Vart får hanhundar kissa?

Mli

Trådstartare
Jag får hem vår nya hanhund på torsdag om allt går bra på besiktningen. Jag har bara haft tikar innan och aldrig promenerat med dem i en stad eller liknande (bodde på landet och det fanns ingen anledning till att ta med hunden till stan då). Nu däremot bor vi ännu mer på landet men är en del och promenerar inne i stan/lokala orten.
Vad får era hundar kissa på? Var går gränsen? Hemma här på landet så blir det säkerligen på träd, buskar och staketstolpar (antar jag) men inne i stan? Hur är det med lyktstolpar? Husknutar? Parkbänkar? Vad säger lagen?
Och hur är det med grannens staket osv? Hade ni låtit er hund kissa på det? (bor tre hanhundar som granne).

Har uppriktigt aldrig funderat över detta.
 
Sv: Vart får hanhundar kissa?

Givetvis låter man inte hunden kissa på någon annans ägodelar som ett staket eller husknutar.
Inte på parkbänkar heller, det är ju ganska snuskigt:crazy:
På lyktstolpar kvittar det väl och på träd eller buskar i parker.

Jag tror inte att det finns reglerat i någon lag utan det är sunt förnuft som gäller men och att det skulle vara ok att låta hunden kissa på någon annans tomt hoppas jag att de flesta inser att det inte är ok.
Det är ju enskild mark och där har man inget att göra, det gäller även i hyreshus bostadsområden.
 
Sv: Vart får hanhundar kissa?

Vi har som regel "inga människobyggda saker". (Eller jo, om han kissar in i ett buskage kissar han några droppar på trottoaren, men inte lyktstolpar, staket, husknutar osv).

Och naturligtvis inte på annans gräsmatta/tomt. Inte på deras buskar ut mot gatan heller. Bättre att vara lite för restriktiv och visa hänsyn/respektera andra, än vara en av de där som folk muttrar om inne vid frukostbordet. Tycker jag.
 
Sv: Vart får hanhundar kissa?

På lyktstolpar kvittar det väl och på träd eller buskar i parker.
Nej, det kvittar inte. Lyktstolpar, liksom det mesta annat, tar skada av att utsättas för urin. Fråga gatukontor hur ofta dom måste byta ut lyktstolpar p g av hundurin.

TS!
Lär hunden att kissa på bestämd plats och ställen du hänvisar. Det går bra att lära dom det. Träna in kommando, t ex "kissa", så lär den sig att göra det där och då, i st f att skvätta lite varstans.
Trevligare för alla. :)

LIA
 
Sv: Vart får hanhundar kissa?

TS!
Lär hunden att kissa på bestämd plats och ställen du hänvisar. Det går bra att lära dom det. Träna in kommando, t ex "kissa", så lär den sig att göra det där och då, i st f att skvätta lite varstans.
Trevligare för alla. :)

LIA

Kan bara hålla med, så gör jag med våra två hannar, tikarna får kissa när de är kissnödiga men hannarna kissar bara på kommando. Jag avskyr hanhundar som går och kissar på allt och överallt:crazy:
 
Sv: Vart får hanhundar kissa?

Nej lyktstolpar kvittar inte!
Blev lagom glad när jag som nyinflyttad i en BRF fick vara med om att betala utbytande av alla lyktstolpar pga korrosion som orsakats av hundkiss.
Arbetsmiljön för de som servar elskåp skall man oxå tänka på.
 
Sv: Vart får hanhundar kissa?

Kan bara hålla med, så gör jag med våra två hannar, tikarna får kissa när de är kissnödiga men hannarna kissar bara på kommando. Jag avskyr hanhundar som går och kissar på allt och överallt:crazy:
Håller med, men inkluderar tikar, de jag haft revirpissade gärna.
Förslagsvis lär man in kommandot "kiss o bajs" samt att transportsträcka är just det, inget annat.

mvh
 
Sv: Vart får hanhundar kissa?

Nej, det kvittar inte. Lyktstolpar, liksom det mesta annat, tar skada av att utsättas för urin. Fråga gatukontor hur ofta dom måste byta ut lyktstolpar p g av hundurin.

TS!
Lär hunden att kissa på bestämd plats och ställen du hänvisar. Det går bra att lära dom det. Träna in kommando, t ex "kissa", så lär den sig att göra det där och då, i st f att skvätta lite varstans.
Trevligare för alla. :)

LIA

Håller också med. Min hund får absolut inte skvätta överallt. Såg en hund häromdagen i Malmö som pinkade på ett skylfönster och ägaren säger inget :crazy: Min kompis i stan är arg när alla kvarterets hundar pinkar just vid hans lyktstolpe och stenmur.
 
Sv: Vart får hanhundar kissa?

Nej, det kvittar inte. Lyktstolpar, liksom det mesta annat, tar skada av att utsättas för urin. Fråga gatukontor hur ofta dom måste byta ut lyktstolpar p g av hundurin.

Ok, jag ber om ursäkt.
Menar mest att jag hellre ser en hund kissa på en lyktstolpe än på ett staket/husknut/parkbänk eller t.om i trappor:crazy: eller som en person gjorde som bodde i samma hus som jag en gång i tiden som bar ut sin "valp" (den hunden var valp väldigt länge:grin:) och satte den på den lilla gräsmattan framför huset där barnen lekte eller i blomrabatten.

Jag går bara i stan för tränings skull så jag lovar att min hund inte kissar sönder några lyktstolpar, han har inte tid till det eftersom det då är träning det handlar om. Inte rastning.

Till ts
Tipset du fick att lära in kommandot kissa är superbra att lära dem!
 
Sv: Vart får hanhundar kissa?

Mina är ju vana att kissa 'där och när andan faller på' iom att jag bor på landet. Soptunnan och postlådorna skulle jag inte acceptera, men de har aldrig försökt. Men de är som sagt vana att få lyfta på benet där och när de har lust. Vilket gör att de i stan lever i samma tro.

Jag löser det helt enkelt genom att om det är villaområde eller liknande, gå på lite avstånd från häckar/staket/etc. De vet att de inte får dra i kopplet, så de försöker inte streta för att nå buske etc. Blir de såpass kissnödiga att de inte 'kan hålla sig' så kissar de alltså 'ut i luften' eller ner på trottoaren/gatan.

Sen när det är mer kissvänligt ställe, så länge jag bara ut kopplet och de behöver inte gå vid min sida, utan får gå i kopplets längd, och då pinka på vad de nu vill (jag ser till det bara finns tillåtna saker). Dyker en lyktstolpe upp får de gå vid sidan igen.

När man går fot kissar man inte alls, nånstans, oavsett.

(Just nu är det riktigt bekvämt dock, den ena är ju kastrat, han lyfter på benet borta, men hemma står han på alla fyra. Så han har inga problem göra en 'luftkiss' på gatan om han måste, och den lilla varvar lyfta ben med att stå. Men även de som är vuxna och alltid kissar med benet lyft, efter lite 'gny' lär de sig att man faktiskt KAN kissa utan att kissa MOT något)
 
Sv: Vart får hanhundar kissa?

*KL*

Är det bara min hane som aldrig prickar det han kissar mot? :D Här kissas det på (eller snarare vid) träd och buskar, men här i centrala stan kan man ibland få gå en bra bit för att komma till det. Är det då akut så kissas det vid något annat, (inte vad som helst då) men allt hamnar på marken då. Så det blir ju samma som när tikarna sätter sig.

Fascineras också över hur lite vissa tycks bry sig. Det ligger en hundaffär här borta som alltid får stå och tvätta sin trappa för att folk låter hanarna lyfta på benet där, trots att det står en stor skylt att man ska vakta sin hund så att det inte händer! Har en börjat så kommer nästa och nästa. Och vissa ägare står i andra ändan av ett flexikoppel och låtsas som att dom inte ser något. :crazy:
 
Sv: Vart får hanhundar kissa?

Mina är ju vana att kissa 'där och när andan faller på' iom att jag bor på landet. Soptunnan och postlådorna skulle jag inte acceptera, men de har aldrig försökt. Men de är som sagt vana att få lyfta på benet där och när de har lust. Vilket gör att de i stan lever i samma tro.
Jag föredrar att lära mina att man "kissar och bajsar" på speciella ställen och/eller på kommando. Nu menar jag inte att dom alltid måste vänta på ett kommando, men i o m att jag lärt dom kommandona, så är det också lätt att visa dom var deras toa är även på nya platser. Därav följer att dom inte kissar i tid och otid utan när behovet finns där. Hemma går dom alltid ner på vallen där deras "toa" finns.
När jag bodde i staden så fanns en hundtoa i grannskapet, varför allt blev automatiskt s a s. Man (hundarna) gick till toan för att göra sina behov och därefter kunde man knalla vidare och undersöka omgivningarna.

Som sägs här, så låter hundägare sina hundar stå och kissa på väggar, stolpar etc utan att dom reagerar. Varför är det så? Okunskap??

LIA
 
Sv: Vart får hanhundar kissa?

Som sägs här, så låter hundägare sina hundar stå och kissa på väggar, stolpar etc utan att dom reagerar. Varför är det så? Okunskap??

LIA

Troligen, eller en tro att 'man inte kan styra sånt'?

Min första hane fick pinka nästan 'överallt' faktiskt, dvs han fick pinka på lyktstolpar, buskar ut mot gatan etc. Inte på folks staket, portar och så, men ändå på en hel massa platser jag IDAG inte skulle låta hund kissa på. Helt enkelt för jag som mest haft tikar, inte tänkte på (dvs okunskap) att det faktiskt inte bara är MIN hane som pinkar på den där lyktstolpen/busken/soptunnan. Utan trettiofjorton hundar till. Och att om MIN hane pinkar där nån gång så visst det regnar bort osv. Men inte när trettiofjorton andra hanar gör det dagligen.. Men det såg jag inte då/så tänkte jag inte då, utan jag tänkte bara så långt näsan räckte.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Eftersom jag är både en klant och ganska godtrogen blev jag pålurad en omplaceringshund som har orsakat mig mycket bekymmer. Det är...
Svar
16
· Visningar
1 608
Senast: YlvaG
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 865
Senast: Snurrfian
·
Övr. Hund När jag är inne på kontoret är mina tre hundar i en hundgård - en utomhusyta (delar av den under tak och delar helt öppet) som är...
Svar
3
· Visningar
967
Senast: __sofia__
·
Övr. Katt Jag funderar på att ta ut min 11 åriga katt i sele. Han är innekatt sedan hela hans liv förrutom tre sommar då jag bodde i stuga på...
Svar
14
· Visningar
1 281
Senast: Caoimhe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp