Vart går gränsen? (utsugningen av hundraserna)

Ja, det är tyvärr nackdelen med privata databaser. Lika synd är det att inte alla rasklubbar är så engagerade som vissa - för collien är rasklubbarna i både Sverige och Finland mycket duktiga.
Ännu värre är att det är så få kennelklubbar som har offentliga databaser med ens de mest grundläggande uppgifterna. Nu var det iofs ett tag sedan jag kollade runt, men då var det bara Frankrikes som var något att hänga i julgranen, utöver förstås de nordiska ländernas.

Tysklands är väldigt bra men kräver tyvärr en prenumeration. Men de för statistik på en hel massa saker som vi saknar i SKKs databaser.
 
Hur långt bak behöver man räkna för att få en rättvis bild över hur det ser ut? Jag förstår att allra bäst hade det varit att gå tillbaka till när rasen skapades, men om inte det är möjligt?
Eller som @WildWilma påpekade, att det är inte ovanligt med att det saknas hundar i stamtavlan.

För att få en någorlunda bild om man ska titta på stamtavlan måste man nog ha lite koll på hur aveln sett ut i rasen. Jag vill t ex gärna komma tillbaka till mitten/början av 50-talet när jag gör beräkningar på COI och AVK eftersom collieaveln i Europa hade en rejäl flaskhals på 60-talet. Framför allt när det gäller långhåren är inte frågan OM en viss hund kommer finnas i deras stamtavla utan hur många gånger. :down:
 
För att få en någorlunda bild om man ska titta på stamtavlan måste man nog ha lite koll på hur aveln sett ut i rasen. Jag vill t ex gärna komma tillbaka till mitten/början av 50-talet när jag gör beräkningar på COI och AVK eftersom collieaveln i Europa hade en rejäl flaskhals på 60-talet. Framför allt när det gäller långhåren är inte frågan OM en viss hund kommer finnas i deras stamtavla utan hur många gånger. :down:
Gissar att det har en del att göra med Lassie-franchisen?
 
Absolut. Men jag tror att just när det blir sådana boomar handlar det också mycket om ren buskavel - bara att se hur det såg ut under covid. Den registrerade aveln är oansvarig på ett helt annat sätt.
Så är det helt klart, men populariteten brukar driva på även puppymills som ju bedrövligt ofta faktiskt rör sig om registrerade hundar från länder där det är lätt att hålla sig precis på gränsen eller förfalska papper. Dalmatinern såg en stor uppsving även i dålig registrerad avel vill jag minnas, och shiban har jätteproblem här i UK i alla fall sedan den blev poppis online. Särskilt i Wales som har en stor avelsindustri för alla typer av populära hundar på grund av tama djurskyddslagar. Det är Mekka för valpfabriker.
 
Hur långt bak behöver man räkna för att få en rättvis bild över hur det ser ut? Jag förstår att allra bäst hade det varit att gå tillbaka till när rasen skapades, men om inte det är möjligt?
Eller som @WildWilma påpekade, att det är inte ovanligt med att det saknas hundar i stamtavlan.
Ju äldre en ras är ju svårare är det att räkna ut på teoretisk basis. Däremot finns det idag DNA-verktyg att använda som beräknar graden av heterozygositet hos en individ.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 16
  • Artroskopi äldre häst
  • Födda 2022

Omröstningar

Tillbaka
Upp