Vart går gränsen för att det ska räknas som 'moraliskt riktigt' att bli gravid?

Sv: Vart går gränsen för att det ska räknas som 'moraliskt riktigt' att bli gravid?

Tja det beror ju helt på hur man är som person, min mamma är 71 och hon mockar stallet varje dag och fodrar hästarna på morgonen. Hon följer med på tävlingar och hjälper mig på framhoppning etc

Och ta hand om ens föräldrar hur menar du då??

Inte speciellt många barn tar hand om sina föräldrar idag.

Jo, men inte i Sverige.

I Indien t ex (där dokumentären utspelade sig) är det oerhört viktigt för familjen att ha just barn. En utav orsakerna är just att barnen skall finnas där för mor och far.

Sedan ska tilläggas att kvinnan och mannen som var ca 67 år, hade diskuterat med sina släktingar - de var beredda att ta hand om barnet när föräldrarna väl gick bort. Barnet kommer ju inte att vara så gammalt då enligt släkten.
 
Sv: Vart går gränsen för att det ska räknas som 'moraliskt riktigt' att bli gravid?

Nej, det står inte i motsats till andra fysiologiska förklaringar, och att vi är upprättstående och har ett smalt bäcken och ett stort huvud är ju också unikt för oss människor.

Stora gameter i jämförelse med hanar har ju alla honor, men det är bara människor som slutar fortplanta sig i förtid. (Måste tipsa om ett jätteintressant program på Vetandets värld på P1 i januari, som finns som podkast om "könskonflikter" i djurvärden; länk till podradion).

Men visst är det intressant att vi är det enda djur som hamnar i klimakteriet (detta visste jag inte förrut)?

Människan är inte det enda djur som genomgår menopaus (tex. babianer och lejon), huruvida de upplever de klimakterieproblem kvinnor gör vet jag dock inget om. Hos desa arter har man även undersökt om menopausen är adaptiv. Man har undersökt om ungar med levande mormödrar överlevde bättre än de utan mormödrar och något sådant samband gick inte att finna. I de fall ungarnas överlevnad förbättrades pga. mormodern hade hon alltid egna ungar (dvs. hade inte genomgått menopaus). Finns intressant läsning här.

Dock så sjunker fertiliteten kraftigt med åldern hos ganska många däggdjur. De får svårare att bli dräktiga och får färre ungar i kullarna.

Jag tror att menopaus är en biprodukt av åldrande. Äggen blir färre, de blir skadade, hela kroppen åldras...

Sedan kan det faktum att kvinnor genomgår menopaus och därmed inte kan få fler barn ge dem möjlighet att istället hjälpa sina barn och barnbarn.
 
Sv: Vart går gränsen för att det ska räknas som 'moraliskt riktigt' att bli gravid?

Människan är inte det enda djur som genomgår menopaus (tex. babianer och lejon), huruvida de upplever de klimakterieproblem kvinnor gör vet jag dock inget om. Hos desa arter har man även undersökt om menopausen är adaptiv. Man har undersökt om ungar med levande mormödrar överlevde bättre än de utan mormödrar och något sådant samband gick inte att finna. I de fall ungarnas överlevnad förbättrades pga. mormodern hade hon alltid egna ungar (dvs. hade inte genomgått menopaus). Finns intressant läsning här.

Dock så sjunker fertiliteten kraftigt med åldern hos ganska många däggdjur. De får svårare att bli dräktiga och får färre ungar i kullarna.

Jag tror att menopaus är en biprodukt av åldrande. Äggen blir färre, de blir skadade, hela kroppen åldras...

Sedan kan det faktum att kvinnor genomgår menopaus och därmed inte kan få fler barn ge dem möjlighet att istället hjälpa sina barn och barnbarn.

OK, då är jag felinformerad (skyller allt på Sverre). Jag fick uppfattningen att enbart människor förlorar fertiliteten många år innan vi dör.

Sverre hade ett exempel till, och det var delfiner, som förlorar fertilitet och sedan lever några år till, för att följa sin sista unge.

Vi människor skulle vara unika i att vi följer inte bara våra barn till vuxen ålder, utan barnbarn och barnbarnsbarn också. Anledningen skulle vara att människan föds så ofärdiga att vi behöver mycket hjälp i många år innan vi klarar oss själva, och att det är så mycket vi behöver lära oss, som äldre individer kan ge oss. Jag tycker det är en spännande hypotes iallafall.

Är det fler djur som lever länge (10-20 år) efter de förlorat sin fertilitet? (Hinner inte läsa länken nu, men tack för infon!)
 
Sv: Vart går gränsen för att det ska räknas som 'moraliskt riktigt' att bli gravid?

Vi människor skulle vara unika i att vi följer inte bara våra barn till vuxen ålder, utan barnbarn och barnbarnsbarn också. Anledningen skulle vara att människan föds så ofärdiga att vi behöver mycket hjälp i många år innan vi klarar oss själva, och att det är så mycket vi behöver lära oss, som äldre individer kan ge oss. Jag tycker det är en spännande hypotes iallafall.

Är det fler djur som lever länge (10-20 år) efter de förlorat sin fertilitet? (Hinner inte läsa länken nu, men tack för infon!)

Lejoninnor hinner antagligen följa sina barnbarn upp i vuxen ålder. De lever inte lika länge som människor men blir å andra sidan vuxna oerhört mycket fortare. Det är väl ganska sannolikt att även babianhonor följer med sina barn upp i vuxen ålder eftersom de likt lejon ofta lever kvar i samma flock livet igenom. En babianhona lever visserligen kanske bara 5 år till efter sin menopaus men ska vi räkna om det till människoår handlar det om ca 17 år.

Det är en spännande hypotes, men jag tror snarare att kvinnor hjälper till med sina barnbarn för att de kan. Menopausen som orsakats av fysiologiskt åldrande, har gett utrymme för omvårdnad av barnbarn eftersom kvinnan ändå inte kan få egna barn.
 
Sv: Vart går gränsen för att det ska räknas som 'moraliskt riktigt' att bli gravid?

Det är en spännande hypotes, men jag tror snarare att kvinnor hjälper till med sina barnbarn för att de kan. Menopausen som orsakats av fysiologiskt åldrande, har gett utrymme för omvårdnad av barnbarn eftersom kvinnan ändå inte kan få egna barn.

Fast vad är hönan och var är ägget? Kvinnor som hamnade i menopaus tidigare, och på så sätt kunde hjälpa sina barnbarn och barnbarnsbarn bättre, fick fler döttrar som även de hamnade i menopaus tidigare.
 
Sv: Vart går gränsen för att det ska räknas som 'moraliskt riktigt' att bli gravid?

Fast vad är hönan och var är ägget? Kvinnor som hamnade i menopaus tidigare, och på så sätt kunde hjälpa sina barnbarn och barnbarnsbarn bättre, fick fler döttrar som även de hamnade i menopaus tidigare.

Visst, så kan det vara och vad som är vad kan bara tas reda på genom att se om kvinnor som hjälper till med barnbarnen faktiskt är mer framgångsrika på att propagera sina gener. Något som självklart är svårt att genomföra, men på andra arter har man vad jag vet än så länge inte kunnat se något sådant mönster. Snarare motsatt dvs. att den gamla honan själv måste ha små ungar för att framgångsrikt kunna hjälpa till med barnbarn.
 

Liknande trådar

Relationer För en vecka sedan fick jag ett positivt graviditetstest. Har med min tidigare partner gått igenom en barnlöshetsutredning där läkarna...
2 3
Svar
57
· Visningar
11 384
Senast: Nixehen
·
Hundavel & Ras Först och främst. Den tråd jag startade idag var inga citet från tråden om att öka medvetenheten om inaveln. Det blev citat för att jag...
13 14 15
Svar
291
· Visningar
13 486
Senast: Pilot
·
Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 053
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 710
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • bandage på katt
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp