Vart går gränsen för att det ska räknas som 'moraliskt riktigt' att bli gravid?

Diplomaten

Trådstartare
Fler människor blir hjälpta med tidigare barnlöshet. Teknik och kunskap har spridit sig i stort format runt omkring i delar av världen där det tidigare 'inte varit möjligt'. Människor har lidit, blivit utstötta och sett sina drömmar försvinna om barn och familj. Att kliniker har spridit sig har hjälpt flertalet par att känna glädje över att få uppleva graviditet och utökad familj. Människor som arbetar med hjälpen, tjänar också mycket pengar på detta.

Jag såg en dokumentär på NRK för några dagar sedan, som tog upp detta temat. Vi fick besöka Indien där klinker nu hjälper allt fler kvinnor att bli gravida. Den äldsta kvinnan som nu var med barn, var 67 år. Det hade givit henne, mannen och fru nr 2 en helt annan status i samhället och bidragit till att hjälpa dem oerhört.

I Expressen tas det också upp att vi faktiskt inte behöver stressa med att skaffa barn. Forskare menar att vi inom 'en snar framtid' kommer att kunna föda barn oavsett om vi är 100 år.

... Vill du bli förälder, men inte just nu?
Du behöver inte känna någon stress. Enligt forskarna ska alla - oavsett ålder - inom en snar framtid kunna få barn.
Forskarna är övertygade om att de i framtiden ska kunna framställa sperma och ägg från hudceller, och sedan kunna kombinera dem för att bilda embryos. Föräldrar kan då själva välja vilka egenskaper barnet ska ha – allt från hårfärg, längd till intelligens.
– Det betyder att varje person, oavsett ålder, kommer att kunna skaffa barn. ...

ur: http://www.expressen.se/halsa/1.1242597/stressa-inte-bli-gravid-oavsett-alder

Vart går gränsen för att det ska räknas som 'moraliskt riktigt' att bli gravid?
Mitt inlägg tar upp problematiken om ålder och gräns, det finns givetvis andra aspekter om vad fler där ute anser som 'moraliskt riktigt' .....

Bara skjut ut era åsikter och tankar!
 
Sv: Vart går gränsen för att det ska räknas som 'moraliskt riktigt' att bli gravid?

Jag anser att det är moraliskt riktigt, oavsett ålder, så länge man kommer att orka vara med under barnets uppväxt.
Jag själv fick ingen sådan uppväxt, iom att min pappa är född -34 så har han ända sen jag fyllde 5 legat på gränsen till för gammal och inte orkat "vara med". Jag önskar ingen en sådan uppväxt.

3x jag-meningar. får räcka.
 
Sv: Vart går gränsen för att det ska räknas som 'moraliskt riktigt' att bli gravid?

Jag såg Skavlan från SVT-play igår han samtalade med en engelsk kvinna på snart 60 år som hade fått en liten tjej något år tidigare. Det märktes att hon var tvungen att hela tiden försvara sitt beslut om att bli mamma.

Jag skulle nog vilja säga att Ja, det finns en gräns för att bli mamma men frågan är om den gränsen ska vara ålder och i så fall vilken?

Om min 40-45 årige arbetskamrat skulle berätta att hon skulle ha barn så skulle jag bli genuint glad för hennes skull. Skulle däremot min 55-60 årige arbetskamrat berätta samma sak så skulle jag givetvis gratulera henne men även bli fundersam över hur framtiden, inte när barnet är litet, utan när det är en sisådär 15-20 år. Kommer denna mamma att då orka med det "nattarbete" som kanske krävs. Och om hon inte orkar vad har hon då för plan? Yngre släktingar / vänner som kan hjälpa? Nog med pengar för att kunna ex kunna låta barnet åka taxi hem från vänner och aktiviteter.

Oftast ,för att inte säga alltid, så blir ju dessa äldre kvinnor mammor genom provrörsbefruktning och äggdonation. Om du genom att vara i klimakteriet inte kan bli gravid naturligt, är det då meningen att du ska bli mamma? Svår fråga tycker jag i o m det finns kvinnor som har en tidig menopaus och i dagens samhälle så tenderar vi att få barn allt senare.
 
Sv: Vart går gränsen för att det ska räknas som 'moraliskt riktigt' att bli gravid?

Jag tycker att när naturen säger att en kvinna är för gammal för att få barn så är hon för gammal. Jag har inte stenkoll men jag kan tänka mig att det inträffar vid 45-55...?
 
Sv: Vart går gränsen för att det ska räknas som 'moraliskt riktigt' att bli gravid?

Den dokumentären visades även här i Sverige och jag tycker att det var tragiskt :-/
( dvs den dokumentären om surrogat, blev osäker nu på om vi menar samma ).
 
Sv: Vart går gränsen för att det ska räknas som 'moraliskt riktigt' att bli gravid?

Jag tycker som så att man bör vara "ung" nog att ta hand om barnet så länge det behöver en förälder. Visst kan man lösa det på annat sätt, det kan finnas släktingar som är beredda att ställa upp om man inte orkar pga ålder.

Men ändå, att inte vara säker på att man lever länge nog pga åldrande för att fira barnets 15-årsdag.

Att man kan drabbas av diverse tragedier och sjukdomar som gör att man inte kan ta hand om sitt barn, det är en sak, men åldrande, det vet man att man förr eller senare råkar ut för. Även om vi idag blir rätt gamla och många gamla är rätt aktiva.

Tänk att få barn när man är 67 och drabbas av åldersrelaterade sjukdomar så som demens t ex vid 75 år, det kan inte vara lätt.
 
Sv: Vart går gränsen för att det ska räknas som 'moraliskt riktigt' att bli gravid?

Jag tycker inte att det är några moraliska problem så länge grundprincipen är att vi vill ha fler människor i samhället. Anser man att det är ett problem att kvinnan inte kan ta hand om sitt barn på samma aktiva sätt så underkänner man ju i så fall även samtliga handikappade med olika begränsningar att hänga med ett aktivt barn. Att naturen skulle vara ett moraliskt riktmärke känns fullständigt irrelevant med tanke på alla de andra manipuleringar av det som är "naturligt" som vi redan gör i samhället. Sen får medicinskt kunniga personer avgöra om det är lämpligt att satsa på graviditeter för äldre kvinnor, kanske är riskerna alldeles för stora, vävnader klarar inte att läka bra och sånt.
 
Sv: Vart går gränsen för att det ska räknas som 'moraliskt riktigt' att bli gravid?

Jag tycker inte att det är några moraliska problem så länge grundprincipen är att vi vill ha fler människor i samhället. Anser man att det är ett problem att kvinnan inte kan ta hand om sitt barn på samma aktiva sätt så underkänner man ju i så fall även samtliga handikappade med olika begränsningar att hänga med ett aktivt barn. Att naturen skulle vara ett moraliskt riktmärke känns fullständigt irrelevant med tanke på alla de andra manipuleringar av det som är "naturligt" som vi redan gör i samhället. Sen får medicinskt kunniga personer avgöra om det är lämpligt att satsa på graviditeter för äldre kvinnor, kanske är riskerna alldeles för stora, vävnader klarar inte att läka bra och sånt.

Precis det svar jag tänkte skriva.
Detär ett väldigt moraliserande över vissa frågor och just kvinnors ålder kontra barnalstring verkar poppis att kritisera men att män kan befrukta till dödagar är tydligen inte lika intressant.
 
Sv: Vart går gränsen för att det ska räknas som 'moraliskt riktigt' att bli gravid?

Skillnaden på män o kvinnor är ju att det är kvinnor som bär och föder barn. (Är t ex en surrogatmamma inblandad eller en adoption så spelar det ju ingen roll).

Sedan tycker jag den som skall ha ansvaret för ett barn, oavsett kön, kanske bör tänka sig för om den kommer att orka med föräldraskapet. Visst kan man få mycket stöd genom samhället, vare sig man har ett handikapp eller hög ålder, men ändå, jag skulle nog tänka mig för ett par ggr innan jag ser till att bli gravid vid närmare 70 års ålder.

Å andra sidan är det lätt för mig att sitta här o moralisera, jag blev lätt gravid vid 34 års ålder och behöver inte sitta med detta dilemma. Kanske skulle jag se helt annorlunda på saken om jag vore äldre och fortfarande barnlös.
 
Sv: Vart går gränsen för att det ska räknas som 'moraliskt riktigt' att bli gravid?

Jag tycker att när naturen säger att en kvinna är för gammal för att få barn så är hon för gammal. Jag har inte stenkoll men jag kan tänka mig att det inträffar vid 45-55...?

Fast det är inte heller helt enkelt ... om du menar 'när man hamnar i klimakteriet är man för gammal'. Det finns de som kommer i klimakteriet när de är 20. Skall de få hjälp? Eller om man är 30? 40? Man måste fortfarande ha en åldersgräns på något sätt... eftersom det finns avvikelser från mallen.

Jag tycker det är skitsvårt. Jag som vet hur det är att ha svårt att få barn och har känt den smärtan tycker såklart att det är hemskt när andra fördömer huruvida man skall få hjälp eller inte och när det pratas om vad 'naturen' vill. Typ, du är inte menad att få barn så du skall inte ha några. Infertilitet klassas ju som sjukdom i sverige och jag tycker det är bra.

Samtidigt tycker inte jag heller att man skall ha barn när man är för gammal... varken som kvinna eller man. Man måste ju ha en rimlig chans att ta sitt föräldraansvar under en ganska lång tid. Efter 50 vore dumt. Tycker jag. Fast jag vet en supermamma som fick när hon var 45, hennes son är 20 nu och hon är fortfarande världens bästa mamma.
 
Sv: Vart går gränsen för att det ska räknas som 'moraliskt riktigt' att bli gravid?

Fast det är inte heller helt enkelt ... om du menar 'när man hamnar i klimakteriet är man för gammal'. Det finns de som kommer i klimakteriet när de är 20. Skall de få hjälp? Eller om man är 30? 40? Man måste fortfarande ha en åldersgräns på något sätt... eftersom det finns avvikelser från mallen.

Jag tycker det är skitsvårt. Jag som vet hur det är att ha svårt att få barn och har känt den smärtan tycker såklart att det är hemskt när andra fördömer huruvida man skall få hjälp eller inte och när det pratas om vad 'naturen' vill. Typ, du är inte menad att få barn så du skall inte ha några. Infertilitet klassas ju som sjukdom i sverige och jag tycker det är bra.

Samtidigt tycker inte jag heller att man skall ha barn när man är för gammal... varken som kvinna eller man. Man måste ju ha en rimlig chans att ta sitt föräldraansvar under en ganska lång tid. Efter 50 vore dumt. Tycker jag. Fast jag vet en supermamma som fick när hon var 45, hennes son är 20 nu och hon är fortfarande världens bästa mamma.

Men jag menar inte folk som har något fel som gör att de kommer i klimakteriet, är man 20 år och kommer i klimakteriet så är det ju någonting fel.
Jag har ju som sagt inte koll på detta men jag antar att det finns en ålder där det anses normalt och en där det inte gör det.
Men jag tycker inte att en kvinna på 47 år som kommit i klimakteriet ska få hjälp med att få barn, då är det ju lixom inget fel på henne utan hon har helt enkelt väntat för länge.

Och om vi struntar i naturen så tycker jag att gränsen går vi 50 år (oavsett kön) eftersom det inte är speciellt konstigt att man dör innan barnet blivit 20-25 år.
 
Sv: Vart går gränsen för att det ska räknas som 'moraliskt riktigt' att bli gravid?

Ja det beror väl på någon sjukdom (?) Såg nån dokumentär om några som hamnade i klimakteriet vid 20 :(. Men jag har en ytlig bekant som hamnade i klimakteriet vid 30 års ålder. Jag vet inte om det klassas som sjukdom då, känner henne inte så bra att jag vågat gräva i det ;). Annars sker det väl strax innan 50 tror jag. Jag menade bara att även där måste man avväga om det är 'naturligt' eller en 'sjukdom' som orsakar det... annars håller jag med dig.
 
Sv: Vart går gränsen för att det ska räknas som 'moraliskt riktigt' att bli gravid?

Det finns egentligen två frågor man kan ställa sig angående rätten att få hjälp att bli gravid:

Vem har rätt att få hjälp att skaffa barn och få det bekostat av staten?

Vem har rätt att få hjälp att skaffa barn om man betalar för behandlingen själv?

Vi kan nog utgå från att det alltid kommer att finnas vissa kriterier som tex en åldersgräns för att få ett visst antal statligt bekostade IVF-försök, men vad ska gälla för IVF-behandlingar som betalas av individen själv? Ska de olika klinikerna själva få bestämma vilka de behandlar så länge individerna betalar för sig? Eller ska det finnas regler som gäller för alla kliniker i hela landet (maxålder, civilstånd etc)? Just nu finns det ju regler i Sverige vilket gör att äldre kvinnor, ensamstående och homosexuella istället söker sig till kliniker i tex Lettland, Finland och Danmark för att få hjälp eftersom reglerna är annorlunda där.
 
Sv: Vart går gränsen för att det ska räknas som 'moraliskt riktigt' att bli gravid?

Jag tror jag vet vilken dokumentär du menar, gick den på Svensk TV4? Det var inte den jag syftade på. När det gäller dokumentären på NRK så var det inte någon surrogat involverad. Det var t ex den 67 åriga kvinnan som själv väntade sitt barn.

Vi har tyvärr inte svenska kanaler på parabolen här på fjället, så jag har inte fått sett den jag tror du reflekterar till.
 
Sv: Vart går gränsen för att det ska räknas som 'moraliskt riktigt' att bli gravid?

Jag tror du kan se dokumentären på tv4-play om du är intresserad :)
 
Sv: Vart går gränsen för att det ska räknas som 'moraliskt riktigt' att bli gravid?

Precis det svar jag tänkte skriva.
Detär ett väldigt moraliserande över vissa frågor och just kvinnors ålder kontra barnalstring verkar poppis att kritisera men att män kan befrukta till dödagar är tydligen inte lika intressant.

Det ÄR också intressant. Dock var denna dokumentären mest inriktad på kvinnan, just p.g.a. den höga åldern och själva barnafödandet. Fysiskt sett så påverkar det ju kvinnan något mer än mannen.

Men, helt klart - en sådan dokumentation hade inte varit helt fel.
 
Sv: Vart går gränsen för att det ska räknas som 'moraliskt riktigt' att bli gravid?

Jag är jätteintresserad, dock får jag inte se på det 'då jag sitter utanför Sveriges gränser' ...... :devil:

Det meddelandet har jag fått varje gång jag ska se något från Svensk TV4 ....

Jag fick dock se ett klipp av den, verkar ju oerhört intressant!
 
Sv: Vart går gränsen för att det ska räknas som 'moraliskt riktigt' att bli gravid?

Det ÄR också intressant. Dock var denna dokumentären mest inriktad på kvinnan, just p.g.a. den höga åldern och själva barnafödandet. Fysiskt sett så påverkar det ju kvinnan något mer än mannen.

.

Ja men att skaffa barn är ju så mycket mer än att bära och föda barn.
Detta med åldersgränser är ju helt knasigt, finns ju människor i 30-årsåldern som har sämre fysik och förutsättningar för att klara en graviditet än många 50-åringar.

Om det nu är så att åldersgränsen först och främst kommit till pga fysiska hänsynstaganden (bära/föda) så vore det mer önskvärt med ett framtaget redskap för att kunna göra individuella bedömningar över huruvida en kvinna ska anses vara för gammal.
Ansvaret för bedömningen skulle väl kunna ligga hos ansvarigt sjukhus/klinik?

En övre gräns är kanske också önskvärd för att skydda barnet mot en hög risk att bli föräldralös innan 18?

Fö anser jag att vi är extremt rädda för åldrande i detta land ur alla aspekter. Människor som passerat 40 är ju knappt aktuella för nyanställning ens.

Nej, bort med den här åldersnojan och fram för lite individuell flexibilitet.
 
Sv: Vart går gränsen för att det ska räknas som 'moraliskt riktigt' att bli gravid?

Det finns egentligen två frågor man kan ställa sig angående rätten att få hjälp att bli gravid:

Vem har rätt att få hjälp att skaffa barn och få det bekostat av staten?

Vem har rätt att få hjälp att skaffa barn om man betalar för behandlingen själv?

Jag tycker alla (singel, gift, sambo, homo osv) ska få hjälp att skaffa barn bekostat av staten om de inte är för gamla (drar ju min gräns vid 45-55 någonstans) och att de har ett såpass ordnat liv att de kan ta hand om ett barn (inte behöva leva på bidrag). Jag tycker endast barn nr ett ska bli bekostat av staten.

Jag tycker samma sak gäller om folk betalar det själva men att eventuella syskon får betalas själv.
 
Senast ändrad:
Sv: Vart går gränsen för att det ska räknas som 'moraliskt riktigt' att bli gravid?

Men jag menar inte folk som har något fel som gör att de kommer i klimakteriet, är man 20 år och kommer i klimakteriet så är det ju någonting fel.
Jag har ju som sagt inte koll på detta men jag antar att det finns en ålder där det anses normalt och en där det inte gör det.
Men jag tycker inte att en kvinna på 47 år som kommit i klimakteriet ska få hjälp med att få barn, då är det ju lixom inget fel på henne utan hon har helt enkelt väntat för länge.

Och om vi struntar i naturen så tycker jag att gränsen går vi 50 år (oavsett kön) eftersom det inte är speciellt konstigt att man dör innan barnet blivit 20-25 år.

Inte dör man vid 70år idag i Sverige om man är frisk :crazy:
 

Liknande trådar

Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 185
Senast: Nixehen
·
Hundavel & Ras Först och främst. Den tråd jag startade idag var inga citet från tråden om att öka medvetenheten om inaveln. Det blev citat för att jag...
13 14 15
Svar
291
· Visningar
13 376
Senast: Pilot
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 002
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 305
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Kattsnack 10
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp