Vart går en rimlig gräns?

Jag läste hela. Intressant att du tror att jag inte läste pga min åsikt om ditt inlägg :grin:.

Jag tycker sånt beteende är öken för grannsämjan. Då biter jag hellre ihop för jag tror att det bara skapar fler och värre problem med att "kalla in det grövre artelleriet".
Öken? att först tala med vederbörande och sedan om vederbörande vill köra över dig så ser man till att det inte går
 
Hos oss var det typ tvärtom - grannen jobbade natt och MÅSTE få sova till kl 14 i alla fall. Ostörd. Så hen släppte ut hundarna på baksidan av huset där de sen stod och skällde oavbrutet i timmar. När vi till slut fick nog och klagade, var det vi som behövde förstå att hen faktiskt måste få sova och därför hade hundarna ute i trädgården.... Eeehh.....

Åh jösses...
Jag behöver också sova efter mina nattpass - därför är vår hund på dagis de dagarna. Enkelt löst och bra för alla inblandade! Stackars er, det måste varit hur jobbigt som helst?!
 
Öken? att först tala med vederbörande och sedan om vederbörande vill köra över dig så ser man till att det inte går

Appropå läsförståelse.
Samtal har skett och kommer ske. Detta är ju redan klargjort.
Jag skrev nyss att jag hellre släpper problemet= blir överkörd som du uttrycker det, än att kalla in det tyngre artelleriet som också är ett uttryck från dig.
En del väljer att vända andra kinden till. Vara den större personen osv.
 
Alltså det brukar vara ganska dödfött att göra nåt i såna situationer. Visst, ni kan prata, anmäla o.s.v. men idioter brukar förbli idioter. Det enda man faktiskt kan göra är att bo i hus med såoss stor att eventuella grannar inte kan vara så nära att det stör. Äger man mycket mark runtom kan ingen bygga nära.

Nu sa du att ni inte kan flytta och då är det en pissig situation. Man kan bara hoppas att grannarna flyttar eller gör sig av med hundarna.
 
Appropå läsförståelse.
Samtal har skett och kommer ske. Detta är ju redan klargjort.
Jag skrev nyss att jag hellre släpper problemet= blir överkörd som du uttrycker det, än att kalla in det tyngre artelleriet som också är ett uttryck från dig.
En del väljer att vända andra kinden till. Vara den större personen osv.
Problemet därvidlag är att en sedvanerätt kan uppkomma som drabbar inte bara dig utan även påföljande ägare till din fastighet. Därför bör man vara noggrann med vad som gäller, just för att undvika framtida konflikter. Lovar jag grannen att parkera, så skriv ett avtal där det klart o tydligt står skrivet att löftet bara gäller från dig till just denne granne och ej vid ägarbyte. Största orsaken till bråk är just oklara muntliga löften.
 
Problemet därvidlag är att en sedvanerätt kan uppkomma som drabbar inte bara dig utan även påföljande ägare till din fastighet. Därför bör man vara noggrann med vad som gäller, just för att undvika framtida konflikter. Lovar jag grannen att parkera, så skriv ett avtal där det klart o tydligt står skrivet att löftet bara gäller från dig till just denne granne och ej vid ägarbyte. Största orsaken till bråk är just oklara muntliga löften.

Helt ointresant för mig då det inte var det tråden handlade om.
 
Alltså det brukar vara ganska dödfött att göra nåt i såna situationer. Visst, ni kan prata, anmäla o.s.v. men idioter brukar förbli idioter.

Min erfarenhet är att det går utmärkt - får man bara hjälp och uppbackning som jag fick i mina fall (hund) av kommun och andra gången polis så håller sig även idioter på mattan.

Jag gick över/ pratade vänligt, båda fick flera chanser gällande sina hundar. Att en av familjen som bor precis intill o lade hundgården precis vid gränsen inte hejjar längre och aldrig kommer att göra, det är det värt varje dag att slippa hund nära heltid skällande invid tomt/hus. Hellre surgrannar än att bli galen o irriterad/ inte kunna gå ut i egna trädgården och alltid ha hundskall i luften.
 
Problemet därvidlag är att en sedvanerätt kan uppkomma som drabbar inte bara dig utan även påföljande ägare till din fastighet. Därför bör man vara noggrann med vad som gäller, just för att undvika framtida konflikter.

Du har helt rätt och det du skriver är ytterst viktigt. Vi köpte föräldragården där åldriga föräldrar blivit helt överkörda av 4 grannar, de bara tog mark och byggde ut sina egna fastigheters gränser fast de inte ägde marken. Det var parkeringar, växthus, bin, skrot, soptipp,upplag av spån, ridning, grantjuvar,ja tom rundvandring ala gruppbesök i våra marker( Länsstyrelsen hjälpte till där att stoppa det blev söndertrampat) m.m m.m, det fanns ingen ände.
Det blev vår uppgift, att precis som du säger, göra iordning allt , sopa banan för kommande generation. Förbjuda eller skriva kontrakt med tillhörande hyra.
Visst många sura miner, någon flyttade , men alla har skött sig utmärkt efter vi satte ner foten. Nästan iaf. Ridning på åker / vall brukar behöva påminnas.
 
Du har helt rätt och det du skriver är ytterst viktigt. Vi köpte föräldragården där åldriga föräldrar blivit helt överkörda av 4 grannar, de bara tog mark och byggde ut sina egna fastigheters gränser fast de inte ägde marken. Det var parkeringar, växthus, bin, skrot, soptipp,upplag av spån, ridning, grantjuvar,ja tom rundvandring ala gruppbesök i våra marker( Länsstyrelsen hjälpte till där att stoppa det blev söndertrampat) m.m m.m, det fanns ingen ände.
Det blev vår uppgift, att precis som du säger, göra iordning allt , sopa banan för kommande generation. Förbjuda eller skriva kontrakt med tillhörande hyra.
Visst många sura miner, någon flyttade , men alla har skött sig utmärkt efter vi satte ner foten. Nästan iaf. Ridning på åker / vall brukar behöva påminnas.
Som sagt, man äger egentligen inte marken, man förvaltar. Och muntliga överenskommelser är lätta att fixa men borgar i längden för bekymmer. Ex: Kalle har ett löfte att ha båten vid en viss brygga. Löftet gav Olle i grannfastigheten. Nu dör Olle och Kalle säljer med löftet att ha båten vid bryggan. Den nye ägaren vill lägga i båten och där ligger Olles dotters båt istället....tablå
 
Som sagt, man äger egentligen inte marken, man förvaltar. Och muntliga överenskommelser är lätta att fixa men borgar i längden för bekymmer. Ex: Kalle har ett löfte att ha båten vid en viss brygga. Löftet gav Olle i grannfastigheten. Nu dör Olle och Kalle säljer med löftet att ha båten vid bryggan. Den nye ägaren vill lägga i båten och där ligger Olles dotters båt istället....tablå

Nu har vi ingen gård med mark. Det är en trädgårdstomt. Det finns inga muntliga löften.
Skulle de "ta över" och ställer till med bråk så är det adjö för dem med vatten till pool och trädgård och vatten när brunnen sinar.

Nu är våra grannar trevliga och jag uppfattar dem som resonabla så övrigt granntjafs får ni gärna starta en annan tråd om.
 
Nu är våra grannar trevliga och jag uppfattar dem som resonabla så övrigt granntjafs får ni gärna starta en annan tråd om.

Ja det vore ju bra om det hjälper med ett samtal och allt löser sig, men jag har svårt att se hur du kan uppfattad dem som resonabla när du redan pratat med dem flera ggr och inget händer.
 
Ja det vore ju bra om det hjälper med ett samtal och allt löser sig, men jag har svårt att se hur du kan uppfattad dem som resonabla när du redan pratat med dem flera ggr och inget händer.

De har varit fullt resonabla i allt annat som rört vårt grannskap. Som att ex sköta sina plikter gällande servitutet de har för att nyttja vägen hit. Det gjorde aldrig den förra ägaren.
Gällande hundarna tror jag inte det handlar om vrånghet utan om oförståelse.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 512
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej allihopa. Jag behöver be om hjälp. Har suttit och tänkt och försökt förstå men kommer inte fram till något. Kan vara att jag är...
2
Svar
24
· Visningar
2 711
Senast: Migo
·
Hundavel & Ras Dags för ännu en rastråd. Om två-tre år planerar jag att skaffa en till hund, då min äldsta hund då börjar bli lite äldre (jag har två...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
12 916
Senast: linnsan
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 098
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp