Vart ha babyskyddet i bilen?

Nelumbo

Trådstartare
Jag är gravid i vecka 23 och kommer att vara ensam med liten, pappan finns inte med i bilden vilket då blir naturligt att jag kommer åka mycket bil själv med liten.

Nu till min fråga: Vad tycker ni är bäst att ha babyskyddet? På passagerarsätet fram (med avstängd airbag) eller ha i baksätet och tex ha en spegel på nackstödet så man ser bebis genom backspegeln?
 
Jag har kört välsigt mycket bil själv med vårt barn, långa sträckor på 3-4 timmar. Hon har alltid suttit bak vilket jag tyckt fungerat väldigt bra 😊
 
Jag har tvillingar och har därför en på varje plats men när jag åker ensam med en av dem sätter jag honom alltid där fram, så jag hade nog valt det. Dels kan jag då lägga en hand på honom för att lugna, dels går det att överräcka tappade nappar och sånt.
 
Rent tekniskt är väl höger bak säkraste platsen i bilen har jag för mig att jag läst.

Hade storasyster där hela tiden, lillasyster sitter fram i ena bilen och bak i andra och jag ser helt klart smidigheten i att ha henne fram när jag åker själv. Även om man inte ska hålla på och pilla med dem när man kör så är det smidigt att kunna lägga en hand på för att kolla att hon andas ( gjorde orimligt ofta med bägge barnen när de var nyfödda :o var jätteosmidigt att behöva sträcka sig bak då) eller kunna köra åt sidan och mata eller fixa lite utan att behöva gå ur bilen. Nu när hon nästan är ett halvår kan jag liksom stanna, plocka fram flaskan, ge henne och så kan vi fortsätta köra, sitter hon bak tar det mycket längre tid.

Men bak gick bra det med även vid längre sträckor själv.

Rekommenderar helt klart en klick-bas till babyskyddet så man slipper spänna fast det varje gång och de är ju ändå rätt enkla att flytta runt, så du kan ju prova bägge delarna om du är osäker.
 
Rent tekniskt är väl höger bak säkraste platsen i bilen har jag för mig att jag läst.

Hade storasyster där hela tiden, lillasyster sitter fram i ena bilen och bak i andra och jag ser helt klart smidigheten i att ha henne fram när jag åker själv. Även om man inte ska hålla på och pilla med dem när man kör så är det smidigt att kunna lägga en hand på för att kolla att hon andas ( gjorde orimligt ofta med bägge barnen när de var nyfödda :o var jätteosmidigt att behöva sträcka sig bak då) eller kunna köra åt sidan och mata eller fixa lite utan att behöva gå ur bilen. Nu när hon nästan är ett halvår kan jag liksom stanna, plocka fram flaskan, ge henne och så kan vi fortsätta köra, sitter hon bak tar det mycket längre tid.

Men bak gick bra det med även vid längre sträckor själv.

Rekommenderar helt klart en klick-bas till babyskyddet så man slipper spänna fast det varje gång och de är ju ändå rätt enkla att flytta runt, så du kan ju prova bägge delarna om du är osäker.
Tack snälla för utförligt svar!
Jag kommer att ha en stol med bas, så flytta runt är ju absolut en idé.. Kanske börjar fram iaf då :). Jag har också tänkt att det är lättare att komma åt mm men jag har också läst som du skriver att baksätet är en säkrare plats...
 
Vi har bara haft bak. Dels är det säkrare och dels hade jag nog blivit för distraherad från körningen om bebis satt fram och blev ledsen. Med bebis bak var det lättare att välja att stanna till vid lämplig plats än att kanske försöka trösta medan man kör.

Ha spegel om du är orolig för andningen. En bebis blir blå direkt om den slutar andas, det är lättare att se det genom en snabb blick i backspegeln än att känna efter andning med handen medan man kör. Är färgen i ansiktet normal så andas bebisen :)
 
Jag har haft både fram å bak men vi monterade ur airbagen fram isf att bara ha den avstängd så att den absolut inte kan råkas utlösas.
Men tyckte det var bättre att ha dem bak med spegel, hade bättre översyn av barnen då.
 
Mitt barn åker inte bil så ofta, men hon föredrar bak utan någon annan bredvid sig i baksätet 😅 Vi kör med en spegel så vi kan hålla ett öga på henne även om vi är två vuxna i bilen.

Kan nämnas att hon inte har napp, så finns inget behov av att hjälpa henne med napp eller så.
 
Mitt barn har sen första hemfärden från bb på ca 45 min suttit själv i baksätet. Det känns säkrare, och han har aldrig haft något emot det.
 
Mitt barn sitter bak och jag har kört mycket själv med henne. Jag hade inte velat fibbla med nappar och annat under färd även om hon satt fram.
 
Har också barnet i baksätet med spegel. Det blev många stopp för andningskontroll i början. Men det kan man väl få kosta på sig tycker jag. Hade nog (också) blivit lite för distraherad om han suttit fram.
 
Jag är gravid i vecka 23 och kommer att vara ensam med liten, pappan finns inte med i bilden vilket då blir naturligt att jag kommer åka mycket bil själv med liten.

Nu till min fråga: Vad tycker ni är bäst att ha babyskyddet? På passagerarsätet fram (med avstängd airbag) eller ha i baksätet och tex ha en spegel på nackstödet så man ser bebis genom backspegeln?
Innan jag fick barn åkte jag ofta med en vän och hennes bebis. Hennes bebis satt fram i bilen och kompisen sa att det var så smidigt för då kunde hon ge nappen och fixa medan hon körde. Jag har aldrig varit med om någon som var så ofokuserad på körningen som hon var 🙈. Direkt obehagligt och jag fattar inte att man väljer att vara så oförsiktig med ens barn i bilen.

Vår dotter åker bak. Ibland kunde hon gråta när hon var mindre och då fick vi stanna där vi kunde och trösta. Ofta hann hon somna innan vi stannade dock. Vi sjöng om vi körde ensamma med henne och det funkade alltid väldigt bra. Skulle aldrig ha henne bredvid mig och riskera att tappa fokuset på vägen.
 
Höger bak med spegel har vi alltid haft, känns säkrast. Men ja, andningskontroller blev det i början hehe och ibland får man sträcka bak armen för att fiska napp, peta om hon inte får somna osv 😅
 
Har alltid i första hand velat ha (minsta) barnet i passagerarsätet. Närheten gör att jag upplevt att barnen hållt sig lugnare och nöjdare.
 
Lärde mej att åker man mycket vid vilttäta områden kan det vara bäst att ha barnet bak då fram är mycket mer utsatt vid viltskada.



Jag själv bor på landet men vi valde ändå att ha första barnet fram. Han hade handen som snutte (ja rätt osmidigt men effektivt 😎)
och ville ha mycket närhet överlag. Så det blev bäst så.
Året efter kom barn två som alltid suttit bak o varit nöjd med det.

För min del spelade det ingen direkt roll ur distraheringssynpunkt vart dom satt. Men är bebis nöjd är mamma nöjd- lite så.
 
Hade barnet fram tills hon bytte till stol nr 2. Tycker inte jag blev distraherad av det alls. Däremot nu när hon sitter bak om hon börjar gråta blir jag definitivt distraherad. Märker att blicken gärna vill fastna i spegeln. Mitt barn ville vara närmare än så också tror jag.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 139
Senast: super
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 093
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
27 782
Senast: Snurrfian
·
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 036
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp