Vart går en rimlig gräns?

Jag uppfattade det som en ca 4 m bred grusväg delade av era fastigheter?, hur kan de då lägga ev. hönsgård intill er tomt?
Tror ändå inte du kan göra något åt kommande hönor och ev tupp under förutsättning ni inte bor i detaljplanelagt område.

Vad gäller det andra så skulle jag be om att hundarna inte släpps ut fritt o ensamma efter 22.00, för att slippa skällande då, i övrigt får man nog gilla läget och stå ut, annars om man inte gör det vilket du inte verkar göra heller så får man göra som @Lena Furberg föreslog. Det är ändå inget värt med grannsämja om all generositet bara går åt ett håll, vilket det verkar göra här från er sida.

Jag förstår verkligen irritationen över ihärdiga nära skällande hundar men att irritera sig på några ev hönors ljud, då får du nog tänka över din irritation över ljud och försöka göra dig mindre känslig.

Bådas tomtgräns går i mitten av vägen. Det är en fd väg som inte längre är i bruk och nu är prickad som tomt. Halva till oss var. Men eftersom den gör att vi kan nå gårdsplanen från två håll så har vi valt att bygga våra staket vid vägens sidor för att underlätta när vi tex kör med släp.

Jag är fullt medveten om att jag inte kan hindra dem från att skaffa höns. Dock så får man inte bygga hönsgård närmare tomtgränsen än 4,5 m utan tillåtelse. Ska de hålla på det så får hönsgården inte plats där de har tänkt ha de. De räknar alltså med att vi ska ge klartecken på att ha den precis intill vår tomt. Om det blir några höns. Till den platsen kommer vi att säga nej. Då får de faktiskt offra lite av sin lilla trädgård och isf bygga den längre in på tomten.
 
Samtidigt, hur många hundar skäller aldrig? Våra voffar en del, och jag måste ibland släppa ut dem själva ändå, för att få ihop logistiken när jag är själv med små barn och djur. Djur låter. Barn låter. Allt låter. Man gör set enklare för sig om man åtgärdar hos sig själv i förstahand och säger till andra i nödfall. Be snällt att de inte har stängslet ända fram till ens egen tomt typ. Vi har valt att inte ha stängslat åt grannen till, utan anda halvan av tomten, just för att undvika att de står där och gapar.
Nu misstolkar du totalt :) mina hundar skäller också i trädgården. Men jag går ut och hjälper dom när något är jobbigt istället för att låta dom ansvara för allt själva. Typiska trädgårdshundar menar jag med hundar som mest bara får vara i en trädgård och ladda upp energi så dom exploderar över minsta ljud. Är skillnad på skällande och skällande tycker jag då :)
 
Nu misstolkar du totalt :) mina hundar skäller också i trädgården. Men jag går ut och hjälper dom när något är jobbigt istället för att låta dom ansvara för allt själva. Typiska trädgårdshundar menar jag med hundar som mest bara får vara i en trädgård och ladda upp energi så dom exploderar över minsta ljud. Är skillnad på skällande och skällande tycker jag då :)

Det är precis så det är här...de bygger energi. När de hetsar längs staketet kan de även naffsa varandra i rent överslag.
 
Jag tror det är jättesvårt att lära hundar att inte skälla enbart. Det hänger ihop med så mycket annat i relation och motion och aktivitet.

Men en duktig hundtränare kommer att förklara det för ägarna. Mitt intryck är att @Voff har ett bra kontaktnät, och skulle kunna tipsa om någon som ”kan hund”.

Problemet bygger ju på att grannarna inte har någonsomhelst styrning på sina understimulerade hundar.
 
Är det oartigt att tipsa dem om någon duktig hundtränare som kan hjälpa dem att få ordning på skällandet?

De vet att min make tränar hundar och att han tom hjälptränat tjänstehundar. (Vi är uppfödare)
De anser nog inte att det finns ett problem. Och saknar intresset.
Maken brukar köra lite småövningar när vi är där med den ena hunden som HATAR maken (har bitit honom flera ggr)
Så numera brukar maken ta med lite godis och köra små "vänskapsövningar" för att avdramatisera oss och droppa små tips.
 
De vet att min make tränar hundar och att han tom hjälptränat tjänstehundar. (Vi är uppfödare)
De anser nog inte att det finns ett problem. Och saknar intresset.
Maken brukar köra lite småövningar när vi är där med den ena hunden som HATAR maken (har bitit honom flera ggr)
Så numera brukar maken ta med lite godis och köra små "vänskapsövningar" för att avdramatisera oss och droppa små tips.

Alltså jag spånar nu, men kanske de tycker det är pinsamt att fråga er om råd ang deras hundar pga prestige?
 
När jag bodde i australien hade en relativt nyinflyttad granne en tjock labbe som rymde och tog sig till hästgården där jag bodde och jobbade. Den var en supersnäll och trevlig hanhund som saknade sällskap och aktivering under dagarna då ägarna inte var hemma. (Jag körde deras hund hem till dom flera gånger och stoppade in den i hundgården igen) det fanns en rottishona på vår gård som uppskattade sin tjocka friare och det lockade såklart hunden till oss så snart den tagit sig fri. Vår granne på andra sidan hade dock en icke steriliserad bc-hona och blev vansinnig över denna labbe och åkte och skrek på dens ägare. Men det hjälpte föga. En dag fick den grannen nog och sköt hunden, tog halsbandet och lade det i ägarnas postlåda. Hunden blev sen kastad ”in the hole” och slutet gott allting gott.
Jag tycker inte alls att det är ok, missförstå mig rätt, vill bara understryka vilken otrolig nivå på tålamod som uppvisas i det här fallet med ren terror av hundar och deras outtröttliga skällande. Hade kanske övervägt att ringa någon instans för hjälp redan efter andra veckan, speciellt som ni nu diskuterat med ägarna
 
Alltså jag spånar nu, men kanske de tycker det är pinsamt att fråga er om råd ang deras hundar pga prestige?

Kan så vara.
Jag har dock inte fått intrycket av att de är intresserade av sina hundar på det sättet många av oss här är.

De är ute jusst nu och gapar. Klockan är 23:28 en måndag :meh:
Jag ligger i pyjamas så jag ids inte kliva upp och gå över.
 
Kan så vara.
Jag har dock inte fått intrycket av att de är intresserade av sina hundar på det sättet många av oss här är.

De är ute jusst nu och gapar. Klockan är 23:28 en måndag :meh:
Jag ligger i pyjamas så jag ids inte kliva upp och gå över.

Jag fattar, de verkar vara riktiga stolpskott.
 
Tycker att ni ska ringa kommunen. Grannarna behöver en rejäl korrigering.

Vi tar hellre ett snack först. Innan är det jag som tagit upp problemet när det varit i en situation, om jag tex varit ute, hundarna har skällt på mig och någon ägare har varit närvarande. Jag har då tagit upp det på ett "fint sätt" tex: Kan du få tyst på hundarna tror du? X sover och de hörs in till oss.

Nu får helt enkelt maken gå över och knacka på dörren och framföra problemet i sin helhet. Kanske går det fram om det även kommer ifrån honom samt att man knallar dit enkom för denna saks skull.
 
Jag hade seriöst aldrig klarat av det.
Mina hundar får aldrig skälla i trädgården (undantaget att varna med ett fåtal skall när det kommer någon), trots att vi bor utan grannar.

Jag avskyr själv hundar som okynnesgapar. De få gånger våra går i gång i hundgårdarna över nån katt eller så, så öppnar vi dörren och ropar "Tyst". Och tyst blir de.

När granne har kommit in på vår tomt så skäller våra lite när de springer fram för att hälsa. Även då säger vi åt våra hundar, som tystnar.
Jag brukar lägga till "Det är inte ok att de skäller på grannarna";)

Jag blir stressad av att känna mig jagad och utskälld så fort de ser oss ute.
 
Jag avskyr själv hundar som okynnesgapar. De få gånger våra går i gång i hundgårdarna över nån katt eller så, så öppnar vi dörren och ropar "Tyst". Och tyst blir de.

När granne har kommit in på vår tomt så skäller våra lite när de springer fram för att hälsa. Även då säger vi åt våra hundar, som tystnar.
Jag brukar lägga till "Det är inte ok att de skäller på grannarna";)

Jag blir stressad av att känna mig jagad och utskälld så fort de ser oss ute.


Jag förstår inte hur de inte kan inse hur störande deras hundar är :cautious: helt obegripligt!
Förstår verkligen om du blir stressad, jag hade som sagt blivit helt galen.
Svår balansgång det där, att både vilja strypa och vara vän med grannen :p
 
När jag läser såna här trådar (de dyker upp då och då) blir jag så glad att jag bor i stan. Även om vi har många grannar finns tydliga regler och hittills har folk skött sig och går man informerat om att hunden stör så har det åtgärdats.

På landet verkar det mer laglöst när det gäller hur mycket man får störa grannarna.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 512
Senast: Snurrfian
·
Hundträning Hej allihopa. Jag behöver be om hjälp. Har suttit och tänkt och försökt förstå men kommer inte fram till något. Kan vara att jag är...
2
Svar
24
· Visningar
2 712
Senast: Migo
·
Hundavel & Ras Dags för ännu en rastråd. Om två-tre år planerar jag att skaffa en till hund, då min äldsta hund då börjar bli lite äldre (jag har två...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
12 916
Senast: linnsan
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 099
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp