Vart får folk alla idéer ifrån? (jag måste bara skriva av mig)

Lavender

Trådstartare
Jag jobbar i en djuraffär, vilket är både jätteroligt, för jag får ju jobba med min hobby och träffa på människor med samma intresse som jag. Men det är också tråkigt, eftersom man får stöta på människor vars åsikter inte stämmer överens med ens egna. Och när det som i det här fallet gäller hundar som far illa, så är det jäkligt svårt att hålla truten.

Ibland förstår jag inte varför chefen behåller mig, för jag är en ruskigt dålig säljare. Gårdagen såg t ex ut såhär:

"Hej, vad har ni för grejer som gör att hunden inte ska dra?"
"Jag har inga grejer som gör att hunden inte drar. Men jag har hjälpmedel till att TRÄNA hunden att inte dra."
"Ja, men jag har hört att det ska finnas en sådan sele som gör att hunden inte drar."
"Det finns, men den gör inte att hunden inte drar. Den är väldigt effektiv de första gångerna, men tränar du inte hunden, och inte tar tillvara på de tillfällen den inte drar, så kommer den lära sig dra med selen också."
"Ja, men alltså jag tränar. Men min fru kan inte ut och gå med hunden."
"Men då måste frun också träna. Vad har ni för hund?"
"En husky/malamute/vit herdehund. Och han är jättestor. Jag kan knappt hålla honom, och då har jag ändå ett sådant halsband som är förbjudet, ett sånt med piggar in mot halsen."
"Då vet du att du har en väldigt krävande draghund va? Han kommer fortsätta dra så länge han inte får tillräckligt med stimulans."
"Men jag cyklar med honom en timme om dagen!"
"En draghund är gjord för att dra hela dagar i flera veckor. En timme om dagen räcker inte. Dessutom har du vit herdehund på det, som är en hund som behöver tänka för att vara nöjd."
"Men det är inte det som är mitt problem. Mitt problem är att hunden drar."
"Det är ju precis det som är ditt problem."
"Men jag kan ju inte sluta jobba för att cykla med hunden flera timmar om dagen."
"Då kanske inte just den hunden passar er."
Kunden tyckte jag var dum i huvudet, blev fly förbannad, och lämnade butiken.

Nästa kund.

"Hej, har ni munkorgar?"
"Ja, här finns olika modeller beroende på vad du ska använda den till?"
"Jag har en Cane Corso-tik som inte fungerar med andra hundar."
"Okej. Hur gammal är hon?"
"5 år"
"Gör hon utfall på promenaderna då eller?"
"Nä, hon går fint i koppel. Men fungerar inte med andra hundar lös. Så vi tänkte sätta på henne en munkorg och släppa ihop henne med andra hundar. Så hon lär sig."
Här ville jag skrika "AMEN HALLÅ, HUR FAN TÄNKER DU HÄR?", men mitt butiksalias förklarar lugnt och pedagogiskt att det där inte kommer funka, att hon är en vuxen tik med integritet, och är nöjd med sin flock precis som den är. Hon behöver inte hälsa eller leka med var och varannan hund. Förklarade att hans metod kommer göra hunden ännu mer osäker. Men hans hund var minsann inte osäker, hon skulle sättas på plats, så han köpte en munkorg av min kollega ändå.

Nästa kund. Här trodde jag att jag skulle implodera.

"Hej, en konstig fråga, har ni sådana där skydd man kan trä över armen?"
"Sådana man tränar skydd och IPO med?"
"Ja, som skyddar om hunden biter."
"Nä, det har vi inte. Vill du träna hade jag vänt mig till brukshundsklubben."
"Det vill jag inte. Jag kan bara inte ta matskålen från min hund."
"Okej. Varför känner du att du måste kunna ta matskålen från hunden?"
"Jag vet inte... Mina kompisar kan göra det med sina hundar. Och den här hunden har jag tagit över, den har bitit tre personer. Men den är jättesnäll annars."
"Har den alltså bitit när man försöker ta matskålen från den?"
"Ja. Och ben. Men som sagt, den är jättesnäll annars."
Denna kund var så osäker, han visste inte riktigt vad han skulle göra, men hans kompisar hade sagt att han var tvungen att ta matskålen från hunden, annars dominerade hunden honom. Så jag förklarade att hundar inte tänker så. Att hunden har ett stort resursförsvar, och att han helt enkelt inte litar på sin ägare. Att andra ägare antagligen redan har gjort det han tänkte göra, och att det blivit ännu värre. Att det istället vore bättre att antingen strunta i att ta saker från hunden, eller införa byteshandel. Det tyckte kunden lät rätt logiskt, när han tänkte efter. Och dessutom, han behövde ju inte ta saker från hunden egentligen. Vi stod och diskuterade länge, och han tyckte nog att hans kompisars metoder var lite förlegade. De hade förklarat att vargar gör så, men så sa jag att jag var uppväxt med urhundar, och där tänker man inte ens den tanken. Han gick hem utan att köpa någonting, men med ett leende på läpparna, och lovade att komma tillbaka och berätta hur det har gått.

Så jag kanske orkar med att jobba inom branschen ett tag till i alla fall. :angel:
 
Åh herregud, vad jag skrattar. Så där håller jag också på, dag ut och dag in i djuraffär. Det är rätt tråkigt att veta att man är bland de 10 kunnigaste i landet inom ett visst ämne, men att bara var tionde kund har vett att uppskatta det och lyssna. De andra tycker mest det är roligt att köpa färgglada fiskar (alltid färgglada) och när de dör pga katastrofalt felaktig skötsel så beror det på att fisken var dålig/fisken var gammal/jag är en idiot/zooaffärer bara luras.
 
Åh herregud, vad jag skrattar. Så där håller jag också på, dag ut och dag in i djuraffär. Det är rätt tråkigt att veta att man är bland de 10 kunnigaste i landet inom ett visst ämne, men att bara var tionde kund har vett att uppskatta det och lyssna. De andra tycker mest det är roligt att köpa färgglada fiskar (alltid färgglada) och när de dör pga katastrofalt felaktig skötsel så beror det på att fisken var dålig/fisken var gammal/jag är en idiot/zooaffärer bara luras.
Och det är just DET som jag inte fattar! Jag tycker t.ex. fiskar är jättefina, men jag kan ingenting om dem. Därför köper jag heller inga fiskar! Skulle jag någon dag få kraftiga cravings att äga en fisk eller två, ja du skulle jag lära mig allt jag kunde om dem. INNAN jag gick och köpte en.
För mig är det helt självklart att man inte tar sig an djur som man inte vet hur de ska skötas:cool:
 
Åh herregud, vad jag skrattar. Så där håller jag också på, dag ut och dag in i djuraffär. Det är rätt tråkigt att veta att man är bland de 10 kunnigaste i landet inom ett visst ämne, men att bara var tionde kund har vett att uppskatta det och lyssna. De andra tycker mest det är roligt att köpa färgglada fiskar (alltid färgglada) och när de dör pga katastrofalt felaktig skötsel så beror det på att fisken var dålig/fisken var gammal/jag är en idiot/zooaffärer bara luras.
det är då man ska föreslå kunden att köpa en påse såna här istället ;)http://www.br-leksaker.se/~/media/I...-1026425.ashx?bc=Transparent&as=1&h=357&w=489
slipper man mata också :D

är nog få som förstår att fiskar är lika mycket djur som en katt eller hund :(.
(aldrig haft fisk och vill inte ha det heller då jag inte har någon aning om hur de ska tas om hand.)
 
Sleepy, vad hjälper det när folk inte VILL HA info? Det finns en hel del som lyssnar, dem är det inga problem att nå och påverka. Det är de som inte har något intresse av att rannsaka sig själva och sitt tillvägagångssätt.
Jag har trots allt skrivit en bok i ämnet, det tycker jag är att dra ett visst strå till kunskapsstacken.
 
Jag har trots allt skrivit en bok i ämnet, det tycker jag är att dra ett visst strå till kunskapsstacken.
Bra jobbat där.

Nej, när de står där och skäller ut dig för att fisken gick och dog, så är de inte mottagliga för att det var deras fel. Men kanske när de sitter i TV-soffan eller slösurfar och om det är paketerat väl. Det ska vara ur deras synvinkel och enkelt att ta till sig. De har problem - här är lösningen. Har en butik en hemsida, så släng upp tvåminuters youtubeklipp där, "Ska du köpa fiskar? Gör så här." Ta in en vettig kund eller två och filma. "Fiskarna dog, vad gjorde vi för fel?" Och så lite goda råd.

Tänk vilken löneökning du kan förhandla dig till på det. Merförsäljningen, kundtillströmningen... :D
 
@Gabbi Jag tror du dras ner av alla dåliga zoobutiker som faktiskt gladeligen säljer sjuka fiskar/växter. Jag köpte cabombas, frågade uttryckligen om de var besprutade eller kunde vara giftiga och fick ett "nej". La ner dem i akvariet och vips så hade all CR dödsryck. Visst, jag skulle inte lagt ner dem utan att de stått i en vecka, men ändå.

Sen blir man ju lite trött när varje barn får välja vars en fisk i butiken, ena väljer en slöjstjärt, en väljer en zebrafisk och en väljer en.... Då undrar man om föräldrarna har någon som helst koll?
 
Tänk vilken löneökning du kan förhandla dig till på det. Merförsäljningen, kundtillströmningen... :D

Tror jag ligger i toppskiktet vad gäller professionella fiskhåvares löneliga redan ;-) Visst kan man göra videor, men jag är mer det skrivna ordets människa.
 
Försökte att läsa hela första inlägget men hakade upp mig något så otroligt på "det förbjudna halsbandet".. jävla idiot!! :mad:
 
Åh herregud, vad jag skrattar. Så där håller jag också på, dag ut och dag in i djuraffär. Det är rätt tråkigt att veta att man är bland de 10 kunnigaste i landet inom ett visst ämne, men att bara var tionde kund har vett att uppskatta det och lyssna. De andra tycker mest det är roligt att köpa färgglada fiskar (alltid färgglada) och när de dör pga katastrofalt felaktig skötsel så beror det på att fisken var dålig/fisken var gammal/jag är en idiot/zooaffärer bara luras.

Fast saken är ju att som enkel akvarieägare med ett akvarium så har man ju ofta akvariet i första hand för att det är vackert. Och då är det roligt med vackra fiskar - och färg är ju ett sätt som fiskar blir vackra på.

Vad tycker du att kunderna borde bry sig om när de köper fiskar? Inte fråga alls om sorter? Eller inte bry sig om hur fisken ser ut alls, utan något annat? (vad?)

Jag är helt med på att man som kund såklart bör köpa en fisk som är lämplig för det akvarium man har, men det hindrar ju inte att den samtidigt kan vara vacker. Personligen tycker jag att just det är utmaningen - hitta vackra fiskar som passar de förutsättningar man har. Jag kan förstå att man blir less på att folk bryr sig om färger om man själv tycker det är oviktigt, men samtidigt - om det faktiskt är viktigt för kunderna, och man jobbar i butik, är det inte en del av yrket att kunna guida kunden utifrån kundens preferenser?

Eller menar du att folk köper olämpliga fiskar för sitt akvarium, fast man avråder dem, för att de tycker de är fina?

Jag ber nästan alltid om hjälp när jag ska köpa en ny fisksort, oftast i stil med: "Jag skulle vilja ha något blått/rött/whatever, ungefär såhär stort, ska kunna bo i ett sånt här akvarium, och bo tillsammans med de här arterna. Hjälp!" Ibland har det blivit väldigt bra, men lika ofta har jag kommit hem med fiskar, där man undrar "Hur tänkte de här, egentligen?" Som när jag bad om en blå fisk, och kom hem med ett gäng svarta neontetror, som säkert skulle bli blå när de färgade ut. Det blir de inte, kan jag avslöja.:meh:
 
Senast ändrad:
Problemet uppstod den dagen någon bestämde sig för att naturen inte duger. Att all den skönhet som naturen genom årtusenden åstadkommit, som man får ta del av om man slappnar av ett ögonblick, tar det lugnt och betraktar något utan krav på omedelbar tillfredsställelse, den duger inte. Endast skrikiga, stenhårt framavlade eller ibland rent av infärgade och tatuerade färger, duger. Man tar inte längre hänsyn till beteende, till historia, till var fisken kommer ifrån, ingenting, skrikig, knallig färg som inte avslöjar något om hur fisken en gång såg ut eller fungerade, det är vad som gäller. Tro attan att det sticker i ögonen på mig när vi har ettusen arter av fiskar och när en del som påstår sig vara så intresserade av fisk kommer in och deklarerar att inget annat än slöjstjärt duger, allt annat är blekt och tråkigt. Ursäkta mig, men då är det den personen som har ett blekt intresse av akvaristik, och är man inte intresserad av den levande varelsen man köper utöver vilken färg den har, då finns det färgprover på Beckers man kan hänga framför en fläkt om man vill att dom ska röra sig.

Jag ska nu ge några exempel på bleka tråkiga fiskar som generellt inte duger;
Djay-1.jpg

: Vaddå, får den färg sen eller?

Phenacogrammus_interruptus_(aka).jpg

barbus_nigrofasciatus.jpeg


Det här är fiskar som kommer bjuda på både naturligt beteende och naturliga färger om man bara respekterar dem en smula och inser att det är vi som ödmjukt ska förtjäna ynnesten att ha husdjur, inte dom som ska modifieras tills de har blivit så skrikiga att de lyckas tränga igenom vår redan stressade och proppfulla vardag.

Som svar på din fråga, folk skulle gladeligen köpa olämpliga fiskar alla dagar i veckan om de fick, men de får inte hos oss. Om det är en fisk vi vet/misstänker/inser inte kommer fungera, då blir det ingen fisk, och det är såklart inte alltid populärt.

De fiskar du själv har, eller har haft, så vitt jag vet är ju alla naturliga fiskar med naturliga färger, så jag tror att du inte riktigt kan identifiera dig med de i mina exempel ovan.
Ang den svarta neontetran kan jag tycka att man anade lite redan på namnet vilken färg den mestadels tänkte ha och bibehålla. Det är ju en fisk som ofta simmar i stort sett fullt utfärgad i butik.
Hyphessobrycon_herbertaxelrodi_crna_neonka.jpg


Kerritetran däremot är ett bättre exempel på en fisk som verkar färga endast med en svart rand men som sedan blir blå.
BlueEmperorTetra3.jpg
 
Åh herregud, vad jag skrattar. Så där håller jag också på, dag ut och dag in i djuraffär. Det är rätt tråkigt att veta att man är bland de 10 kunnigaste i landet inom ett visst ämne, men att bara var tionde kund har vett att uppskatta det och lyssna. De andra tycker mest det är roligt att köpa färgglada fiskar (alltid färgglada) och när de dör pga katastrofalt felaktig skötsel så beror det på att fisken var dålig/fisken var gammal/jag är en idiot/zooaffärer bara luras.

Det är likadant med blommor. Det är fel på blomman när den dör....
 
Helt ot men vad är det här för fisk. Vilken storlek? Vilket beteende, vilken typ av vatten?
Jaf underar på att sätta upp mitt akvarium igen när ett rum är färdigrenoverat och hade bestämt ig för samm akombinationjag hade förra gången. Då var det Ancistrus, Drottnignrasboror och Metallpansarmal. Jag gissar att det blir samma men det kan var kul att ha något mer alternativ.
 
Det där är en Pethia nigrofasciata, en asiatisk barb som blir medelstor. Tålig, härdig, romspridare, äter det mesta, inte en extrem fenbitare som tigerbarben tex men stora mängder av dessa barber kan stressa tex pansarmalar.
I blandningen du nämner hade jag kanske hellre lagt till såna här:
Puntius-erythromycter-male1.jpg


Puntius erythromycter. Det är en dålig bild, men bästa jag kunde hitta. Den blir kolsvart med röd pussmun.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 602
Senast: YlvaG
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 595
Övr. Hund Jag har sälj annons ute på min hund sedan den 17 januari. Jag har fått tre svar. En som bor i samma stad som jag och som kör lastbil...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 776
Senast: ako
·
Övr. Hund Hejsan! Jag och min kille är otroligt sugna på en hund. Han vill ha nu-nu-nu medan det är jag som bromsar eftersom jag såklart vill att...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 692
Senast: hollypolly
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2023 -den andra
  • Hundrädda
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp