Vart hittar jag hane att para min blandrashona med?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Poppy

Trådstartare
Hej!

Jag har en fantastiskt vacker blandrashona (50% ragdoll och 50% scottish straight) med underbar personlighet som jag önskar para till sommaren då jag kommer att bli föräldraledig. Jag letar därför efter en avelshane, men vet inte riktigt vart jag ska leta. Helst vill jag para henne med en renrasig britt eller blandras med inblandning av britt men är öppen för andra blandraser och undrar om någon här känner till ifall det förekommer grupper/föreningar med människor som kan tänka sig att para sina renrasiga hanar med blandraskatter eller om det finns fina blandrashanar med lugn och social personlighet till avel någonstans där ute? Vart hittar man dem i så fall?

Jag är medveten om att detta är ett känsligt ämne för en del och att några därför kommer att vilja påpeka och kommentera att min katt faktiskt är en huskatt och att jag är en oansvarig människa. Jag önskar dock enbart svar på min fråga och kommer inte att lägga tid på att svara de av er som ändå inte kan respektera mitt önskemål. Till er som kommer att bli upprörda av mitt inlägg så kanske jag kan stilla en del av er oro och frustration med att jag kommer att betala bra för avelshanen och kattungarna kommer att bli chipade, vaccinerade, veterinärundersökta, avmaskade, gosade med, älskade, etc, etc och kommer att bli lätta att sälja till ett värdigt pris och till ansvarsfulla hem på blocket/bland vänner (talar från egen erfarenhet efter år av sökande efter min blandraskatt pga att jag visste vad jag vill ha och för att efterfrågan var så hög). En av ungarna ska behållas, om mamma-katt trivs med det (vilket är själva syftet till parningen), och efteråt kommer min hona att kastreras. Jag finns i nordvästra Skåne och jag ÄLSKAR blandraskatter :)

Allt gott!
 
Avla inte på din blandrashona.

Det är respektlöst mot alla registrerade uppfödare och du vet inte alls vad du avlar vidare på eftersom din hona inte är hälsotestad. Om du nu prompt ska avla på din hona så rekommenderar jag dig till att börja med att testa för alla hälsorelaterade problem som kan finnas hos raserna. Jag har dålig koll på Scottish, men inför avel på en ragdoll bör du minst blodgruppstesta, scanna hjärta och njurar, DNA-testa för HCM. Om du mot förmodan vill para henne med en ragdoll behöver du dessutom ha koll så att det inte blir någon inavel eller du råkar avla vidare så att du får dvärgväxta kattungar (läs mer om dvärgväxt på ex Scandinavian ragdoll clubs hemsida.

Är du intresserad av avel rekommenderar jag dig att bli fodervärd åt en raskatt eller bli uppfödare på riktigt istället. Kastrera du din blandrashona :).
 
"Helst vill jag para henne med en renrasig britt eller blandras med inblandning av britt"

Varför vill du blanda in fler raser i stället för att använda en av hennes egna ursprungsraser? Är det bara för att du tycker om blandraser eller har du någon tanke bakom?
 
Jag förstår att din katt har en fantastisk personlighet som du älskar, men jag tror att det finns såna fantastiska personligheter hos renraskatter också. Med mindre risk för genomslag av någon sjukdom som man inte tänkt på innan pga att man har automatiskt mindre koll på föräldrarnas (och de innan) sjukdomshistoria.

Jag förstår att man känner att ens katt är unik och att man vill ha en del av den kvar. Men det finns andra minst lika fantastiska katter, och kattungarna behöver inte bli den fantastiska katten du vill ha heller.

Min förra katt var en bondkatt, helt okänd härstamning (född på en bondgård), och hon bodde hos mig hela sitt liv. Hon fick problem med urinsten som ung och sedan vid 9 årsåldern så kollapsade hennes njurar (så hon fick somna in). Jag tror inte att det är helt osannolikt att hennes stamtavla skulle kunna innehålla såna tendenser om man hade haft koll på dem. Det är det som är bra med avel, man kan se såna problem och avla i syfte att inte föra dem vidare så att man får mera tid med sin älskade katt.

Hur än du gör, lycka till!
 
Avla inte på din blandrashona.

Det är respektlöst mot alla registrerade uppfödare och du vet inte alls vad du avlar vidare på eftersom din hona inte är hälsotestad. Om du nu prompt ska avla på din hona så rekommenderar jag dig till att börja med att testa för alla hälsorelaterade problem som kan finnas hos raserna. Jag har dålig koll på Scottish, men inför avel på en ragdoll bör du minst blodgruppstesta, scanna hjärta och njurar, DNA-testa för HCM. Om du mot förmodan vill para henne med en ragdoll behöver du dessutom ha koll så att det inte blir någon inavel eller du råkar avla vidare så att du får dvärgväxta kattungar (läs mer om dvärgväxt på ex Scandinavian ragdoll clubs hemsida.

Är du intresserad av avel rekommenderar jag dig att bli fodervärd åt en raskatt eller bli uppfödare på riktigt istället. Kastrera du din blandrashona :).
Detta. Plus tester för smittsamma sjukdomar inför parningen. Givetvis samma på hanen, utifrån vad som är relevant för hans ras/er.
 
Jag har en hona i avel som har en ganska speciell personlighet. Hon är rätt svår på så sätt att hon inte är så tillgänglig och social, lite ängslig överlag. Hon väljer noga ut vilka hon gillar. Ingen av hennes ungar har visat sig ärva hennes ängsliga personlighet - de flesta är mer som rasen generellt sett, dvs pigga, framåt och väldigt sociala. Med detta vill jag ha sagt att jag inte tror att temoerament nedärvs individuellt i första hand utan mer rasbundet - därför hade jag letat en kattunge med rätt temperament snarare än försöka avla fram det från en huskatt
 
Uppriktig fråga, hur vet du att din hona är raggis/scottish straight? Om du köpte från uppfödaren, fick du se föräldrarnas stamtavla? Även om din unge inte kunde reggas borde föräldrarna ha gjort det. Ffa scottish straight är en mycket sällsynt ras i Sverige så varför en uppfödare skulle para sin sällsynta raskatt med en raggis för att få fram en huskatt låter underligt.

Att uppfödaren/fd ägaren muntlig uppgivit vilka raser som finns i katten är vanligt men bör inte tas som underlag för att katten är en blandning. Inte heller att familj, vän, bekant, främling sagt att den ser ut som en blandning (veterinärer är notoriskt dåliga på katt raser). Många seriösa uppfödare annonserar på Blocket, men de flesta säljer ursöta, charmiga, sociala osv kattungar med 13.5% raggis, 27.9% abby, 38.4% britt osv.

Att du får tag på en renrasig britthane håller jag för tämligen otänkbart. Brittuppfödare tror jag inte lånar ut till huskattsavel @MissFideli kan det mycket bättre än jag, men i allmänhet så lånar inte raskattsuppfödare ut sina hanar till icke-raskattsägare. Möjligtvis finns det någon privatperson som ljugit för uppfödaren att den ska kastrera och sedan inte gjort det just för att para med huskatter - en del uppfödare kastrerar innan leverans för att undvika BYB. Men eftersom fertila hanar oftast strilar så skyndar sig de flesta ägare att kastrera. Och återigen kommer problemet som @Marty påpekat, har hanen testats (jag tar för givet att du redan har testat för HCM och liknande, inte bara för raggis utan också för scottish straight). Det försvåras ytterligare av att du vill blanda in en tredje och eventuellt fjärde ras som alla har lite olika tester beroende på specifik rasproblematik. Lånar du en hane för avel, renrasig eller ej bör han ha genomgått alla tester.

Du kan säkert hitta en person som lånar ut sin hankatt för husavel (om det är en renrasig katt bör ägaren kunna uppvisa stamtavla så du kan kontakta hanens uppfödare för att konstatera sanningshalten på härstamningen). Det finns ju många BYB i Sverige så antagligen kan du som sagt hitta någon hane av okänd härstamning för parning. Men är du också beredd på att ta tillbaka din unge om något händer och den nya ägaren inte kan ha kvar katten? Det händer, skilsmässa, flytt, allergi osv. Vad gäller min ras, burma, så har vi en aktiv rasklubb som hjälper till med omplaceringar vid behov, Det är också relativt lätt att omplacera en raskatt, svårare med en huskatt.

Jag är starkt emot all blandrasavel men eftersom TS redan gjort klart att hen inte bryr sig om att hen tänker BYB avla så tänker jag inte kommentera det. Men, det mest basala i all avel är att göra allt för att få friska kattungar. Det finns skäl till varför raskattungar betingar det pris de gör och att uppfödarna är glada om de går plus, minus noll. Finns otroligt mycket att tänka på och stora omkostnader om man är en person som vill avla seriöst och inte bara för att man har en söt hona av tvivelaktig härstamning.
 
"Helst vill jag para henne med en renrasig britt eller blandras med inblandning av britt"

Varför vill du blanda in fler raser i stället för att använda en av hennes egna ursprungsraser? Är det bara för att du tycker om blandraser eller har du någon tanke bakom?

Scotteuppfödarna använder mycket britter i sin avel. Rasen är behäftad med riktigt trista hälsoproblem och är svår att renavla.
Så trista att de egentligen inte borda vara lagliga att avla på i Sverige. Huruvida broskproblemen finns även på blandraser, är jag inte kunnig i.
 
Med tanke på raserna har du en hel del tester att göra innan du ens tänker på avel: HCM-/njurscan (ultraljud), HD-röntgen samt DNA-test för HCM, blodgrupp och PKD1.

Det är tester för i runda slängar 4000 kr. Ser allt det bra ut är det fritt fram att hitta en hane som testats för samma saker. Tveksamt om du kommer hitta någon bara då det mest sannolikt endast är renrasiga avelshanar som testas och vi raskattuppfödare brukar inte bidra till huskattavel.
 
Scotteuppfödarna använder mycket britter i sin avel. Rasen är behäftad med riktigt trista hälsoproblem och är svår att renavla.
Så trista att de egentligen inte borda vara lagliga att avla på i Sverige. Huruvida broskproblemen finns även på blandraser, är jag inte kunnig i.

Visst är de förbjudna i Norge till exempel?
 
Med tanke på raserna har du en hel del tester att göra innan du ens tänker på avel: HCM-/njurscan (ultraljud), HD-röntgen samt DNA-test för HCM, blodgrupp och PKD1.

Det är tester för i runda slängar 4000 kr. Ser allt det bra ut är det fritt fram att hitta en hane som testats för samma saker. Tveksamt om du kommer hitta någon bara då det mest sannolikt endast är renrasiga avelshanar som testas och vi raskattuppfödare brukar inte bidra till huskattavel.

Vet du hur broskproblemen ter sig när man parat ut? En australiensisk studie hade väl konstaterat att även scottish straight har broskproblem? Eller minns jag fel?
 
Vet du hur broskproblemen ter sig när man parat ut? En australiensisk studie hade väl konstaterat att även scottish straight har broskproblem? Eller minns jag fel?
Kan du/någon hänvisa till vart jag hittar den studien, tack. Enligt den information jag har läst mig till så bär inte straight på mutationen.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Övr. Katt Hej alla kattvänner, Jag har fått hem en ny liten bekantskap som numera hunnit med att bo hos oss i tre veckor. Hon är fantastiskt fin...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
8 557
Senast: Speedway
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp