Vart får man tag på kattungar?

Fibusen

Trådstartare
Vi ska köpa katt, dels för att vi behöver katt då vi har en del möss i det här gamla huset, och dels för att jag saknar att ha ett djur hemma efter jag fick lov att låta min gamla vovve somna in för några veckor sen, men arbetstider och liknande gör det svårt med hund just nu så valet föll på katt.

Helst vill jag ha typ en ”bondkatt” som gör sitt jobb både som jägare och knävärmare, en dyr raskatt känns inte aktuellt. Dock så verkar det omöjligt att hitta? På blocket är det ragdoll och liknande, jättefina, men känns inte som en lämplig ras för oss. Är det fel säsong bara helt enkelt, eller får man längre inte tag på en helt vanlig ”bonnkatt” om man inte har kontakter själv?

Vi hade bara en katt åt gången när vi var små, men man kanske bör ha två?

Jag vill ha kattunge då jag själv har barn och vill att katten vänjer sig från början.

Nu när våren kommer har katthemmmen ofta fullt med kattungar :( - de brukar inte finnas ute med bild på sociala medier etc utan man brukar behöva kontakta katthemmen. Ofta vill de inte att man tar en ensam kattunge utan att de är två (senast det fanns katter i mitt liv var det två ur samma kull, men sannolikt med olika pappor. De hade stort utbyte av varandra även om de var mycket sociala och gossiga med oss människor).

Även om man kan hitta "grattis" kattungar på lokala annonssidor brukar det vara en "bra affär" att adoptera eftersom de levereras vaccinerade, veterinärundersökta och ofta ingår även sterilisering.

Nu när våren kommer har katthemmmen ofta fullt med kattungar :( - de brukar inte finnas ute med bild på sociala medier etc utan man brukar behöva kontakta katthemmen. Ofta vill de inte att man tar en ensam kattunge utan att de är två (senast det fanns katter i mitt liv var det två ur samma kull, men sannolikt med olika pappor. De hade stort utbyte av varandra även om de var mycket sociala och gossiga med oss människor).

Även om man kan hitta "grattis" kattungar på lokala annonssidor brukar det vara en "bra affär" att adoptera eftersom de levereras vaccinerade, veterinärundersökta och ofta ingår även sterilisering.

Tack, som jag misstänkte så är det kanske inte rätt tid just nu för kattungar, då avvaktar jag och kollar katthem framöver.

Ja jag tänker mig också två katter som sagt, det känns mer rätt.

Vi ska köpa katt, dels för att vi behöver katt då vi har en del möss i det här gamla huset, och dels för att jag saknar att ha ett djur hemma efter jag fick lov att låta min gamla vovve somna in för några veckor sen, men arbetstider och liknande gör det svårt med hund just nu så valet föll på katt.

Helst vill jag ha typ en ”bondkatt” som gör sitt jobb både som jägare och knävärmare, en dyr raskatt känns inte aktuellt. Dock så verkar det omöjligt att hitta? På blocket är det ragdoll och liknande, jättefina, men känns inte som en lämplig ras för oss. Är det fel säsong bara helt enkelt, eller får man längre inte tag på en helt vanlig ”bonnkatt” om man inte har kontakter själv?

Vi hade bara en katt åt gången när vi var små, men man kanske bör ha två?

Jag vill ha kattunge då jag själv har barn och vill att katten vänjer sig från början.
Det kommer annonser med huskattungar på blocket då och då men de går fort åt. De som annonseras nu föddes runt årsskiftet, blev alltså till i oktober- november. Det är inte då som honkatter löper mest, en del gör till och med uppehåll den mörka årstiden. För övrigt så var noga med vem du köper av. Ungarna bör vara vaccinerade och chipmärkta. Helst uppväxta i barnfamilj eftersom du har barn. Om de inte är det så är det extra viktigt att de är medfött orädda och tåliga. Har du lagt in en bevakning på Blocket? Då får du en mail då det kommer en ny annons. /Lycka till.

Liknande trådar

• Katt som bråkar med den andra katten
  • Kattunge nästa sommar?
  • Vilken kattras passar oss?
  • Vilken kattras skulle kunna passa oss?

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

• Intuitivt ätande
  • Roliga saker som barn säger

Hund

Katt, Andra Djur

• Vad för kattras passar mig och sambon?
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

• Annonsera Mera VIII
  • Dressyrsnackis 20
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka