Vart går en rimlig gräns?

R

Raderad medlem 94602

Vi kommer behöva ta ett snack med hundägande granne.
Våra hus ligger nära. Ca 30-40 m från varandra med en smal grusväg på ca 4 m mellan oss.

Granne låter merparten av rastningen ske i sin trädgård. När detta sker är det under i stort sett konstant skällande (hundarna jagar varandra) Vistas vi ute i trädgården blir vi ihärdigt utskällda. Likaså så fort våra hundar vistas på vår tomt. Går vi förbi staketet på grusvägen när hundarna är ute springer de med på insidan, skäller och gör utfall.

Våra hundar bryr sig inte när de är på tomten men när vi försöker gå förbi för att komma till skogen märker man att våra blir riktigt irriterande över att bli gapade på.

Det har gått så långt att jag kommit på mig själv att undviker eller avstår att vistas i trädgården eller släppa ut hundarna när grannhundarna är ute för att slippa skällandet. Jag blir stressad av detta konstanta skällandet.
Min man jobbar natt och sover dagtid. Han sover hårt men väcks ändå av skallen ibland när hundarna rastas.
Hundarna släpps ut så sent som ett på natten inland. Skällandes.
Sen i söndags har de varit ute sista gången mellan 22:30- 00:00 alla kvällar. Även sonen har blivit väckt liksom jag. I måndag kunde sonen inte somna om efter att ha blivit väckt vid 23-tiden och var vaken till nära två på natten vilket givetvis gjorde kommande skoldag riktigt kämpig.

Jag har vid olika tillfällen berättat för granne innan att hundarna hörs tydligt in till oss, att maken blir väckt och att våra hundar blir provocerande av att bli skällda på även om de inte skäller tillbaka. Men det har inte blivit någon skillnad.
Även hos granne finns personer som nattjobbar så det är ömsesidigt i båda hushållen med sömn på dagen.

Nu har vi kommit fram till att vi behöver ta ett tydligt samtal för grannfridens skull.
Vad tycker ni är rimligt? Var och när kan man dra gränser utan att vara en överkänslig gnällspik?
 
Att inte ha skällande hundar lösa ute efter 22 är ju väldigt rimligt till att börja med!

Det hjälper mig. Men inte barnen eller maken.
Begär man för mycket om man ber dem att inte låta dem skälla efter 20:00 den veckan vi har sonen här? (han lägger sig då)
 
Det hjälper mig. Men inte barnen eller maken.
Begär man för mycket om man ber dem att inte låta dem skälla efter 20:00 den veckan vi har sonen här? (han lägger sig då)

Alltså, jag kan svära högt åt grannen som klipper gräsmattor på absurda tider, men före 22 tror jag det är svårt att komma med nått annat än önskemål. Tror att skällande hundar ska vara ganska extrema för att kommunen ska ta tag i det tex?
 
Alltså, jag kan svära högt åt grannen som klipper gräsmattor på absurda tider, men före 22 tror jag det är svårt att komma med nått annat än önskemål. Tror att skällande hundar ska vara ganska extrema för att kommunen ska ta tag i det tex?

Det var rimliga önskemål jag var ute efter :)
Vi är inte ute efter att kriga med grannarna och kommer inte dra in kommunen eller så. De är trevliga. Utan jag ville mest ha ett ledsnöre på vad som kan anses rimligt för allas trevnad. Eller orimligt.
 
Jag tycker nog inte att det är rimligt att be grannarna vara tysta på sin villatomt from kl 20...

Nu är iof de aldrig på tomten. Bara hundarna ;)
Men jag förstår vad du menar.

Vi kanske ska börja köra lite skyddsbevakningar med våra hundar på kvällarna. Det borde överrösta :cautious:
 
Man kan egentligen använda miljöbalken för att klaga på störande odjur, det är dock oklart om kommunen orkar ta tag i det. Enklast är nog att helt enkelt be snällt. :)

Precis. Det är det vi ska göra. Och ville liksom bara veta vad som kunde kännas vettigt.

Själv skulle jag aldrig acceptera att våra hundar skällde ut grannar eller deras hundar i tid och otid. Våra får gärna göra ett par voff när någon kliver in i trädgården men inte ta på sig att vakta hela trakten.
 
Fråga vänligt kan man väl alltid göra. Det rör sig bara om varannan vecka under en begränsad framtid. Snart kommer din son inte att lägga sig runt 20 längre.

Precis. Och det handlar ju bara om skoldagar. Inte helger, lov, sommartid osv.
 
Alltså, jag kan svära högt åt grannen som klipper gräsmattor på absurda tider, men före 22 tror jag det är svårt att komma med nått annat än önskemål. Tror att skällande hundar ska vara ganska extrema för att kommunen ska ta tag i det tex?

Det är nog Länsstyrelsen numer?

KL
När jag anmälde min granne som hade hund skällande nära heltid dagtid så klarade jag mig på att hunden sattes i hundgård 05.30 och kommunen ( ja då var det kommun;)) hade 06.00 som tidsmarkering.
De fick inte ha hunden ute så tidigt på morgonen och eftersom de åkte till jobbet tidigare så satt hunden inne ensam tills de kom hem. Då åkte den ut i hundgården.:crazy:

Jag fick inte hjälp första gången men andra gången jag ringde så stod jag i min trädgård när hunden skällde och inspektören bad mig flytta på mig för han hörde inte vad jag sa.
Då fick jag hjälp.
Men skäller de dagtid när de är i sin trädgård så är det nog svårt.
 
Se där, då vet jag men då borde du veta vad @Voff ska göra?
Jag frågar dock inte efter vad jag ska göra eller har rätt till. Min fråga var mer allmän undran över vad andra tycker är rimligt för att behålla en god grannsämja.
 
Jag hade förklarat för grannen hur mycket det stör och sen låtit grannen ha förslag på hur det ska lösas. Ger hen inga förslag hade jag sagt att inga hundar i trädgården mellan 22-06. Att det ska vara tyst dagtid tror jag blir väldigt svårt. Själv sov jag med öronproppar när jag jobbade natt.
 
Jag hade frågat lite försiktigt om inte grannen kan gå runda (förslagsvis bortåt) på kvällarna så att inte sonen väcks. Jag hade nog också påpekat att det är rätt irriterande att behöva lyssna på skällande hundar i den utsträckningen som deras hundar skäller och bett dem om de kan göra nåt för att minska på omfattningen.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 547
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej allihopa. Jag behöver be om hjälp. Har suttit och tänkt och försökt förstå men kommer inte fram till något. Kan vara att jag är...
2
Svar
24
· Visningar
2 712
Senast: Migo
·
Hundavel & Ras Dags för ännu en rastråd. Om två-tre år planerar jag att skaffa en till hund, då min äldsta hund då börjar bli lite äldre (jag har två...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
12 920
Senast: linnsan
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 118
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp