska det gå utmärkt att måla gipstak i våtrum. Så vi har tvättat det, sedan målat 1 lager med grundfärg och 2 lager med täckfärg för våtrum. Här blev det STOR skillnad.

Såhär såg det ut när vi började måla med täckfärgen:

350C417F-A5D4-4E20-A706-979C68981674.jpeg
 
Så ja, nu ska jag måla bården måndag, sannolikt tisdag också, och sedan hela badrummet en sista gång på onsdag. Då kommer nog fogarna bli helt vita också, och inte grå som de är nu. Man kan duscha igen 48 h efter sista lagret, men färgen uppnår optimal hårdhet efter 2 veckor så vi kommer att vänta. Jag kan duscha på jobbet och sambon som jobbar hemma kan duscha på gymmet på dagtid när det är lite lugnare där.

När detta är klart kommer vi att köpa en glasvägg till duschen, samt en spegel att sätta upp ovanför handfatet i stället för det stora överskåpet vi hade innan. Även 2 st glashyllor, en till duschen och en ovanför handfatet till tandborstar. Vi ska försöka hitta sådant som går att limma upp, så vi inte behöver borra. Golvet.. ja det får vara rosa tillsvidare. Jag tror det vi gör kommer att räcka för att lyfta det tillräckligt mycket. Vi får köpa en stor badrumsmatta :D

Budget hittills med färg och verktyg: 1500 kr
Glasvägg och inredning: Kanske 3000 kr
 
Jättefint med tanke på hur lite det kostat och hur stor skillnaden blev.
Den där kakelbården är verkligen ruggigt ful. Skönt att bli av med den. :up:
Ska ni måla golvet också?
Ett tips är också att byta handfatet till en kommod med lådor så man slipper se det där tråkiga röret.
Toaletten kan man byta också. Skulle nog göra stor skillnad det också. Är också förhållande vis billigt. Bauhaus har mycket grejer till bra priser.
Ett tips som kan pigga upp duschdraperiet är att sätta en vanlig gardin i någon trevlig färg på utsidan av duschdraperiet. :)
 
Jättefint med tanke på hur lite det kostat och hur stor skillnaden blev.
Den där kakelbården är verkligen ruggigt ful. Skönt att bli av med den. :up:
Ska ni måla golvet också?
Ett tips är också att byta handfatet till en kommod med lådor så man slipper se det där tråkiga röret.
Toaletten kan man byta också. Skulle nog göra stor skillnad det också. Är också förhållande vis billigt. Bauhaus har mycket grejer till bra priser.
Ett tips som kan pigga upp duschdraperiet är att sätta en vanlig gardin i någon trevlig färg på utsidan av duschdraperiet. :)

Visst var den gräslig :yuck: Resten av lägenheten har blivit så himla fin, så det känns som att det "haltade" med det här fula badrummet. Skönt om man åtminstone kan få det lite finare.

Vi har funderat på kommod, jag är dock rädd för att det kan kännas lite trångt. Sambon är dessutom lång så risken är att hans knän skulle ta emot om han sitter på toaletten. Men vi ska mäta lite och se om det går sig, jag skulle tycka att det vore väldigt bra om det gick. Både snyggt och praktiskt!

Vi vet inte riktigt hur vi ska göra med golvet. Först och främst ska vi ju ha stamspolningen i början av 2021 så jag tänker att vi avvaktar tills efter det, så de kan få härja klart där inne och även se om de "upptäcker" nåt under golvet som måste åtgärdas. Färgen ser förvånansvärt bra och hård ut så trots att vi uteslutit att måla golvet tidigare, så funderar vi lite på det nu. Samtidigt känns det trist om det börjar bli slitet och fult alldeles för snabbt. Så, vi får fundera vidare lite! Kakel på kakel är ju annars en OK lösning om föreningen skulle tillåta.
 
Jag är nyfiken på om ni tog ut någon som besiktade badrummet? Minns att du skrev att det var två firmor som sa att det inte gick när det var kaklat och en firma som sa att det gick att göra en våtrumsbesiktning ändå.

Och badrummet ser jättefint ut, kul med en uppföljning!
 
Jag är nyfiken på om ni tog ut någon som besiktade badrummet? Minns att du skrev att det var två firmor som sa att det inte gick när det var kaklat och en firma som sa att det gick att göra en våtrumsbesiktning ändå.

Och badrummet ser jättefint ut, kul med en uppföljning!

Nej vi tog aldrig ut någon. Vi hade behövt det om vi ville göra mikrocement men skippade det nu eftersom det inte var aktuellt längre. Det vi har lyckats se själva dock ser bra ut, eftersom vi skrubbat fogarna med T-Röd så har allt smuts och beläggning försvunnit och den ljusgrå cementen har kommit fram överallt. Ingenstans kan vi se någonting som tyder på mögel eller brister i tätskiktet, så det känns positivt i alla fall! Sedan kan man ju aldrig veta vad som gömmer sig bakom. Det får bli nästa ägares problem :angel: :D
 

Liknande trådar

Hemmet Hej. Håller för fullt på och planerar för renovering av mitt badrum i min bostadsrätt och är i valet och kvalet om jag ska lägga in...
2 3
Svar
43
· Visningar
3 667
Senast: Stekspaden
·
Hemmet Vi tycker inte om kakel och klinker i vårt badrum, men det är inget fel på det egentligen förutom utseendet. När vi flyttade in hade vi...
5 6 7
Svar
137
· Visningar
10 582
Senast: Daff
·
Hemmet Vi ska eventuellt göra om badrummet framöver och jag behöver inspírerande bilder av fina badrum. Vårt badrum är inte stort, ca...
Svar
14
· Visningar
10 829
Senast: Rie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp