Vart blåser minst i Sverige?

Ramona

Trådstartare
Ja, vart blåser det minst i Sverige? Och vart blåser det minst och har mest soltimmar? Alltså, kombinationen, inte bara mest soltimmar.

Jag har försökt googla, men förstår inte diagrammet alls.
 
Haha, det låter som om du är lika less på vädret nu som jag är :D Det enda jag kan säga är att om Sthlm är bäst, då tycker jag väldigt synd om övriga platser i landet, för fy vad vädret är trist här...
 
Ja, vart blåser det minst i Sverige? Och vart blåser det minst och har mest soltimmar? Alltså, kombinationen, inte bara mest soltimmar.

Jag har försökt googla, men förstår inte diagrammet alls.
Personlig upplevelse är sydöstra sverige.
Oskarshamn har ofta värmerekord och gladhammar söder om västervik med. Bodde några mil norr om Oskarshamn och tyckte det var varmt och blåste lite, behagligt väder generellt.
Kontinenten är annars att rekommendera.... det mesta är varmare än sverige 🙄
 
Oh! Den här tråden måste jag följa! Fast jag vill ha så lite snö som möjligt också. ;)

Spontant säger jag inlandet för mindre blåst, gärna mycket skog. Märkte stor skillnad när hyresvärden på förrförra stället avverkade en massa skog, hua vad det plötsligt började blåsa!
 
Personlig upplevelse är sydöstra sverige.
Oskarshamn har ofta värmerekord och gladhammar söder om västervik med. Bodde några mil norr om Oskarshamn och tyckte det var varmt och blåste lite, behagligt väder generellt.
Kontinenten är annars att rekommendera.... det mesta är varmare än sverige 🙄

Fast längs kusten blåser det satan 😅
Både Västervik och Oskarshamn är riktiga blåshål, kommer in över vattnet med full kraft.
 
Här på västkusten, södra Halland är det ett evigt blåsande. Syns tydligt på vissa träd som liksom lutar åt ett håll. De har stått i blåst hela sin uppväxt och har format sig efter det.

Fast det var ju inte det du frågade efter- ursäkta :laugh: 😇
 
Vad jag vet så hade Växjö minst soltimmar i November i hela Sverige förra året :D Har inte bott där själv men bodde inte långt ifrån länge, vad jag vet är det ganska mkt nederbörd där också, snö som regn.

Oskarshamn blåser det ju i precis som i Kalmar, de är ju längs med kusten. Ta det in till Vimmerby hållet dock så slipper ni ju blåsten. Lilla Målilla har värmerekord typ varje sommar. Har däremot ingen aning om hur mkt soltimmar det är där. Någon nämnde Nybro också, det är också blåsfritt och lagom nära "storstaden" :)

Flytta annars till Frankrike typ, älskar vintern här och hade gärna stannat om jag kunnat :D hehe
 
Det blåser "aldrig" storm hos oss, skellefteå. Och i Piteå/Luleå finns det massor av soltimmar, så kanske där någonstans? Men dock är det ju svinkallt och mörkt dygnet runt på vintern :angel:
Luleå är ju dock ökänt för att alltid vara blåsigt. Men ja, vad gäller soltimmar på sommaren är vi ofta högt på topplistan. Kanske för att ev molnighet i närheten blåser bort :D
 
Luleå är ju dock ökänt för att alltid vara blåsigt. Men ja, vad gäller soltimmar på sommaren är vi ofta högt på topplistan. Kanske för att ev molnighet i närheten blåser bort :D

Ja. kusten är ju generellt ett jäkla blåshål (ja jag har bott där och frusit halvt ihjäl pga det eviga blåsandet vintertid). Jag skulle säga nåntans i övre norrlands inland isåfall.
 
Förut blåste det nästan aldrig i Junsele men det har visst ändrat sig de senaste åren :idea:. Men det kanske generellt blåser mer överallt?
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag har googlat lite, men blir inte riktigt klok på vad man skall tänka på, så tänkte buke är ju experter på allt. ;) sambon och jag...
Svar
15
· Visningar
626
Fritid Jag hittade ingen tråd om snorkling men hoppas att det finns massa bukefalister som har det som hobby och kan komma med massa tips om t...
Svar
11
· Visningar
418
Senast: escodobe
·
Anläggning Jag håller på att se över ventilationen i vårt stall som är av den äldre typen byggt med tjocka tegelväggar och innertak av träplank...
Svar
19
· Visningar
623
Senast: Blyger
·
Samhälle Spinoff på tråden om att det kan bli krig i Sverige. Kanske en luddigt ställd fråga, men... Hur lever man, rent praktiskt, i ett land i...
Svar
11
· Visningar
1 063
Senast: Mineur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp